06.09.16

UMBRTKA - Kovový háj / Ivo

UMBRTKA - Kovový háj / Ivo

2010 Werewolf Productions

čas: 55:04 / 68:09
styl: alternative black

Plzeňská UMBRTKA před pár lety přestala chrlit pálené disky a po krátkém odmlčení naplno najela na rychlé vydávání oficiálních alb. Mimořádně činorodý Morbivod, za nímž stojí také soubory TROLLECH, STÍNY PLAMENŮ, WAR FOR WAR či QUERCUS, stačil jen v minulém roce zplodit dva poměrně rozdílné počiny, jimiž potvrdil svou schopnost vybočovat ze zaběhlých stereotypů blackmetalové scény. Toto jeho prezentované pojetí má totiž blíže k šedi než černotě.

Loňský rok přinesl nejprve album "Kovový háj". Ačkoliv jsou pánové na jeho na obalu vyobrazení jako nejdrsnější a nejtemnější blackmetalisti, vcelku poklidné vybrnkávání v songu "Chrám těla" navozuje bezmála ambientní atmosféru, kterou omezenější příznivci černého kovu zřejmě jen tak nezkousnou. Titulní "Kovový háj" tuto linii protahuje do až neúnosné délky a hrozící nudy, naštěstí další skladby do většinou již lehce střídmějších stopáží konečně přidávají také větší porci ostřejšího kytarového zvuku, s čímž zcela souzní i čím dál intenzivnější přechod z čistého na hrubší zpěv. Celkovou podivnost ještě více zvýrazňují dosti netradiční poetické texty, přičemž skoro čtvrthodinový "Onen večer" se dokonce skládá ze čtyř částí. Zatímco ta první nabízí nejskočnější a v rámci alba nejkontrastnější pasáž, finální část pro změnu posílá celou nahrávku do syrově doommetalového finále. Součtem všech těchto rysů vzniká dojem prazvláštního, ale rozhodně zajímavého díla.

Aby toho nebylo málo, dalším loňským počinem se stalo album "Ivo", což lze chápat jako zkratku pro "Industriální velké obrození", ale zároveň odkazuje na Umbrtkovo občanské jméno Ivo Krátký. Ty tam jsou ambientní nálady předchozího alba. Hlavní roli tentokrát hraje tradiční blackmetalový hukot, což potěší pravověrné černokováře a možná rozesmutní milovníky avantgardy. Leč nebyl by to Morbivod, kdyby přece jen nevymyslel nějaké ty vylomeniny. Přestože kytary a ostatní metalově běžné nástroje běsní s intenzitou blackové vichřice, v rámci jednotlivých songů lze zaznamenat velký počet drobných zpestřujících momentů, nemluvě potom o hostujícím saxofonu, pozoruhodně zpestřujícím především skladbu "Týden". Hned několikrát hostuje samotný František Štorm z kultovních MASTER'S HAMMER, jehož typický hlas neztratil vůbec nic ze své letité působivosti. Textově jde o naprosto obvyklý šedivý svět betonu, špíny, popelnic, bezdomovců, bufetů, hospod, nádraží, továren, bagrů a rypadel, což vše skvěle graduje téměř čtvrthodinovou vrcholnou kompozicí "Pivo Ivo", pojatou coby velkolepá oslava umbrtkovského kultu. Finální perličkou je vtipně úchylný cover "Šedesátiny", parodující neskutečnou pitomost "Patnáctiny" od příšerného trojlístku pubertálních krav zvaných LuŠtěLa, jež takto převzaly neméně strašlivou pičovinu "Kanikuly" od naprosto otřesného a již zapomenutého spolku CODE RED. Ochotě a odvaze zneuctít se čímsi tak zhovadilým lze zatleskat.

Prachmaticky řečeno, Morbivod postupuje podobným směrem jako jeho kolega Necrocock. Přetváří black metal do netušených podob, uctivě se mu klaní, ovšem současně si z něj dělá prdel, stejně jako z jeho tupějších příznivců. Což lze označit za skvělou formu zábavy.

sestava: Strastinen - kytara, zpěv, bicí, Morbivod - kytara, baskytara, zpěv, bicí, Karl - zpěv, jiné nástroje, Well - zpěv, klavír
produkce: Morbivod
Kovový háj