06.09.16

MORBID ANGEL - Illud Divinum Insanus

MORBID ANGEL - Illud Divinum Insanus

2011 Seasons of Mist

čas: 56:43
styl: industrial/death

Už dlouho jsem neměl v ruce album, ze kterého by mi po několikatýdenním intenzivním ušním průplachu šla hlava stále kolem. Které by na scéně vzbuzovalo takové vášně, hnus, odpor, zavržení a ryzí nenávist. O kterém kde kdo ví, že je sračka, dávno předtím, než ho poprvé uslyší. A z jehož vlastnictví bych měl takovou zvrhlou radost, ač skutečnost, že jsem si jej koupil v originále, asi budu muset tajit i před nejbližšími přáteli a příbuznými.

Jednu věc rovnou na začátku. Celý ten humbuk, co v posledním měsíci kolem MORBID ANGEL vznikl, je jedna velká kravina. Z půlky jej pohání odpor konzervativních fanoušků, kteří prostě nejsou schopni přebrat, že kapela hraje něco jiného. Druhá půlka je prachobyčejná davová psychóza internetového věku. Stejný pud, co stojí za orálními průjmy na internetových fórech, nyní stojí za exhibicionismem na téma "jak zprznit MORBID ANGEL".

V rozporu s tímto lidovým hnutím není "Illud Divinum Insanus" žádná katastrofa. Není to nejhorší album roku, ač jej na tento pomyslný trůn zhrzení fans MORBID ANGEL posadili už před měsícem. Ale určitě to také není žádná "nejlepší deathmetalová nahrávka", o které mluvil před pár měsíci Mikael Åkerfeldt z OPETH. A už teprve ne hudební revoluce... pokud se katastrofou nemyslí ochota poslat své žánrové kořeny k čertu, nejlepším deathem naprostý chaos a hudební revolucí nasrání pár stovek tisíc lidí.

Fajn, tím bych měl, co "Illud Divinum Insanus" není. Mnohem horší je říct, co to vlastně je. Tak postupně. "Illud Divinum Insanus" má energii, výborné hudební momenty a garantuji, že jde o jednu z nejvýraznějších desek roku 2011. Také je velmi dobře nahraná a z technického hlediska nelze MORBID ANGEL moc vytknout. Vynikne to především v tradičnějších skladbách, jako jsou "Existo Vulgore", "Blades for Baal" nebo "Nevermore". Tyhle tři představují jednu z nejlepších tváří floridského death metalu a počítám, že časem je vezmou na milost i ti, kteří nyní nemůžou MORBID ANGEL přijít na jméno.

Dále. Deska je tak neuvěřitelná změť, že by člověk ani nevěřil, že to nahrála jedna kapela. Což o to, pokusy spojovat zdánlivě nesmiřitelné žánry už tady byly, některé z nich velmi úspěšné, některé moc ne. Také nejde zdaleka o první kapelu, co se snaží překonat svůj stín pořádným žánrovým úskokem. V této souvislosti jsem konečně pochopil vyjádření Devina Townsenda, proč zapíchnul SYL a svoji novou tvorbu vydává pod jiným názvem. Spousta fanoušků SYL nemusí desky "Addicted" nebo "Ghost" z podobných důvodů, jako příznivci MORBID ANGEL nemůžou vydýchat "Illud Divinum Insanus". Ale nemá smysl zastírat, že ta deska má k Devinovi daleko.

Co se týče těch elektronických experimentů: "dusací", industriálně laděné skladby mají zvrhlou atmosféru, která se mi v kombinaci s deathmetalovými prvky zatraceně líbí, bohužel, často působí nedotaženě, spíše jako promarněná příležitost, než avizovaná revoluce. Kdyby si "Illud Divinum Insanus" udržela takové koule, jako má první minuta "Destructos vs. The Earth/Attack", byla by u mne horkým kandidátem na jednu z nejlepších desek roku. Jenže MORBID ANGEL tu vynikající atmosféru latentní agresivity nedokáží udržet ani po zbytek skladby, o celém albu nemluvě.

Vlastně mám pocit, že se MORBID ANGEL poté, co nahráli "Too Extreme!", "Destructos" a "Radicult", lekli sami sebe. Nebo byli sjetí pod obraz. Každopádně album zůstalo na půli cesty. Pro tradiční publikum je to úlet směrem, na který nejsou vůbec zvědaví, a příznivci experimentů zase brzo zjistí, že na ten humbuk kolem se toho zase tolik nestalo.

Už třetí týden se ptám, proč?! Ze smysluplné kombinace deathu a industriálu mohlo vzniknout něco naprosto šíleného a geniálního. Ale proč to MORBID ANGEL nedotáhli do konce, když už s tím začali?! Ačkoliv jsem asi hudební kacíř, který se na "Illud Divinum Insanus" stal po třech týdnech téměř závislý, nemůžu popřít, že spíš než avizovanou hudební revoluci dostanete směs různorodých elementů, poskládanou dohromady naprosto absurdním způsobem. A to je na desku, která mohla mít zatraceně velké ambice, trochu málo.

sestava: Trey Azagoth – kytara, Destructor – kytara, Tim Yeung – bicí, David Vincent – zpěv, baskytara, klávesy
produkce: Erik Rutan a MORBID ANGEL
1. Omni Potens
2. Too Extreme!
3. Existo Vulgoré
4. Blades for Baal
5. I Am Morbid
6. 10 More Dead
7. Destructos vs. The Earth/Attack
8. Nevermore
9. Beauty Meets Beast
10. Radikult
11. Profundis – Mea Culpa

MORBID ANGEL jsem nikdy moc neposlouchal. O comebackovém albu jsem věděl, ale nevěnoval jsem této události větší pozornost. Až všudypřítomné recenze mne přinutily si desku poslechnout, protože dle recenzentů se má jednat o průser pětiletky. A takové album přirozeně, či možná zvráceně, přitahuje. Ty časy, kdy jsem holdoval čistému death metalu jsou již nenávratně pryč a tento žánr nikterak zvlášť nevyhledávám, poněvadž mne trochu nudí, nové desky mi nepřijdou zajímavé, chybí inovace.

Co se týče "Illud Divinum Insanus", pro nudu zde opravdu není místo. Deska je neuvěřitelně úchylně zábavná, tolik hudebních odkazů, experimentů a odboček se na jedné placce tak často nevidí. Intro "Omni Potens" evokuje scénickou hudbu ze sedmdesátkového béčkového hororu s krvelačnými upíry. S těmi upíry, kteří ještě neběhali polonazí po diskotékách a nehráli si na Shakespearovy zápletky. Dvojka "Too Extreme!" sice není tak extrémní, jak její název napovídá, ale zase bych si ji uměl klidně představit na albu RAMMSTEIN, připomíná mi totiž song "Küss Mich" z 14 let starého alba "Sehnsucht", a je zároveň více "rammsteinovější", než poslední výtvory z dílny německé šestice. "Existo Vulgoré" a "Blades for Baal" - klasické deathové vypalovačky, i když druhá jmenovaná má ke klasickému death metalu přeci jen o kus blíže. "I Am Morbid" je vtipný hymnus se sebeuspokojujícím nádechem. Nebýt drsného vokálu, byl by to perfektní powermetalový hit, samozřejmě s notnou dávkou nadsázky. Pod podivným názvem "Destructos Vs. The Earth / Attack" se skrývá poměrně nezajímavá monotónní skladba, jež by však v rukou někoho jako třeba Devin Townsend dosáhla naprosto odlišných rozměrů. "Nevermore" byl prvním vypuštěným singlem a v té době o celkové náplni alba neprozradil vůbec nic. Tato skladba mne nebavila předtím a nebaví ani teď, do koncepce této podivné desky se ani nesnaží zapadnout. Pro fanoušky MARILYNA MANSONA je pak bezpochyby určen song "Radikult", který má včetně sóla předlouhých sedm a půl minuty, což mi po několikerém poslechu desky už lezlo krkem. Závěrečná "Profundis - Mea Culpa" se po nezáživné minutě přetransformuje v jakýsi elektronický bordel, který by určitě obstál i na obecní diskotéce, pokud by se k tanci a poslechu podávaly nějaké halucinogenní látky. Pravidelné a velice podivné zívání jen dokresluje absurditu skladby i desky jako takové.

"Illud Divinum Insanus" není špatnou nahrávkou. Je ale tak překvapivá svým obsahem, že věrní fanoušci MORBID ANGEL se před spaním několikrát pokřižují a ortodoxní deathmetalisté před tímto výtvorem utečou do nejbližšího výprodeje loňské kolekce dívčích sandálů. Zbytek posluchačů, kam se řadím i já, se nad deskou pousmějí, občas přestanou i kroutit hlavou a uleví tak namoženému krčnímu svalstvu a budou se tímto albem jednoduše bavit. Pokud novým deskám často a rád vyčítám nulový pohyb někam výš a zapáchající stereotyp, v tomto případě si můžu úchylně pochrochtávat blahem.

"Illud Divinum Insanus" je zkrátka morbidním útokem na zarytá klišé o death metalu, ale krom těch vylomenin vlastně ani nic dalšího zajímavého nenabízí. Velekritické recenze tedy házím za hlavu, protože toto album přece nelze brát úplně vážně. Dokonce ve mně probudilo mateřský pud, kdy jsem měl potřebu chránit to ošklivé káčátko před všemi, kdo do něj s velkou chutí kopou, a trošku se ho zastat, pohladit, uchlácholit a něžně ho zavřít do šuplíku, kde bude v klidu čekat na nějakou zběsilou satanistickou mojito párty uprostřed lesní mýtiny.

hodnocení: 60 %
Ondřej Komárek

60 %