ARCH ENEMY - Khaos Legions

ARCH ENEMY - Khaos Legions

2011 Century Media

čas: 61:24 (SE)
země původu: Švédsko/Německo
styl: melodic thrash/death

Od posledního alba "Rise of the Tyrant" uběhly dlouhé čtyři roky, což je u ARCH ENEMY zatím nejdelší pauza. Nelze ovšem říct, že by snad fanoušek strádal. Živé CD/DVD "Tyrants of the Rising Sun: Live in Japan" mezeru vyplnilo poměrně dostatečně, navíc byla diskografie obohacena i o tři různé kompilace. U novinky "Khaos Legions" na první pohled (ne)zaujme renderovaný artwork, který ničím nevyniká a tématika coveru působí poněkud kýčovitě. Předchozí alba byla v tomto ohledu o několik tříd výše.

Tracklist obsahuje celkem 14 skladeb, japonská edice pak přidává další dva bonusy a celková stopáž se tak lehce přehoupne přes jednu hodinu. Tři instrumentální skladby pak zastávají pouze funkci intra, respektive intermezz, žádné hudební orgie se tedy nekonají. Na plnokrevné hitovky album skoupé určitě není, hned druhá "Yesterday is Dead and Gone" zní přesně tak, jak lze od ARCH ENEMY očekávat. Stejně pak působí i "No Gods, No Masters".

Bratři Amottovi odvedli jako obvykle dobrou rutinní práci, chytlavých sól, technicky vyspělých riffů a vyhrávek je deska plná. Co se týče bicích, tady už bych tak spokojený nebyl. Daniel Erlandsson má určitě v hlavě zajímavější věci, než jednoduché odrhovačky. Občas to nějaký ten povedený přechod zachrání, ale ve výsledku mi přijdou bicí odbyté a bez energie.

Nenávratně pryč už jsou doby, kdy ARCH ENEMY dostávali automaticky plusové body za to, že u mikrofonu nestojí upocený pantáta, ale dobře vypadající Angela, tedy žena. Tvrdě zpívajících žen je v dnešní době na scéně nemálo a bylo by nedůstojné počítat ženský zpěv jako nějakou výhodu. Angela je jednoduše zpěvák v metalové kapele a tak se musí při hodnocení i brát, prsa nejsou všechno, tady jde o hlasový projev. Ten Angela zvládá výborně, o tom netřeba pochybovat. Akorát těch poloh by mohlo být o něco více, pár změn bych uvítal i u frázování, ovšem tady je to spojeno i s jednodušším riffováním bratří kytaristů. Přes to všechno nelze upřít to obrovské charizma, které z Angely vyzařuje. Energie je všude a to je dobře, navíc v melodii je síla.

Celkově album míchá staré ARCH ENEMY s těmi novějšími a přes svou delší stopáž nenudí. Sic se občas některé skladby slévají dohromady, ale to je u dlouhých nahrávek poměrně pochopitelné. Opakovaný poslech si deska vynutit neumí, posluchač se bohužel po té hodině cítí přejedený a mírně vyčerpaný.

"Khaos Legions" tedy jako čerstvá porce švédského melodeathu nezklamala. Věrní fanoušci budou určitě spokojeni, neutrální posluchači to bez větších obtíží zkousnou a "haters gonna hate". Jisté je ovšem to, že ARCH ENEMY do svých legií chaosu opět zrekrutují početný oddíl nových, metalem dosud nepříliš políbených jedinců. A budiž jim to přáno. Jen mne neustále napadá otázka, zda by ARCH ENEMY byla tak populární a vyzdvihovaná kapela, kdyby tam ta Angela nebyla. Dle mého ani náhodou, zapadla by do průměru švédského melodeathu. Leč trendy velí jinak, a tak je z ARCH ENEMY ikona svého žánru, stejně jako je Angela Gossow ikonou mezi ženskými zpěvačkami, které zpívají tak nějak "chlapsky".

Po těch dlouhých 15 letech by mi ale vůbec nevadilo, kdyby se pánové M. Amott a Erlandsonn alespoň na jedno album vrátili ke svým starým dobrým CARCASS a ukázali, že v nich zbyla ještě troška pořádné agresivity a citu pro parádní hutné sypačky.

sestava: Christopher Amott - kytara, Michael Amott - kytara, Daniel Erlandsson - bicí, Sharlee D'Angelo - baskytara, Angela Gossow - zpěv
produkce: ARCH ENEMY a Rickard Bengtsson
1. Khaos Overture
2. Yesterday Is Dead and Gone
3. Bloodstained Cross
4. Under Black Flags We March
5. No Gods, No Masters
6. City of the Dead
7. Through the Eyes of a Raven
8. Cruelty Without Beauty
9. We Are a Godless Entity
10. Cult of Chaos
11. Thorns in My Flesh
12. Turn to Dust
13. Vengeance Is Mine
14. Secrets
15. The Zoo (SCORPIONS cover)
16. Snow Bound

Po osmi řadových albech a čilém koncertování se kvintet ARCH ENEMY stal pevnou součástí "konvenční extrémně metalové scény". Svůj styl skupina de facto definovala již v druhé polovině 90. let a proto od ní nelze očekávat překotná žánrová salta mortale, naopak podobně, jako v případě jiných žánrových matadorů IRON MAIDEN, se ARCH ENEMY konzervativně drží svého léty profilovaného stylu. Na "Khaos Legions" tedy posluchače čeká brilantní melodický extrémní metal na pomezí thrashe a deathu, okořeněný chytlavou powermetalovou melodičností a vše korunované brilantní instrumentací všech zúčastněných. Prakticky nemohu nic vytknout, jinak téměř dokonalé vyznění výrazně rozmělňuje poněkud větší počet tracků (limitovaná verze obsahuje až šestnáct skladeb), čímž nahrávka trochu sklouzává k monotónnosti.

hodnocení: 75 %

75 %

78 %