06.09.16

ARAKAIN - Black Jack / History Live

ARAKAIN - Black Jack / History Live

2011 Popron Music (2CD)

čas: 41:46 / 50:05
styl: heavy/thrash

Pražský ARAKAIN, z čistě tuzemského hlediska považovatelný za největší českou metalovou legendu, má znovu po letech k mání svá nejméně dostupná alba. Jejich společným jmenovatelem je to, že obě vyšla roku 1992, obě u Monitoru a zároveň byla debutem pro tehdy nového bubeníka Marka Žežulku. Oba aktuální disky svým vzezřením připomínají vinyl, ačkoliv pouze jeden z těchto titulů na něm v té době skutečně vyšel. Historicky jde v případě této kapely o její již páté dvojalbum, jemuž předcházela společná reedice thrashových prvotin, spojená edice obou "patnáctek" a dva různé živáky. Současnou reedici opodstatňuje především fakt naprosté nedostupnosti původních vydání, která jsou již více než deset let absolutně nesehnatelná, popřípadě snad jen na Aukru za přemrštěné ceny. Svého času sice bylo možné zakoupit oba tyto počiny v rámci nedůstojné edice "České desky pro všechny", žel pouze s improvizovaným obalem a neremastrovaným zvukem.

Ohledně zvuku se nabízí menší poznámka, neboť někteří majitelé původních kompaktů považují obě alba za zvukově slabá. Jak ale dokazují dobové vinyly a kazety, nahrávky byly v pořádku, leč kompakty byly tehdy ještě ve vývinu, takže velmi často zněly slaběji a méně průrazně oproti ostatním nosičům. Majitelé těchto starých vydání by si proto měli nynější reedici opatřit už jen z toho prostého důvodu, že alba prošla kvalitním masteringem a hrají mnohem lépe.

Ačkoliv mladšího data, rolí prvního disku byla vcelku logicky pověřena řadovka "Black Jack". Přestože na ní přetrvaly výrazné a z předchozích alb důvěrně známé prvky technicky laděného thrash metalu, pod přímým vlivem metallicovského černého alba došlo k částečnému zklidnění. Nadále to byl nářez, navíc instrumentálně brilantní, oproti minulosti však tempově členitější a rozmanitější. Přes veškerou hudební rafinovanost nechyběly ani některé méně složité bigbítovější skladby, jež se pak v repertoáru souboru či jeho frontmana výrazněji projevily v dalších letech.

Thrashově svižnější linii zde zastupuje skvělá titulní palba "Black Jack", dále "High Attack", způsobem zpěvu poněkud vtipněji pojatý "Don Quijote" a částečně snad i méně výrazné "Ty se nezdáš". Trochu volněji si počíná rytmicky přitažlivý "Harlekýn", bezmála jazzovou vsuvkou vybavený "Labyrint" a stále skvělá a zejména textově silná "Kolonie termitů", zatímco nejméně tempa projevuje typická gradující balada "Zapomeň" a oddechově laděná "Ukolébavka". Snad až na nepatrné výjimky nesmírně vyspělý materiál, jenž sice ve své době zarmoutil mnohé ortodoxní thrashery a občas bývá dodnes zlehčován, především majiteli oněch slabě hrajících starých kompaktů, v rámci vývoje kapely i tuzemské podoby žánru však představuje zásadní a téměř nestárnoucí mezník.

Druhý disk obsahuje koncertní záznam "History Live", pořízený dne 8. dubna 1992 v pražské Lucerně, konkrétněji v rámci tehdejšího desátého výročí kapely. Historicky první český metalový dlouhohrající a navíc oficiálně vydaný živák sice disponuje jistou zvukovou rezervou, po novém masteringu se však dá poslouchat docela dobře. Skupinu tehdy v sále podpořily zhruba tři tisícovky fanoušků, z nichž ale zdaleka ne každý správně pochopil na obalu E přeškrtnuté na O, takže název četl naprosto nesmyslně coby "O Histery", což působilo tak trochu komicky.

Přestože Brichta hned v úvodu křičí, že "živá nahrávka začne koktejlem starých písní", vydrží v tomto duchu po celou dobu, kdy jsou servírovány vesměs samé kousky z hlubokých osmdesátých let, jež do té doby kromě jedné singlovky nemohly být nikde zvěčněny. Prastará hymna "Metalománie" rozjíždí ostré tempo, které ještě více rozběsňují prvotní thrashové nářezy "Symfonie pro elektrický křeslo" či "Gladiátor" a případně i pod kotlem zapalující "Ďáblovi soustružníci". Riffově hutněji zní stále výborná "Jáma a kyvadlo", zatímco relativní odlehčení tvoří nejen slavná balada "Ztráty a nálezy", ale třeba i neprávem zapomenutý "Půlnoční Hollywood". Zdaleka ne všechny skladby jsou pamětihodné, k těm lepším však rozhodně patří finální "Dotyky" v naprosto úchvatné interpretaci Lucie Bílé, patrně nejlepší české metalové zpěvačky všech dob, byť se tomuto žánru, s výjimkou arakainských výročních koncertů, vůbec nevěnuje. Čehož lze docela litovat.

Touto reedicí byl mnohým a zvláště mladším fanouškům splacen letitý dluh. Kdo však touží po těchto albech v podobě dvou zcela samostatných titulů a přitom nemá vzácná původní vydání, nezbývá mu nic jiného než shánět nadále. Rozhodně ale není dobré se v této věci obracet na autora této recenze, který oba staré disky vlastní, ale samozřejmě neprodá ani omylem.

sestava: Aleš Brichta – zpěv, Jiří Urban – kytara, Mirek Mach – kytara, Zdeněk Kub – baskytara, Marek Žežulka – bicí
Black Jack
1. Black Jack