06.09.16

TESSERACT - One

TESSERACT - One

2011 Century Media

čas: 54:31
styl: djent

Typologii metalových žánrů jsem vždy považoval za jasně danou, léty prověřenou a nepamatuji, že by někdy vyvstal problém určitého interpreta k nějakému stylu (či jejich kombinací) přiřadit. Pokud však vznikají tak bizarní žánrové konglomeráty jako ambient / mathcore / new prog / alternative groove polymetric metal, uzrál čas pro nový žánrový terminus technicus. Prakticky z ničeho nic tudíž někteří interpreti začali svou hudební produkci označovat jako "djent". Ať si o tomto podivném neologismu myslíme své (kupříkladu můžeme polemizovat o jeho suverenitě v rámci hudební žurnalistiky), pravdou zůstává, že ve skutečnosti se zas tak o nové hudební směřování nejedná. Djent charakterizuje především distorzní a pořádně "groovy" podladěný zvuk sedmi- či osmistrunné kytary, progresivní baskytara, skoro až jazzové polyrytmické bicí hrající v 4/4 taktu a v neposlední řadě výslednou atmosféru dokreslují melancholické syntezátory. Nástroje rafinovaně vrstvené ve výsledku tvoří komplexní aranžérské soukolí, kde do sebe každý dílek matematicky přesně zapadá, podobně jako dokonale pracuje blyštící se mechanický strojek drahých švýcarských hodinek. Aby kompozice ve výsledku nepůsobily natolik akademicky chladně, nemálo djent interpretů na nekompromisně technické podloží nabaluje hudební elementy z přesně opačného emocionálnío spektra. V případě instrumentace se jedná o již zmiňované hodně barevné syntezátory, občas sklouzávající až k ambientní rozjímavosti, též kytary občas výrazně zvolní, zabřednutím až někam k post-rockové subtilnosti. Vyzrálejší posluchači si dozajista vzpomenou na multiinstrumentalistu Fredrika Thordendala, ten výše zmíněné atributy aplikoval již před drahým časem ve svébytných MESHUGGAH, tudíž je můžeme označit za architekty samotného žánru. Tehdy jsme si ještě vystačili s kvazi-škatulkou neothrash, následovníci archetypálních Švédů však hutný metalický skelet přetransformovávají směrem k tradičnější písničkovější formě, o čemž svědčí i nasazení vyzpívaných, jakoby nu-metalových zpěvů (syrovější vokály taktéž nechybí).

Zástupci žánru djent v poslední době expandují z celého světa převážně v podobě tzv. "obývákových experimentátorů", tedy více či méně nadaných solitérů s kytarou propojenou s PC, nicméně opravdových leaderů, kterým se daří expandovat v rámci oficiální distribuce hraje jen hrstka, v USA excelují PERIPHERY, ANIMALS AS LEADERS, spolu se solitérem CLOUDKICKER, v Mekce žánru VILDHJARTA, v Nizozemí TEXTURES a ve Velké Británii krom CHIMP SPANNER především TESSERACT. Posledně jmenovaní, podobně jako kolegové, vydávají po úspěšných mini či demosnímcích teprve debutové studiové album, tudíž jsme svědky zrodu opravdu nového žánrového trendu na tvrděrockové scéně.

Asi největší rozdíl ve srovnání djentu se spíše konzervativními styly spatřuji ve faktu, že jeho zástupci se svými výtvory vycházejí na světlo až jako hotové kapely, tudíž jejich debuty postrádají obvyklé dětské nemoci v podobě syrové produkce, hráčských lapsů či vyloženě amatérské vizuální prezentace. Vzniku TESSERACT předcházelo dlouholeté domácí riffování mladičkého kytaristy Acle Kahneyho, v rámci djent komunity spolupracoval s dnes již etablovanými personami jako Mishou Mansoorem (PERIPHERY), Paulem Ortizem (CHIMP SPANNER) nebo Johnem Brownem (MONUMENTS). Hlavním impulsem k založení regulérní kapely se stala až pochvalná kritika jeho riffů od samotného Fredrika Thordendala. Roku 2007 pochvalné recenze sbírá bezejmenné demo, stejně tak i o tři roky později první oficiální počin EP "Concealing Fate" vydaný rovnou u většího labelu Century Media. Dlouhohrající debut "One", opět s etablovaným labelem Century Media za zády, evokuje více než cokoliv jiného spíše léty prověřenou žánrovou klasiku. Prakticky všechny atributy nahrávky, včetně dvou profi videoklipů, působí nesmírně precizně odvedenou prací. Navíc TESSERACT, ačkoliv je definuje progresivní přístup každým coulem, nepůsobí nijak zbytečně instrumentálně nabubřele, naopak, díky expresivnímu zpěvu skutečně vyzpívaného Daniela Tompkinse a různým spíše přístupnějším postupům si CD "One" užijí i milovníci konvenčního progresivního metalu.

Ve výsledku vlastně TESSERACT nezní nijak extrémně, ale ani suše podbízivě, důraz muzikanti kladou spíše na emociální vyznění jako celku, čarokrásné melodické vícevrstvé vokální linky podkreslují křehké klávesové harmonie, rovněž kytary nesází jen na "meshuggahovsky" neúprosné riffování, nýbrž nezřídka slyšíme subtilní vybrnkávačky či katarzní sóla. Materiál spíše než nekompromisně progresivně, působí až kontemplativně odevzdaně.

I po vícero posleších nelze vznést jednoznačný verdikt, o čemž svědčí jistá robustnost djent žánru, kdy můžete i na na první poslech přístupných nahrávkách stále něco nového objevovat. A právě CD "One" roste s každým dalším poslechem, jen se obávám, zdali si kvintet nestanovil z počátku poněkud vysokou laťku.

sestava: sestava: Acle Kahney - kytara, Jay Postones - bicí, James Monteith - kytara, Amos Williams - baskytara, Daniel Tompkins - zpěv
produkce: Acle Kahney
odkaz: myspace.com/tesseract
1. Lament
2. Nascent
3. Concealing Fate Part One - Acceptance
4. Concealing Fate Part Two - Deception
5. Concealing Fate Part Three - The Impossible
6. Concealing Fate Part Four - Perfection
7. Concealing Fate Part Five - Epiphany
8. Concealing Fate Part Six - Origin
9. Sunrise
10. April
11. Eden

Debutové album TESSERACT bylo pro mě osobně jedním z nejočekávanějších desek začátku tohoto roku. Jejich EP "Concealing Fate" z roku 2010 vymrštilo Brity do čela pozornosti progressive/djent scény a podepsání smlouvy s velkým labelem tak na sebe nenechalo dlouho čekat. Těžko říct, zda právě kvůli vlivu Century Media Records, ale přijde mi přinejmenším nestandardní zařazení de facto celého EP na debutovou plnohodnotnou desku, ještě když tyto dvě nahrávky od sebe dělil necelý rok. Na "One" tak najdeme pouze pět nových skladeb. Neříkám, že je to na škodu, jen to pro mě byl nečekaný tah.

Co se týče samotné hudby, jedná se o komplexní, skladatelsky vytříbený materiál. Kompozičně i technicky jde o desku až překvapivě vyspělou, největší síla je pak v ucelenosti nahrávky. Nápadů se tu najde plno, avšak jsou zakomponovány citlivě a zručně. Tompkinsonův vokál zní procítěně, příjemně a chladivě v melodických pasážích, v těch tvrdých zas přesvědčivě agresivně. Právě díky vokálu je deska přístupná širším masám a obstála by i u MTV generace, ač to určitě nebylo záměrem. Příjemně působí i melodické vyhrávky a občasné typicky djentové vybrnkávačky, nechybí ani silnější riffové základy. Basová linka v žádném případě nezastává jen doplňující funkci, je krásně čitelná a v rámci žánru stojí hodně vysoko. To samé platí i o bicích, které skvěle doplňují zbylé čtyři muzikanty.

Nálada na desce je melancholická, přitažlivá a pulzující. Atmosféru kluci z Readingu vybudovat umí, jsem osobně velice zvědavý na jejich chystaný říjnový koncert s CHIMP SPANNER v Modré Vopici. Pokud se jim podaří přenést tyto nálady a atmosféru i na živé vystoupení, budu vlhký blahem.

Desce vlastně není co vytknout, snad krom toho vtlačení EP. Klidně bych klukům ještě ten rok dopřál, aby nám přinesli plnohodnotnou desku s komplet novým materiálem. I tak ale "One" patří mezi nejlepší alba letošního roku a co se týče progressive scény, i zde si stojí opravdu vysoko. Smlouva s velkým labelem slibuje do budoucna další překvapení, tak jsem opravdu zvědavý. Také doufám, že žánrově spojená a už nyní kultovní VILDHJARTA se svým debutem "Irreversible"dosáhne minimálně stejně vysoké laťky, Century Media Records mají na talenty čuch a djent se tak dostává do širšího podvědomí metalové komunity. Zda je to dobře, či nikoli, to se dozvíme až časem. Naštěstí "metal pro geeky" nemá předpoklady stát se továrnou na peníze, která bude komerčně produkovat desítky stejných kapel pro masy, jako tomu bylo u jiných trendových vln. Thall.

hodnocení: 90 %
Ondřej Komárek

85 %