06.09.16

SYMPHONY X - Iconoclast

SYMPHONY X - Iconoclast

2011 Nuclear Blast

čas: 50:00
styl: power/progress

Podobně jako dopravní prostředky limituje jejich maximální konstrukční rychlost, tak Američany SYMPHONY X pro změnu hudební žánr, kterému roku 1994 zasvětili vše. Ačkoliv progresivní power metal skýtá široké pole pro tvůrčí invenci, jen hrstce interpretů se ho podaří náležitě zdolat. Skupiny, jež dosáhly v žánru na absolutní vrchol, bychom spočítali na prstech jedné ruky, řekl bych, že zcela nejdále až na samý horizont žánrových možností, se dostali právě SYMPHONY X s osmým řadovým albem "Iconoclast". A právě dokonalost jejich produkce se dle mého názoru stala jejich alfou a omegou.

Kvintet pomyslného kompozičního a hráčského vrcholu dosáhl už někdy v období desek "V: The New Mythology Suite" a "The Odyssey" a na následovníku "Paradise Lost" se prakticky jen vyprofilovala produkce k dokonalému lesku. Album "Iconoclast" v tomto směru již nedisponovalo žádným manévrovacím prostorem. Po zvukové stránce zní dokonale čistě, dynamicky, překvapivě výtečně hraje snad na všech aparaturách a sluchátkách, že nastává pocit jistého digitálního odcizení. Ovšem nechápejte to tak, že by deska působila nějak sterilně, naopak, po zvukové stránce se jedná o prototyp dokonalé powermetalové produkce. Řečeno lapidárně, z oné dokonalé zvukové konzervy jde až strach.

Též co se týče ideové koncepce děl, SYMPHONY X okusili rozličná témata od fantasy, po antickou a starozákonní mytologii, tudíž na "Iconoclast" nepřekvapivě došlo na sci-fi. Jak jsme si mohli povšimnout již v minulosti, skupina si nezakládá na složitých filozofických úvahách, tudíž i současný sci-fi námět představuje tu nejklišovitější premisu o nadvládě strojů nad lidstvem. Pokud tedy nemohu hudební, instrumentální a producentské stránce nic vytknout, ta ideologická a vizuální (obal je opět kýč jak řemen, i když opět nepřekvapivě po technické stránce brilantně zpracovaný) skýtá ještě široké pole rozmachu.

Ne náhodou jsem značnou část recenze věnoval technickému a tematickému aspektu nahrávky, neboť samotné skladby působí podobně vycizelované. Po formální stránce se opět muzikanti snažili dosáhnout možného žánrového maxima, kytaristé zběsile riffují, sóla jsou zahraná bez jediné chybičky, bicí znějí natolik strojově přesně, že skoro máte pocit, jakoby se jednalo o automat a nakonec zpěvák Russell Allen vyzpívá bez jediného zaškobrtnut úplně vše, ale ve výsledku skladbám chybí duše. Možná si řeknete, že pokud koncept alba vychází z drásavého sci-fi námětu o nadvládě chladných strojů, že jistá emotivní odlidštěnost není od věci, nicméně zamrzí absence jakékoliv kreativní nadsázky v podobě třeba chytlavého riffu či teatrálních klávesových ploch. Dříve tolik ceněná symfonická majestátnost se na "Iconoclast" zredukovala snad jen do epických kytarových riffů, jimž vskutku nelze nic vytknout. Ale v globálu znějí současní SYMPHONY X až moc akurátně, chladně akademicky. Podobný pocit jsem zažil i při poslechu "Black Clouds & Silver Linings" konkurenčních DREAM THEATER - hudební nápady a instrumentace v pořádku, ovšem přednes jakoby mechanický.

V důsledku výše vyřčeného ani nevidím důvod podrobnější analýzy jednotlivých kompozic, neboť všechny do puntíku charakterizuje stejný rukopis i přednes (dokonce i bonusy v případě speciální dvoudiskové edice nijak nevybočují ze standardu). Chybí jak výrazná hitovka, tak naštěstí i vyloženě špatná skladba, všechny, díky urputné touze po dokonalosti, působí jakoby unifikovaně. Navíc kompozice by mnohem lépe fungovaly v rámci jednolitého hudebně-koncepčního bloku, jen formálně rozděleného na tracky. Separované bohužel nedisponují potřebnou suverenitou.

Výsledný verdikt se pro recenzenta stává poněkud tvrdším oříškem, neboť sousloví, špatná dokonalost, jež album asi nejvýstižněji definuje, je pěkný oxymóron. A protože ze zkušenosti víme, že prahnutí po dokonalosti vede ke zkáze, přál bych si, aby příště SYMPHONY X trochu ubrali plyn a vrátili se k nám smrtelníkům na zem.

sestava: Russell Allen - zpěv, Michael Romeo - kytara, Michael Pinnella - klávesy, Michael Lepond - baskytara, Jason Rullo - bicí
produkce: Michael Romeo
CD 1: