ENSLAVED - The Sleeping Gods

ENSLAVED - The Sleeping Gods

EP
2011 Scion A/V

čas: 28:28
styl: post black/pagan/progress

Vím, že není dvakrát profesionální začít recenzi subjektivními pocity, ale ENSLAVED zřejmě ovládají telepatii, jinak si nedokážu vysvětlit, že s každým novým počinem se natolik dokonale strefí do mého vkusu. U formátu EP bývá zvykem, že ho skupiny využívají k představení poněkud jiné tváře, než na regulérním dlouhohrajícím počinu, na "The Sleeping Gods" dokázali Norové plochu bezmála půl hodiny do poslední vteřiny využít nesmírně pestrobarevným hudebním výrazivem; bez přehánění oscilujícím od epického viking/pagan black metalu, přes čistokrevný dark ambient, až kamsi k trancovnímu tribal/pagan hymnusu. A natolik ambiciózní počin navíc skupina nezištně nabídla zdarma ke stažení přes server Scion A/V.

Z EP jsem naprosto nadšen, sjíždím ho již několik dní v kuse a pokaždé se ho nemohu nabažit. Kvalitní hudbu mimo jiné definuje dokonalá harmonie progresivních a přímočarých pasáží, ENSLAVED navíc tentokrát přinášejí přesah v podobě návratu k explicitnímu pohanskému hudebnímu směřování, jaké jsme milovali na klíčových albech "Frost" a "Eld". Nutno však zdůraznit, že se nejedná o revizi proslulého muzikantského trademarku z 90. let ve smyslu tvůrčího vyhoření, nýbrž o zcela nový přístup.

Úvodní "Heimvegen" ("Cesta domů") výtečně navazuje na svěžest a vzdušnost poslední řadovky "Axioma Ethica Odini", oscilující mezi na první pohled nekompatibilním pomezí moderního hard rocku a post black metalu, vše navíc přikryté pod psychedelickým příkrovem, kde bardovský melodický zpěv a chorály dotvářejí výtečnou epickou atmosféru. ENSLAVED nezapomínají nejen na své kořeny, nýbrž i na kořeny celého žánru, jako reminiscence kultovních BATHORY z období konce 80. let působí následující "Alu Misyrki". Skladbě vévodí Grutleho drásavá baskytara, stejně jako jeho animální obhroublý skřehot, závěrečné kytarové sólo jakoby zahrál přímo navrátivší se Quorthon ze síní tam nahoře. Že Norové již v minulosti experimentovali s elektronikou, není žádné tajemství, nicméně v "Synthesis" svým dokonale retro pojetím dokázali šlápnout na paty samotné legendě žánru TANGERINE DREAM, sami přidali špetku moderního dark ambientu či tajuplné deklamace a výsledek hravě strčí do kapsy většinu laptopových experimentátorů z Cold Meat Industry. Dokážete si představit srážku DREAM THEATER a KATATONIE? Já už nyní ano, stačí vyposlechnout výtečnou progresivní a současně velmi melancholickou instrumentálku "Nordlys" ("Polární záře"). Pokud vás již nudí trendové pagan/folk metalové bandy a chcete okusit opravdu sugestivní pohanskou atmosféru, titulní " The Sleeping Gods" ji vykouzlí v celém svém majestátu. Více než dokonalá tečka za neméně dokonalým EP a rád bych, aby se následující dlouhohrající album neslo v podobném duchu. Doufejme.

sestava: Grutle Kjellson – zpěv, baskytara, Ivar Bjørnson – kytara, klávesy, efekty, Arve Isdal – kytara, Herbrand Larsen – klávesy, zpěv, Cato Bekkevold – bicí
produkce: Ivar Bjørnson, Grutle Kjellson a Herbrand Larsen
1. Heimvegen