06.09.16

SHINING - VII: Född Förlorare

SHINING - VII: Född Förlorare

2011 Spinefarm Records

čas: 40:40
styl: post-black

Dlouho očekávané sedmé album sebevražedné švédské partičky SHINING, semknuté kolem kontroverzního Niklase Kvarfortha, i přes vleklé problémy s masteringem, nakonec vyšlo. Ve srovnání s posledními dvěma majstrštyky - poměrně rafinovaně technickým "VI - Klagopsalmer" a esteticky depresivním "V - Halmstad" - sedmička "VII: Född Förlorare" sice poněkud ztrácí dech, avšak obecně v rámci pseudožánru "suicide depressive BM" stále zastává výsadní pozici.

Za ceněný trademark Švédů se léta považuje robustní, spíše deathmetalově úderný zvuk (zastávající přesný protipól vůči ostatním SDBM projektům) a brilantní hráčské výkony, obohacené v neposlední řadě skoro až artrockovými kytarovými sóly. Tento ryze formální aspekt splňuje i deska "VII: Född Förlorare" do puntíku, jistý neduh spatřuji čistě v hudební oblasti. Lakonicky řečeno, jako celek působí CD "VII: Född Förlorare" jako velmi chutná hudební záležitost, ovšem s podotekem, pokud by nevyšlo pod hlavičkou SHINING.

Snad jen klipový otvírák "Förtvivlan, min arvedel" reprezentuje obvyklý rukopis SHINING, jaký si po léta tvrdě pilovali, zbytek nahrávky se nese v duchu depresivních poloakustických balad (povážlivě podobných oddychovým pasážím krajanů OPETH), které jsou spíše násilně atakovány blackmetalovými výjezdy, kterým se však nedaří dotvářet logický komplexní celek. Pokud v minulosti sloužily (polo)akustické kytarové vybrnkávačky, klavírní etudy či obecně nemetalové pasáže k rafinované eskalaci sebevražedně-depresivního napětí, v případě sedmé řadovky nastává efekt zcela opačný. Odlehčené pasáže tentokrát nepřicházejí v onen pravý okamžik, po rafinovaném gradačním blackmetalovém náporu, aby dopomohly ke kýžené katarzi, nýbrž spíše neinvenčně uvozují a ukončují střední tvrděmetalové pasáže. Ty navíc působí na poměry SHINING poněkud standardně, až rutinně (kupříkladu jindy precizní kytarová sóla zní třeba v "Människa o'avskyvärda människa" poněkud neohrabaně, až nerozhodně).

Je v naprostém pořádku, že Kvarforth, jakožto autor veškeré hudby a textů, zatoužil po vykročení do neofolkového teritoria a pokud by se do tohoto směru takříkajíc naplno obul, možná by i stanul v první lize, ale rozhodně nepovažuji za ideální pro tyto účely využívat osvědčenou značku SHINING. Již z angažování zpěváka Håkana Hemlina z etablované švédské folk/pop/rockové kapely NORDMAN ve skladbě "Tillsammans är vi allt" či realizace coveru, určeného jen pro klavír, mellotron, akustickou kytaru a zpěv, "I nattens timma" (hostuje zde Peter Bjärgö z ARCANY), od artrockových, taktéž Švédů, LANDBERK, značí, že žánr SDBM, který SHINING nejvíce proslavili, se zdá být pro ně již poněkud vyčpělý.

Závěrem mohu jen konstatovat, že obecně, z hudebního hlediska není materiál zachycený na "VII: Född Förlorare" vůbec špatný, sice poněkud nekonzistentní, možná trochu nedodělaný, především však vydaný pod hlavičkou SHINING působí, eufemisticky řečeno, divně. Přesto, kdybych albu udělil nižší než nadprůměrné hodnocení, též bych mu křivdil. Švédský kvintet jsem ale byl vždy zvyklý hodnotit skoro maximálním procentuálním počtem, dnes se musí spokojit s...

sestava: Niklas Kvarforth - zpěv, Fredric Gråby - kytara, Peter Huss - kytara, Richard Schill - bicí, Andreas Larsen - baskytara
produkce: Rickard Bengtsson
odkaz: myspace.com/shininghalmstad