06.09.16

TATA BOJS - Ležatá osmička

TATA BOJS - Ležatá osmička

2011 Supraphon

čas: 43:26
styl: pop, rock, elektronika, alternativa

Pražská či lépe snad řečeno hanspaulská kapela TATA BOJS přišla po dlouhých čtyřech letech se zcela novým řadovým albem, jehož ústředním a opravdu nosným tématem se jeví "opakování". Jestliže oba díly "Progresivní" jsou postaveny na sloganu "nebudeme se opakovat", který se v záměrném rozporu s tímto tvrzením opakuje do omrzení, potom příjemná, byť ne právě uchvacující hitovka "Opakování" otevřeně přiznává, že "moje jediný přání je opakování".

Vedle těchto písní téma svým způsobem proniklo i do označení desky, které coby symbol nekonečna vévodí velká barevná ležatá osmička, podle níž je album nazváno, aniž by kdekoliv na obalu, hřbetu či disku bylo toto slovní spojení výslovně uvedeno. Toto osmičkové označení má ovšem mnohem hlubší a dotaženější symboliku, než by se na první dojem mohlo zdát. Nejenže kapela vznikla roku 1988, ale jde o její osmou řadovou nahrávku, pokud k šesti vyloženým albům připočítáme i nejstarší počiny ze "šagalích let", tedy dávnou kazetu a takzvané "ladovské minialbum".

Na základě všech těchto prvků lze současně dešifrovat, že chytrá a inteligentní skupina si dostatečně uvědomuje typickou slabinu dlouholetých spolků, které se ve své tvorbě neustále opakují a již nejsou schopné vymyslet nic nového. To však naštěstí není případ této "nejmladší staré kapely" či "nejstarší mladé kapely", jež na těch svých 23 let existence, což by jí zřejmě nikdo nehádal, nepůsobí ani trochu opotřebovaným dojmem. Přestože částečně recykluje i svou vlastní minulost a poněkud alibisticky se zaštiťuje sebeopakováním, činí tak svěžím a poutavým způsobem.

Mezi vrcholné ukázky trvale vysoké formy rozhodně patří "Papírovka", která z elektronického dusotu a celkově líbivějšího rozjezdu míří na hranu noiserockového ostří a posléze do úchvatně intenzivního tanečního rytmu, jak vystřiženého z "futuretrovských" časů. Právě touto žánrově kreativní písní jsou nastaveny určité obzory, jež se dále rozvíjejí četnými směry.

Schopnost napsat popově příjemný, chytlavý, skvěle se poslouchající, ale zároveň dostatečně vkusný popěvek mocně naznačuje "Filmařská", těžící s výrazné věty "mám pocit, že nežiji ve své vlastní režii",a vzápětí podtrhuje song "Ztraceni v překladu". Jde o zcela vzorové ukázky moderní populární hudby, v obou případech s melodicky naprosto neodolatelným refrénem, byť v druhém případě upovídaným do té míry, že to někomu může vadit, ale jiného naopak těšit.

Roli zpestřujícího prvku plní "Světová", kterou vedle četných dívčích hlasů výrazně obohacuje hlavně rapující host Vladimir 518, od nějž se posluchač dovídá zásadní varovné sdělení, že "svět je místo, co bude končit", což pospolu funguje natolik, že lze mluvit o dalším z několika vrcholů alba. Ještě o něco experimentálnějším nádechem disponuje "Usínací" a především "Písmenková", jíž dominuje hostující těleso Clarinet Factory, zatímco "padaj slova, aby řeč nestála".

Ani na své nejhlučnější období kolem roku 1997 pánové ještě nezapomněli, čehož zjevným důkazem nejen "Hořká čokoláda", ale zejména vůbec nejostřejší song "2031", kterému vládnou patřičně drsné, syrové a neučasané kytary. Ten je rovněž textově nejzajímavější, když předkládá jakousi hrůznou vizi relativně blízké budoucnosti, v níž vládne módní totalita:

"Stačí, když máte nesprávný doplňky, nevhodnou šálu, starý hodinky,
zmlátěj vás a do ran nasypou sůl, když nevypadáte dostatečně cool.
Krásky a krasavci převzali moc v zemi, oškliví lidé jsou dávno za mřížemi.
Člověk se nestará a najednou zjistí, že už mu vládnou jen vizážisti,
…vizážisti a fašisti.
Staví tábory pro lidi, co nemaj vkus, aby je učili, co je krása a co hnus,
řídí to mladý dynamický tým a těm, co nejsou in, pouštějí plyn."

Texty jsou jako obvykle výstavním artiklem a hlavně ty Mardošovy přetékají tradiční kombinací vtipu, inteligence, dětské naivity, slovních hříček, silných sloganů, dvojích významů, překvapujících vývodů, ba dokonce i jakéhosi hlubšího myšlenkového poselství. Zpěv Milana Caise sice nepatří k těm zrovna vrcholným, vše ale zcela vynahrazuje instrumentální perfekce, producentská dotaženost, aranžérská svébytnost a v neposlední řadě i naprosto jedinečný zvuk.

Pokud by existovala nějaká spravedlnost, skupina by již minimálně deset let náležela k těm tuzemsky zcela nejoblíbenějším. Žel, v této prohnilé zemi a mediálně pokřivené době, masakrované zatuchlými veřejnoprávními monstry, krvelačným bulvárem či komerčními rádii, se nejlépe vede normalizačním slizounům, buranskému zábavovému agrobigbítu nebo tuc-tuctovému diskotékovému braku. A když už někdo čirou náhodou má cosi jako vkus, plýtvá jím výhradně na zahraniční soubory, zatímco těmi domácími okázale opovrhuje, čehož smutným příkladem zejména někteří redaktoři Rock & Popu, ale svým způsobem i média jako Full Moon, Metalopolis nebo Spark.

"Homo demo, to jsme my, homo demo, lidstvo zkušební", praví kapela v písni "Homo demo", kde dále dodává, že "na počátku všeho bylo slovo a na konci světa bude to už celá věta". Víceméně tamtéž se může nacházet poznání, že pouze málokomu byla dána natolik elegantní schopnost tvořit melodicky úchvatné popěvky, zároveň inklinovat k alternativním postupům a současně umně vstřebávat vícero stylových vlivů, které lze přitom jen stěží jednoznačně pojmenovat. Košatá a výrazově pestrá směska popové vstřícnosti, rockového ostří, elektronických rytmů a spousty dalších a mnohdy i netradičních prvků ústí v další povedený počin, jež lze kvalitativně řadit hned za revoluční "Futuretro" či koncepční "Nanoalbum". Přičemž jeho pachatelem je jedna z mála tuzemských kapel, která snese i mezinárodní parametry. Momentálně i v celé poslední více než dekádě.

sestava: Milan Cais – zpěv, bicí, (o)smyčky, klávesy, baskytara, kytara, ptáčci, tleskání, Mardoša – baskytara, iPad, tleskání, Dušan Neuwerth – kytara, baskytara, tleskání, Vláďa Bár – kytary, baskytara, tleskání, Jiří Hradil – klávesy, kohout, tleskání
produkce: Milan Cais
1. Progresivní (intro)
2. Papírovka