06.09.16

NOVEMBERS DOOM - Aphotic

NOVEMBERS DOOM - Aphotic

2011 The End Records

čas: 50:36
styl: death/doom

"Mydyingbrideovská" introdukce skladby "The Dark Host" z již osmého alba "Aphotic" kvintetu NOVEMBERS DOOM by mohla naznačovat, že se Američané vracejí k doom metalovým kořenům, ovšem jakmile se v zápětí přihrne rázný death/doomový válec, nikoho nenechají na pochybách, že se opět budeme pohybovat v osvědčeném teritoriu předchozích dvou řadovek. Za mixpultem opět seděl renomovaný Dan Swanö a celkový sound než zámořskou metalovou scénu, evokuje tu švédskou. S přivřením oka by se dalo hovořit o trochu pestřejším death metalu, v duchu třeba takových AMON AMARTH, Američany však povyšuje přece jen invenčnější přístup, především v podobě variabilního vokálního přednesu Paula Kuhra a v neposlední řadě se nebojí občas zvolnit buď formou doomových meziher nebo rovnou subtilní balady, jako "What Could Have Been" s hostující Anneke Van Giersbergen.

"Aphotic" se mi jeví mírně variabilnější, než možná až moc přímočarý předchůdce "Into Night's Requiem Infernal", náročnější posluchače by však mohl časem omrzet přílišný konzervatismus kvintetu. Jak jsem psal v recenzi na minulý počin o žánrovém rozpolcení, vše mohu víceméně zopakovat i u novinky. Ačkoliv NOVEMBERS DOOM rozhodně metalovému žánru špatné jméno nedělají, po tolika letech na scéně bych čekal více. Skupina by možná chtěla jednou stanout po boku třeba takových OPETH, neboť obě kapely pojí rafinované střídání melancholických a agresivních pasáží a přestože Američané disponují podobným hráčským talentem, jakoby je vnitřní nutkání nutilo držet se více při zemi. NOVEMBERS DOOM rozhodně nechtějí znít měkce, současně však nehodlají rezignovat na zprofanované doommetalové archetypy, díky čemuž je deathmetalová razance, včetně výtečného growlingu, poněkud konfliktně rozmělňována doommetalovým afektovaným vokálem. Především jsem nezjistil, dle jakého klíče se brutální a melodické vokály střídají, neboť toto počínání se mi jeví spíše nahodilé. Své opodstatnění melodického zpěvu bez pochyby spatřuji hlavně v uvolněných expresivních vybrnkávačkách, ovšem jeho zařazení do deathmetalového lomozu nenapomáhá k rozvinutí dané skladby a už vůbec nenavozuje určitou katarzi (právě v tomto aspektu naopak excelují zmiňovaní OPETH).

Jistá nejednoznačnost však patří k poznávacím znamením novodobých NOVEMBERS DOOM. Skupina si nehraje na nějakou progresi a za tu rozhodně nelze považovat střídání brutálního a melodického zpěvu ani občasné subtilní mezihry, tudíž výše vyřčené nemusí nutně značit negativum. Posluchače, jež hledají spíše přímočarý death/doom Američané rozhodně nemohou zklamat. Pokud bych chtěl někomu doporučit interpreta z ranku zlatého středu extrémního metalu, s čistým svědomím ukážu na CD "Aphotic".

sestava: Paul Kuhr - zpěv, Sasha Horn - bicí, Larry Roberts - kytara, Vito Marchese - kytara, Mike Feldman - baskytara
produkce: NOVEMBERS DOOM
1. The Dark Host