06.09.16

TRIVIUM - In Waves

TRIVIUM - In Waves

2011 Roadrunner Records

čas: 67:33 (LE)
styl: metalcore/thrash/heavy

Floridští TRIVIUM mohou být celkem snadno považováni za jednu z MTV kapel. Což ve výsledku znamená, že mají spoustu slintajících náctiletých fanynek a i jejich posluchači jsou vesměs z této věkové skupiny. Proti tomu nic nenamítám, asi to tak bude. Naštěstí v porovnání s dalšími podobnými kapelami jako třeba BULLET FOR MY VALENTINE nepůsobí tak přeslazeně a podbízivě. Také to ovšem znamená, že jsou jedněmi milováni, druhými nenáviděni, třetími ignorováni. Tak už to u komerčních kapel bývá. Už je to pár let, co právě TRIVIUM patřili mezi mé hodně oblíbené interprety. Od té doby se můj vkus i rozhled v metalové hudbě značně rozrostl, ale tak nějak je člověk přirozeně zvědavý, co kapely jeho "mládí" produkují v současné době. A nejinak je to i v tomto případě.

TRIVIUM před vydáním desky hlásali, že se na novince vrátí ke stylu jejich druhého alba "Ascendancy". Následovala poměrně chytře vymyšlená mediální masáž, první skladby byly odhalovány v podobě "živého“ vystoupení ze studia, zveřejněný artwork vypadal zajímavě a vše tak nasvědčovalo tomu, že "In Waves" by nemusela být zas tak průměrnou nahrávkou.

Samotná deska pak bohužel působí dosti nevyváženě. Nebo možná vyváženě až příliš. Nechybí zde jak kvalitní skladby, tak ryze MTV hity a najde se i nějaká ta vatička. Ve speciální edici má album osmnáct skladeb s celkovou délkou přes 67 minut, což je na dnešní poměry až příliš. Je zde cítit snaha zavděčit se všem fanouškům. Jak těm, kteří s kapelou putují již nějaký ten rok, tak těm novým, trendovým. Tato snaha však bohužel ve výsledku působí kontraproduktivně. Ač si každý najde to své, v součtu bude jen minimum fanoušků, kteří by měli rádi všechny skladby.

Při poslechu je z desky cítit velký kus odvedené práce. Po produkční stránce je "In Waves" velice kvalitní nahrávkou, TRIVIUM umí napsat dobrou hudbu a také ji umí dobře odehrát. Tím větší škoda je pak fakt, že na desce se najde asi jen sedm kvalitních songů, jako třeba titulní "In Waves" nebo "Dusk Dismantled", zbytek jsou vycpávky, recyklace dřívějších úspěšných nápadů a laciné cukrovkotvorné pseudohity. Na jednu stranu se jedná o pochopitelný tah. Dřívější alba měla vždy kolem jedenácti skladeb a kvalita výrazněji nekolísala. Pokud však sáhneme po limitované edici "In Waves" s osmnácti skladbami (z čehož je jedna cover "Slave New World" od SEPULTURY a druhá "Shattering the Skies Above", která se objevila na soundtracku ke hře God of War III, tedy obě jsme mohli slyšet již dříve), budeme různou kvalitou jednotlivých skladeb nepříjemně zaskočeni.

Chlapci z Orlanda se zřejmě během tvůrčího procesu rozhodovali, kam nasměřovat svou novou tvorbu. A když už to nakonec vymysleli, bylo jim zřejmě zbylých songů líto, tak je na album nějakým způsobem narvali. A aby toho nebylo málo, volná místa vycpali skelnou vatou v podobě instrumentálních intermezz (jako třeba u nové desky ARCH ENEMY). To aby se neřeklo, že se někde někdo flákal.

"In Waves" je ve výsledku nepříliš kvalitním albem s několika velmi kvalitními skladbami. Kdyby se přistoupilo k trochu jinému konceptu, mohlo se jednat o vynikající album s devítkou kvalitních tracků. Těžko říct, kdo měl při určování výsledné podoby alba největší slovo. Ale i když to tak nakonec nedopadlo, TRIVIUM nijak zvlášť nepropadli a drží si svou úroveň, ať už je jakákoliv. Každopádně jsem se utvrdil v názoru, že nejsem fanouškem takových alb, kam se musí nacpat úplně všechno za každou cenu. Dávám přednost kvalitě před kvantitou.

sestava: Matt Heafy – kytara, zpěv, Corey Beaulieu – kytara, zpěv, Paolo Gregoletto – baskytara, Nick Augusto – bicí
produkce: Colin Richardson
1. Capsizing the Sea