06.09.16

BLOOD RED THRONE - Brutalitarian Regime

BLOOD RED THRONE - Brutalitarian Regime

2011 Sevared Records

čas: 41:26.
styl: death

Spory black a death metalistů jsou nejspíš věčné a nerozsouditelné. Narážky na hráčský um jedněch, respektive skladatelský cit druhých, se staly koloritem festivalů i internetových diskuzí a bylo by bláznovstvím pokoušet se oba tábory jen tak smířit.

Přitom už v hloubi devadesátých let začaly vznikat projekty, které vcelku úspěšně vyvracely mýty o instrumentálním amatérismu blackerů a kompoziční jalovosti deatherů. Připomeňme takové MYRKSKOG, DISSECTION - a nebo BLOOD RED THRONE. Ze jmenovaných kapel rozhodně nejbrutálnější spolek založili roku 1998 Doed a Tchort, toho času členové živé sestavy SATYRICON. Je-li vám pseudonym Tchort povědomý i jinak, než v souvislosti s mikulášskou nadílkou, vězte, že se jedná o toho rebela z GREEN CARNATION a EMPEROR, který údajně přinesl na norskou scénu vyhrocený satanismus spojený s konzumací krve. No nic. Zkrátka a dobře, časy se mění a šedý vlk Tchort opustil BLOOD RED THRONE po nahrání "Souls of Damnation" (2009), nechaje v tom kolegu Doeda (skoro) samotného. Klíčovou otázkou tedy bylo, jak si sestava zkrvaveného trůnu povede bez výše vzpomínaného vlkodlaka.

Odpovědí budiž v pořadí šesté LP, nesoucí název "Brutalitarian Regime." Tedy, titul dostatečně úderný, abychom si mohli být jisti, že ke změně stylu v případě BLOOD RED THRONE nedošlo. Vskutku nedošlo. Od prvních vteřin titulní skladby, která desku otevírá, se na nebohého posluchače vyvalí tuny energie, koncentrované do ultrarychlého mlýnku na maso. Mix blackové melodiky s deathovým pojetím riffu, poctivý hrdelní řev, sevřený zvuk - toť atributy, kterými páni muzikanti desku obdařili.

Po zlověstných necelých třech minutách revoluce ve jménu brutalitního režimu nastupuje techničtější a téměř čistě deathový "Graveworld," jehož struktura poněkud připomíná skladatelský recept krajanů ZYKLON blahé paměti - kdo by se zlobil? A rázem jsme chycení, vyděšení a - mrtví. Trojka "Trapped, Terrified, Dead" překvapí pseudoorientální vyhrávkou, evokující album "Heaven Shall Burn as We Have Gathered" od MARDUK. Jinak se ovšem samozřejmě jedná o brutal deathovou řezničinu. "Eternal Decay" střídá kvapíkové tempo se skoro pochodovými pasážemi, což může posluchač, o něhož se pokouší závrať, kvitovat s povděkem. V "Games of Humiliation" se vrací onen ZYKLONovský model riffu - a to je v podstatě celý repertoár, který BLOOD RED THRONE vystavují na odiv.

Vyzdvihl bych ještě osmičku "Melena," jejíž rytmika a technická náročnost potvrzuje, že pánové nejsou žádní šumaři. No, a pak je tu úplný závěr. I neznalého posluchače praští do uší kontrast "Twisted Truth" se zbytkem desky. Jak by také ne, když se jedná o coververzi. A hold PESTILENCE se poměrně vydařil. BLOOD RED THRONE se nevyhýbají ani melodickému sólu a servírují tak skladbu z ranku techničtějšího deathu, oblečenou do vlastního zvukového kabátu - minuty, které potěší.

Suma sumárum, BLOOD RED THRONE složili a nahráli kvalitní materiál. Materiál převážně deathmetalový, který se nevyhýbá příležitostným citacím blacku, technicky vyspělý, u něhož není nouze o dávky surové energie. Kdo koupí, neprohloupí. Lze sice vznést námitku, že rezervoár skladatelských postupů není tak pestrý, jak by mohl být, a že se deska ve své druhé polovině už jen opakuje, na druhou stranu by větší rozmanitost v tomto případě uškodila kompaktnosti nahrávky. S přihlédnutím k tomu, že kolik jazýčků tolik chutí, hodnotím desku jako čtyřpětinový úspěch.

sestava: Vald - zpěv, Doed - kytara; Ivan Gujic - kytara, Erlend Caspersen - baskytara, Emil Wiksten - bicí
odkaz: myspace.com/bloodredthrone666
1. Brutalitarian Regime