06.09.16

EINHERJER - Norrøn

EINHERJER - Norrøn

2011 Indie Recordings

čas: 41:20
styl: viking metal

Svého času se specifický subžánr viking metal těšil mimořádné popularitě, kapel holdujících tomuto skočnému stylu, vycházejícímu z nordické mytologie, vznikalo nejen ve Skandinávii jako hub po dešti. Přestože lze Nory EINHERJER označit za samotnou kvintesenci viking metalu, neboť ryzí podobu žánru produkovali již v první polovině 90. let (stačí poslechnout dodnes velmi svěží demo "Aurora Borealis" z roku 1993), tedy v době, kdy se teprve rodila druhá vlna black metalu, nikdy se nedostali do širšího povědomí. V době, kdy skupina vyrukovala s nejlepšími počiny žánru jako "Odin Owns Ye All", tvrděrockoví fans, prahnoucí po pohanském odkazu v extrémní hudbě spíše opěvovali v té době pučící kýčovité folkmetalové squadry, rekrutující se převážně z finské provenience. Jakoby si i Norové po pár letech uvědomili, že za vlajkonoše žánru posluchači stále považují spíše ENSLAVED, z nichž paradoxně ryzí esence viking metalu vyprchala v polovině 90. let, rozhodli se činnost EINHERJER po vydání výtečného alba "Blot" roku 2003 raději ukončit a ještě více upadli v zapomnění.

V letošním únorovém čísle časopisu Pařát mě upoutal rozhovor s bubeníkem Gerhardem "Ulvarem" Storesundem, v němž hovoří nejen o reunionu kapely, ale též o novém dlouho připravovaném albu. Samozřejmě na jeho adresu nešetří chvalozpěvy, natolik známými z vydavatelských PR. Ale vzhledem k tomu, že jsem EINHERJER v mládí sjížděl stále dokola, nenechala mě tato informace chladným.

Ihned po prvotním zaposlouchání se do titulní kompozice "Norrøn Kraft" z pátého řadového alba "Norrøn" jsem zažil šok, jako už dlouho ne. Lehce nabubřelý tón kapely ohledně nového CD se nakonec ukázal zcela oprávněný, nebývá totiž zdaleka standardem, že comebackové počiny dokáží strhnout větší silou, nežli předchozí klenoty z diskografie. Úvodní "Norrøn Kraft" je monumentální pocta vikinským legendám, velmi ambiciózní megalit stylově nazpívaný (jako celé album) v mateřštině, zaujme především svou epickou košatostí, na dlouhé ploše dvanácti minut se odehraje tolik zvukomalebných dobrodružství, až jsem měl pocit, že poslouchám spíše nějaký velkolepý filmový soundtrack. V tomto aspektu jsem si vzpomněl na podobný kompoziční rukopis Finů MOONSORROW, ovšem EINHERJER oprášili všechny své signifikantní atributy jako byť přímočaré, avšak velmi chutné, řezavé thrashové riffy, skoro až sympho klávesy a Frode "Grimar" Glesnes se opět pouští do pořádně syrového, lehce blackového vokálního přednesu. Nechybí samozřejmě ani melancholická kytarová sóla, ani rytmika evokující bitevní bubny, a byť opět hráčské postupy nezabředávají ke komplikovanější instrumentaci, v globálu vše působí sympaticky upřímně. EINHERJER vždy hráli tak trochu "od podlahy", moc neřešili produkci, bicí občas zněly jako když v kuchyni mlátíte vařečkou do hrnce, avšak na desce "Norrøn" jakoby šla kapela do sebe a produkce tentokrát nijak neskřípe. Skoro bych až řekl, že se mi stýská po spontánní syrovosti "Dragons of the North" nebo "Odin Owns Ye All", nicméně roku 2011 by podobné počínání působilo poněkud nepatřičně, tudíž skupina naopak občas inklinuje k pro ni do té doby nepoznaným moderním metodám, třeba bicí v "Alu Alu Laukar" znějí oproti dřívější organičnosti trochu jako automat. Obecně lze konstatovat, že rytmika doznala asi největšího vývoje směrem k strojové přesnosti. Nedokáži však jednoznačně určit, zdali preferovat spíše plechovou plochost ze starých počinů, nebo současný, až příliš digitální sound, nejvíce se mi zamlouvalo asi neutrální vyznění na předchozím CD "Blot".

Vzácné na albu nejsou rozličné sbory, akustická kytara či různé samply, jako třeba kovadlina, ve velmi podobném duchu jako v případě vikinské éry BATHORY. Sice poněkud zamrzí absence čistého zpěvu, kterého se kdysi výtečně zhostil odejivší Ragnar Vikse, avšak kytarista Grimar se své barbarské polohy ujal na výtečnou, a ostatně ony opravdu variabilní chóry absenci čistého zpěvu výtečně kompenzují.

EINHERJER roku 2011 znějí nebývale svěže a "Norrøn" považuji za velmi důstojný pomník vikinského žánru. Možná místy zaslechneme ozvuky vikinské éry BATHORY ve větším než malém množství, na druhou stranu Norové na jejich hudební odkaz přímo navazují, pokud tak činí upřímně od srdce a navíc precizně, nemohu jejich počínání ohodnotit jinak než jako velmi nadprůměrné

sestava: Grimar - kytara, zpěv, Aksel Herløe - kytara, Ulvar - bicí, klávesy
produkce: Glesner
1. Norrøn Kraft