06.09.16

06.09.16

A STORM OF LIGHT - As the Valley of Death Becomes Us, Our Silver Memories Fade

2011 Profound Lore / Burning World

čas: 55:08
styl: post-metal

Zdá se, že alespoň na čas si post-metalovou štafetu s NEUROSIS vyměnil boční projekt jejich čestného člena Joshe Grahama A STORM OF LIGHT. Ti od poslední řadovky NEUROSIS stihli vydat již tři dlouhohrající alba, splitko (s NADJA) a EP a co je důležité, zachovávají si konstantní kvalitu. Slovo konstantní bych zdůraznil, neboť A STORM OF LIGHT de facto pokračují v nastoleném vysokém standardu NEUROSIS a myslím si, že v tomto případě bohatě postačí, že svým materiálem zachyceném na "As The Valley Of Death Becomes Us…" nemohli zklamat téměř žádného posluchače, jež si liboval při poslechu předchozích dvou studiovek.

A STORM OF LIGHT od počátku netrpěli nutkavou potřebou experimentovat za každou cenu, krkolomně objevovat progresivní teritoria, ani do své tvorby násilně roubovat dnes tolik populární elektronické prvky (ne-li rovnou ovlivněné retro vlnou), když si totiž uvědomíme, z jaké specifické žánrové subkultury a z jakého koloritu umělců (a někteří na albu hostují) skupina pochází, musíme chtě nechtě konstatovat, že Josh Graham a spol. jsou de facto inkarnací tvrděrockové alternativní kultury, tudíž ať nahrají skladbu experimentální či maximálně přímočarou, vždy si můžeme být jisti mimořádným uměleckým požitkem.

CD "As The Valley Of Death Becomes Us…" splňuje do puntíku výše vyřčené, na jedné straně se velmi příjemně, až nenásilně poslouchá, místy evokuje stonerrockovou ležérnost či uvolněný písničkářský nadhled a prakticky již po prvním poslechu v paměti utkví několik melodií. Přesto jsem se, i přes relativně přístupnou formu, ani na okamžik nemohl zbavit pocitu, že poslouchám něco umělecky výjimečného, částečně neuchopitelného, lapidárně řečeno A STORM OF LIGHT jsou přesně ten typ kapely s přesahem (a nemyslím teď environmentalní témata ani vychytanou vizuální složku), ale nedokáži onu přidanou hodnotu jasně definovat. A právě díky tomu A STORM OF LIGHT opět velmi baví.

Skupina víceméně staví na základech položených NEUROSIS již v polovině 90. let (a i ti víceméně čerpali ze studnice dřevního doom metalu či stoner rocku), tudíž jistý tradicionalismus patří k poznávacím znamením A STORM OF LIGHT, ti však dokázali zemitým riffům vnuknout epickou svěžest, podtrženou expresivním projevem Joshe Grahama, posouvajícího tvorbu směrem k psychedelické zasněnosti. V tomto ohledu bych upozornil především na druhou "Collapse" s výtečnou drásavou vybrnkávanou kytarou (ostatně nejen v této kompozici zapěla též divoženka alternativní scény Jarboe). Ovšem mým vrcholem alba se jednoznačně stala enigmatická "Destroyer", ihned jsem si vzpomněl na SWANS z období "The Burning World", skladbě dominuje výtečně gradující poloakustický úvod s nesmírně charismatickým Joshovým přednesem, následují ženské a mužské sbory a nakonec katarzující metalové finále s neuroticky kvílícím kytarovým sólem a opět naléhavý Joshův zpěv. Nebál bych se hovořit i o vrcholné kompozici v rámci tvorby kapely. Opak k naléhavosti zastává následující "Wretched Valley", kde skupina překvapí velmi přímočarými riffy, ale o to více živelnějším vyzněním.

Co bych ještě jednoznačně na "As The Valley Of Death Becomes Us…" vychválil, jsou bicí BJ Gravese. Disponují příjemným echem a svou jistou nekompromisností zpestřují i jinak méně záživné části kompozice. Řekl bych, že bicí u A STORM OF LIGHT nikdy nezněly lépe.

Newyorčané ani na třetím počinu nezklamali a neochvějně třímají status momentálních leaderů post-metalové scény. Album bezesporu, alespoň u mě, zaboduje i v žebříčku desek roku. Uvidíme, s čím vyrukují v budoucnu NEUROSIS, anebo zda dříve dalšího následovníka stihnou ukout A STORM OF LIGHT. Snad se pro ně jejich vražedné tvůrčí tempo nestane osudné, zatím však vše svědčí o opaku.

sestava: Josh Graham - kytara, zpěv, syntezátory, Domenic Seita - baskytara, doprovodný zpěv, BJ Graves - bicí, Joel Hamilton - modulární syntezátor, wurlitzer
produkce: Joel Hamilton, Josh Graham
1. Missing