06.09.16

MACHINE HEAD - Unto the Locust

MACHINE HEAD - Unto the Locust

2011 Roadrunner Records

čas: 48:52 (SE: 63:55)
styl: thrash/groove metal

MACHINE HEAD bezesporu patří mezi nejoblíbenější metalové kapely. Od legendárního alba "The Blackening" uběhly dlouhé čtyři roky a očekávání od jeho nástupce "Unto the Locust" tak byla poměrně vysoká. "The Blackening" dle mnohých patří mezi nejlepší alba skupiny i mezi nejlepší metalové desky celkově, alespoň u mě tomu tak je. Hudba MACHINE HEAD je dostupná širšímu okruhu posluchačstva, občas koketuje s mainstreamem, ale stále se drží pevně nohama na břehu. Ani novinka není výjimkou, neboť ji charakterizuje typický rukopis MACHINE HEAD, proto se tomuto slovu nelze v recenzi vyhnout.

Úvodní trojaktová "I Am Hell (Sonata in C#)" patří mezi pompézní otvíráky, jak se sluší a patří. Sborové zpěvy v "I. Sangre Sani (Blood Saint)" mohou působit lehce překvapivě, avšak "II. I Am Hell", která navazuje po několika okamžicích, nabízí prvotřídní atmosférickou skladbu. Typický rukopis kapely na sebe nenechá dlouho čekat a při refrénu znějící I am hell to thee zůstane v hlavě pekelně dlouho. Úvodní kompozici pak uzavírá akusticky vybrnkávaná "III. Ashes to the Sky", která vygraduje až epicky působícím riffem, jenž kopíruje náladu celé osmiapůlminutové skladby. Následující "Be Still and Know" je opět typická skladba MACHINE HEAD, kde Flynnův vokál nenechá nikoho na pochybách. Dvojka se nese povětšinou v mírnějším tempu, nechybí ani výrazné sólo. A právě tady budu mít první připomínku. V čase 3:40 jsem se při prvním poslechu zarazil, toto přece znám! Zapátral jsem tedy na "The Blackening" a po chvíli jsem domnělou podobnost objevil. V skladbě "Aesthetic of Hate", konkrétně v sólu, lze nalézt velice podobnou melodii. Nechci mluvit přímo o sebevykrádání, ale dle mého by se takováto similarita objevovat neměla.

"Locust" figuruje jako první a také jediný singl, který jsme měli možnost před vydáním desky slyšet. V mém okolí se píseň setkala s rozporuplnými reakcemi, ale já po několika posleších věděl, že vše je na dobré cestě. Výrazné riffy, naléhavý vokál, zapamatovatelný refrén, vyvážená melodičnost s úderností. V půlce skladby přijde znatelná změna nálady do poněkud melancholičtějších sfér, která plynule přejde do nezaměnitelných sól a kytarových vyhrávek, aby se po několika minutách opět navrátila k úvodnímu motivu celé skladby. "This is the End" překvapí epičtějším nájezdem a především vysoce položeným vokálem v refrénu, ale jinak skladba patří spíše mezi ty slabší na desce. Pětka "Darkness Within" vybočuje z alba svou naléhavostí, reprezentována především čistým vokálem a po první třetinu stopáže i tlumeným riffem. Bohužel pak nenabídne nic zajímavějšího a zařadí se tak k těm skladbám, jež se můžou s klidem v duši přeskočit, na desku tak nějak nepatří. Ovšem v případě pochmurné nálady by píseň mohla posloužit dobře.

Následovník "Pearls Before the Swine" připomíná starší tvorbu skupiny, je více thrashovější, nehraje se zde tolik na melodie a i to klasické sólo zde má podstatně menší prostor. V kontextu desky pak skladbě schází více energie, naopak odpovídající variabilita se zde dá nalézt. Závěrečná skladba "Who We Are" nás na začátku oblaží dětským sborem a pak už se na nás valí příval emocí, kde ty nasrané střídají trochu prosebné. Samotný text však v porovnání se zbytkem desky nepůsobí nijak závratně uvěřitelně a skladba samotná zavání trochu prvoplánovostí, protože právě závěr desky osloví zřejmě největší počet dosud nepolíbených posluchačů. Působí zpěvně, zapamatovatelně, plná emocí a melodií… a to je přesně to, co dnešní nenáročný posluchač metalové hudby potřebuje.

Speciální edice nabízí ještě cover verze skladeb "The Sentinel" (JUDAST PRIEST) a "Witch Hunt" (RUSH), avšak těch předělávek se za poslední léta vytvořilo tolik, že mne už pomalu a jistě přestávají něčím přitahovat. Mezi poslední bonus patří akustická verze "Darkness Within". Ukňouranější a vlezlejší verze než její plnohodnotná sestřička se někomu může zalíbit, avšak dokud bude venku takhle krásné počasí a nebudu řádně nešťastně zamilován s žiletkou v jedné ruce a s vodkou v druhé, nemám sebemenší důvod si ji pouštět.

Dosáhla tedy poslední deska vyšší kvality než "The Blackening"? Určitě ne. Vyrovná se jí? Možná. Ač "Unto the Locust" jde jinou cestou než její předchůdce, jedná se o výbornou desku, na které bylo odvedeno mnoho kvalitní a tvrdé práce. I tady se bohužel najdou slabší kousky, ale deska jako komplet patří mezi nadprůměrné počiny letošního roku, muzikantsky ani produkčně nelze mnoho vytýkat. Tématem k diskuzi se může jevit nakousnutá hranice mezi vykrádáním sebe sama, inspirací a rukopisem, avšak tím jsem se zabývat nechtěl. "Unto the Locust" se v diskografii MACHINE HEAD bude vyjímat na předních příčkách, avšak jejich opus magnum vyšel již před čtyřmi lety.

sestava: Adam Duce - baskytara, Robb Flynn – kytara, zpěv, Dave McClain – bicí, Phil Demmel - kytara
produkce: Rob Flynn
1. I Am Hell (Sonata in C#)