TEXTURES - Dualism

TEXTURES - Dualism

2011 Nuclear Blast

čas: 56:18
země původu: Holandsko
styl: progressive metal

Když Holanďané TEXTURES ohlásili vydání nástupce velmi ceněného předchůdce "Silhouettes", netrpělivě jsem očekával datum jeho vydání, ovšem jisté obavy vyvolala nelibá informace o odchodu výtečného zpěváka Erika Kalsbeeka, jednoho z poznávacích znamení kapely, navíc korunovaná zvěstmi o žánrovém posunu směrem k uchopitelnějšímu, skoro až rockovému výrazivu. Jako první skupina představila opravdu nádhernou obálku alba z dílny odevšího Kalsbeeka, díky níž vzdal svému bývalému působišti hold. Její minimalistické vektorové pojetí opravdu evokuje spíše interprety, jež svou tvorbu charakterizují předponou post-, tudíž napětí do data 23. záři, tedy oficiální emise "Dualism", značně sílilo.

Hned úvodem musím konstatovat, že ke stylovému posunu skutečně došlo, ale rozhodně ne k horšímu. Stejně tak nový zpěvák Daniel de Jongh, který díky plnému angažmá v TEXTURES opustil své předchozí působiště, kritikou ceněné CILICE, taktéž nezklamal a Erika Kalsbeeka, i díky velmi podobné barvě hlasu, suverénně nahradil (ostatně Erik ho kapele sám doporučil). Z čistě subjektivního hlediska se mi krapet více zamlouval Kalsbeekův projev, neboť svým variabilním vokálním rozsahem připomínal mého oblíbence a jednoho z nejlepších moderních metalových zpěváků vůbec Devina Townsenda. Na druhou stranu de Jongh působí příjemně rockově uvolněně, ostatně jako celá deska.

Hudebníci na "Dualism" především tolik netlačí na pilu, pokud se TEXTURES dříve snažili hrát progresivně a technicky za každou cenu, což ve finále došlo tak daleko, že je fanoušci pasovali mezi nekorunované krále tzv. pseudožánru djent, nyní je tomu přesně naopak. Jedním dechem však dodávám, že skupina na progresivní vyznění v žádném případě nerezignovala. Pokud totiž v minulosti lpěla na matematicky přesných a rafinovaných riffech, na "Dualism" klade důraz především na emocionální vyznění celku. Předchozí "djentovou" tvorbu upomene prakticky jen komplikovaná jednička "Arms Of The Sea", která může sloužit jako důkaz, že Nizozemci nezapomněli komponovat akurátní muziku, ale hned s následující "Black Horses Stampede" posluchačům sdělují, že se chtějí vydat poněkud jiným směrem, než zatvrdnout v jedné jediné, byť sofistikované, ale již poněkud překombinované, škatulce. Rocková uvolněnost, byť zahraná metalovým výrazivem, se táhne celým albem a kulminuje baladickou "Reaching Home" (videoklipová obdoba předchozí hitovky "Awake"). Zde se TEXTURES představují v zatím nepoznaném světle, nejenže se skladba obejde bez agresívního zpěvu, ale především ústřední kytarový riff zní tak neskutečně chytlavě, že by se za něj nemuseli stydět třeba takoví U2. Pokud však mluvím o chytlavosti, nechápejte to tak, že by se skupina snažila levně podbízet fanouškům a sázet na nějakou trendy vlnu (ostatně i veleúspěšní U2 hrají velmi sofistikovanou a především osobitou muziku). Mezi jednu z dalších velmi nenásilných skladeb patří "Consonant Hemispheres", zde ponejvíce vynikne vyzpívaný, skoro až hardrockově zabarvený de Jonghův zpěv. Osobně za vrchol alba považuji příjemně gradující instrumentálku "Burning The Midnight Oil", svou povahou evokuje nejlepší časy tradičního progresivního metalu 90. let, ostatně řekl bych, že k tomuto směru současní TEXTURES ponejvíce inklinují. Tedy s precizní instrumentací hrát rafinovanou, ale nikoliv překombinovanou muziku.

Ačkoliv na "Dualism" skupina hraje, oproti minulosti, technicky přímočařejší metal, paradoxně se album hůře dostává pod kůži. Jeho kouzlo totiž netkví v bezhlavém riffování, ale v umně dávkované porci emocí. Ostatně TEXTURES dokazují, že i téměř rockově laděné kompozice lze zahrát technicky vychytaně, aby se nenudili hudební geekové, stejně jako si přišli na své i milovníci tradičního progresivního metalu.

sestava: Daniel de Jongh - zpěv, Jochem Jacobs - kytara, zpěv, Bart Hennephof - kytara, Remko Tielemans - baskytara, Stef Broks - bicí, Uri Dijk - klávesy
produkce: Jochem Jacobs
1. Arms of the Sea