LEPROUS - Bilateral
ABYSS doporučuje

LEPROUS - Bilateral

2011 InsideOut Music

čas: 58:05
styl: progressive/avant-garde/metal/rock

Norská smečka LEPROUS zaznamenala poměrně pozoruhodný vzestup. Již debut "Aeolia" vydaný roku 2006 vlastním nákladem vyzařoval nemalý potenciál. Mezi elitu světového experimentálního metalu se však kapela zařadila až s druhým vynikajícím počinem "Tall Poppy Syndrome", vydaným o tři léta později. Následně se spolek prezentoval například živým vystupováním s velmistrem Ihsahnem, se kterým ho pojí i velice podobná hudební filosofie, a před vydáním novinky podepsal smlouvu s velkým progresivním labelem InsideOut Music.

Stejně jako předchozí deska, rozvíjí i "Bilateral" kombinaci vlivů moderní progresivně rock/metalové scény, prezentované skupinami jako OPETH či PORCUPINE TREE, a severské avantgardy vycházející z ARCTURUS, SOLEFALD či ULVER. Jakékoliv srovnání s výše uvedenými je však poněkud ošemetné, neboť LEPROUS tyto inspirace do své tvorby dokáží infiltrovat, aniž by ztratili něco ze své originality a celek obohacují poměrně svojským a nápaditým přístupem.

Oproti minulým deskám ubylo blackového skřehotání, které nyní pouze občas ozvláštní atmosféru, jako například ve skvělé "Thorn" s hostujícím Ihsahnem nebo industrálem načichlé "Waste Of Air". Jinak však zpěvák Einar Solberg rozprostřel své výrazivo do mnohem větší šíře - od vášnivých deklamací přes melancholickou zastřenost až po emotivní vypjatost. V hojnější míře jsou využívány i různé samply a syntezátory, instrumentace je ještě košatější a struktura skladeb rafinovanější. Přesto vás však LEPROUS nenechají ve štychu ani po prvním poslechu a nabídnou dostatek strhujících momentů a pasáží, díky kterým zatoužíte "Bilateral" prozkoumávat detailněji, při čemž budete mít ještě dlouho co objevovat.

Velkou devízou novinky je především fakt, že nemá snad jediné slabé místečko a od začátku do konce prostě "jede" a strhává posluchačovu pozornost. S naprostou lehkostí dokáže přeskakovat mezi vypjatými a poklidnými pasážemi, pohrává si s atmosférou a splňuje snad všechny požadavky pro moderní experimentálně rock/metalovou nahrávku, aniž by působila nesrozumitelně nebo zbytečně nabubřele. Nelze nepochválit ani geniálně ulítlý obal od dvorního kreslíře THE MARS VOLTA Jeffa Jordana, jehož barevnost a poťouchlost skvěle doplňuje hudební tvář desky.

"Bilateral" z mého pohledu zřejmě zůstane jedním z nejlepších metalových počinů roku 2011, ať už se do jeho konce na scéně odehraje cokoliv. Přesto si však ještě nechám v hodnocení menší rezervu, neboť předpokládám, že mě pánové v budoucnu opět příjemně překvapí a posunou svůj unikátní projev opět o nějaký ten malý kousíček dál. Jestliže jsem předchozímu dílku "Tall Poppy Syndrome" udělil zasloužených 90%, budu muset být tentokrát ještě o něco štědřejší.

sestava: Einar Solberg – zpěv, klávesy, syntezátory, Tor Oddmund Suhrke – kytary, doprovodný zpěv, Øystein Landsverk – kytary, doprovodný zpěv, Rein Blomquist – baskytara, Tobias Ørnes Andersen – bicí; hosté: Ihsahn – zpěv, Vegard Sandbukt – trumpeta
produkce: Jens Bogren
1. Bilateral
2. Forced Entry