06.09.16

FOO FIGHTERS - Wasting Light

FOO FIGHTERS - Wasting Light

2011 RCA

čas: 47:53
styl: rock

Dave Grohl je bezpochyby jednou z největších rockových hvězd současnosti. Za svou kariéru prodělal pozoruhodnou proměnu z upozaděného cucáka, který mydlil škopky ve slavné NIRVANĚ, až k suverénní superstar – zpěvákovi, kytaristovi a leaderovi jedné z nejpopulárnějších rockových kapel posledních let. Řeč je samozřejmě o slovutných FOO FIGHTERS, kteří se po dlouhých čtyřech letech přihlásili se svým již sedmým řadovým počinem "Wasting Light".

Od vydání jedné z nejslavnějších rockových desek, nirvanovského "Nevermind", uběhlo již dvacet let, což v Grohlovi zřejmě vyvolalo jistou nostalgii. I když byl tehdy jen dalším z mnoha bubeníků, kteří se v kapele vystřídali a nejméně výraznou persónou, jejímž úkolem bylo výhradně hrát na bicí, šlo přece jen o první velkou rockovou desku, kterou nahrál. Její nehynoucí sláva mu navíc zajistila dostatečnou popularitu k tomu, aby po Cobainově sebevraždě odstartoval slušnou kariéru s FOO FIGHTERS, aniž by musel začínat úplně od nuly. Možná i proto se nyní rozhodl oživit částečně staré časy a angažoval "nevermindovského" producenta Butche Viga a coby hosta i někdejšího spoluhráče z NIRVANY Krista Novoselice. Jako stejně zajímavý se jeví i fakt, že deska byla nahrána analogovými metodami v Grohlově garáži. To jí dodalo velmi syrový a neučesaný zvuk, který má však pořádné "koule".

Do základní sestavy se po čtrnácti letech vrátil Pat Smear a spolu s Grohlem a Shiflettem vytvořil neskutečně energický kytarový trojzápřah. Novinka se ponořila do moderně hardrockových vod s grungeovými ozvěnami i inteligentním pop/rockovým nádechem, vyjma nářezu "White Limo", který je regulérním metalovým běsněním. Všechny skladby na "Wasting Light" bez jediné výjimky jsou potenciálními kandidáty na rockovou klasiku a neskutečně našláplými hitovkami, které dokáží kombinovat přímočarost a chytlavost s hudebním perfekcionismem a rafinovaností. FOO FIGHTERS se sice drží zajetých písničkových struktur, ale ospravedlňují to velkou dávkou nápaditosti a neskutečně chytlavými, leč nepodbízivými refrény. Dokáží být melancholičtí a podmaniví, ale když dojde na lámání chleba, mohla by jim jejich syrovost, živočišnost a energii závidět leckterá hardcorová nebo thrash metalová partička.

"Wasting Light" je určitě dosavadním vrcholem diskografie kapely a deskou, na které se těžko hledají nějaké zásadnější nedostatky. Grohl a spol. svůj projev vypilovali k dokonalosti a nabízejí dostatek zajímavých momentů jak mainstreamově laděným fandům, tak i náročnějším posluchačům. Nebojí se také více než kdy předtím pořádně přitlačit na pilu a analogový zvuk a zapojení třetí kytary se ukázaly rovněž jako dobré tahy. FOO FIGHTERS lze bez nadsázky zařadit po boku MUSE, U2 či RADIOHEAD mezi největší současné rockové kapely a pro toto tvrzení není snad lepšího důkazu, než je poslech téhle placky.

sestava: Dave Grohl – zpěv, kytary, Chris Shiflett – kytary, doprovodný zpěv, Pat Smear – kytary, Nate Mendel – baskytara, Taylor Hawkins – bicí, perkuse, doprovodný zpěv; hosté: Bob Mould – kytara, doprovodný zpěv, Krist Novoselic – baskytara, akordeon, Rami Jaffee – klávesy, Jessy Greene – housle, Fee Waybill – doprovodný zpěv, Butch Vig − perkuse, Drew Hester − perkuse
produkce: Butch Vig
1. Bridge Burning
2. Rope