06.09.16

ICS Vortex - Storm Seeker

ICS Vortex - Storm Seeker

2011 Century Media

čas: 45:09
styl: progressive metal

Nestává se příliš často, aby nové metalové dílo natolik dokonale naplnilo mou představu o poctivé nahrávce. Ačkoliv jsem si Simena Hestnæse alias ICS Vortexe ihned zamiloval, jakmile jeho svébytný zpěv posunul do vyšších sfér některá alba BORKNAGAR, DIMMU BORGIR či ARCTURUS, v posledních letech o něm nebylo příliš slyšet, tedy krom malé noticky, že opět posilnil řady BORKNAGAR jako doprovodný zpěvák a baskytarista (navíc se plánuje i reunion ARCTURUS). A právě v tomto faktu spatřuji největší problém, ačkoliv ICS Vortex patří mezi jednoho z nejtalentovanějších norských hudebníků, v paměti mnoha metalových fans utkvěl jen jako "ten, co zpíval čisté vokály v Dimmu nebo hostoval na dvou deskách BORKNAGAR" (že zvuk obou spolků zahustil taktéž svou baskytarou, nechává skoro každého chladným). Ano, ICS Vortex proslul především jako hostující zpěvák (či baskytarista), nikde však nepobyl natolik dlouho, aby se dalo hovořit o jeho domovské kapele (doommetalové LAMENTED SOULS, kde papírově působí již od počátku 90. let nepočítám, jim nevyšlo ani žádné oficiální studiové album), proto můžeme považovat za pořádnou satisfakci až letošní sólový debut "Storm Seeker".

Přiznám se, že mě z počátku informace o Vortexově sólovce nechávala zcela chladným, byť se recenze spíše z formálních důvodů "za zásluhy" pohybovaly v nadprůměrné hodnotící škále, samotný textový obsah působil spíše vlažným dojmem. Navíc podivné názvy skladeb (a jejich překvapivě konvenční délka kolem 3 - 4 minut) jako "The Blackmobile", "Dogsmacked", "Aces" či "Oil In Water" značily, že se asi bude jednat o ten typ sólového alba, jež udělá radost především samotnému tvůrci a ponese se ve zcela odlišném duchu, než bychom čekali. A skutečně, po prvních tónech úvodní "The Blackmobile" jsem si řekl, jako přímočará hymna "tuningářů" dobré, ale poněkud jiný šálek čaje než Vortexovo majestátní eskamotérství v rámci hostovaní v rozličných kapelách. V podobném duchu přišla i následující "Odin’s Tree", atraktivnější se sice jevil název i text songu, ale samotná hudba působila opět poměrně přímočarým až okleštěným dojmem. ICS Vortex sice zpívá svou typickou majestátní vokální polohou, ale vše působilo ve výsledku jakoby přízemně. Po pár minutách však nastává nečekaný zlom a s každým dalším poslechem alba přicházím v úžas, doprovázený permanentním mrazením na šíji.

ICS Vortex totiž nahrál ve všech aspektech dokonalý esenciální počin, v němž zachytil elementární podstatu severského metalu. Snad nenajdeme, minimálně v Evropě, specifičtější metalové interprety, než ty, pocházející až z dálného Norska. Na první pohled mohou znít počiny BORKNAGAR či ARCTURUS velmi progresivně, nicméně při pozornějším zaposlouchání ona progresivita netkví v přehnaně technické instrumentaci, nýbrž v naprosto specifickém (norském) feelingu, vycházejícím z dravého blackmetalového temperamentu, avšak ve výsledku inklinujícím ke skutečné podstatě rockové hudby.

"Storm Seeker" působí velmi retrospektivně a to ve dvou vlnách. V té první potěší především metalové fans, jež začínali, podobně jako já, skandinávskou školou (tudíž zcela vynechali dřevní britský heavy nebo americký thrash metal) někdy v polovině 90. let, v té druhé se projeví univerzálnější hardrockový základ (v kompozicích "Skoal!" a "Windward" umocněn Hammondkami hostujícího Arneho Martinussena, který se mihl kupříkladu na albu "Blood of Bacchus" portugalských gotiků AVA INFERI). Deska globálně působí poměrně old-schoolovým dojmem (myšleno však v tom nejlepším slova smyslu), pokud tedy poctivou norskou modernu z druhé poloviny 90. let již můžeme považovat za retro a stojí v příkrém protikladu se současnou pozérskou "core" metalovou produkcí. Podobně jako ARCTURUS, BORKNAGAR a bezesporu i DIMMU BORGIR ve své době působili jako čiré zjevení na scéně, "Storm Seeker" zastává podobnou, ale přesto jinou pozici dnes. Jedná se v podstatě o dokonale nemoderní počin (proto mě nezaujal hned na poprvé), ale ve svém jádru nadčasově dokonalý (jak jen může poctivý tvrdý rock být).

ICS Vortex mi velmi rafinovaně připomněl mé metalové mládí a činí tak vskutku s vervou sobě vlastní. Jak se na skutečného norského multiinstrumentalistu sluší, skoro vše si nahrál sám, a že mu to, především i po letech, neskutečně dobře zpívá. Na "Storm Seeker" rekapituluje svou dosavadní hudební kariéru, sem tam příjemně upomene na svá bývalá kolbiště, jindy potěší velmi uvolněnými, skoro až hardrockovými kousky jako "Dogsmacked" či "Windward". Což o to, že některé skladby se díky minimalistickým riffům sobě navzájem podobají, někdy lze vystopovat i slabší momenty (třeba "Flaskeskipper"), ale jako celek mě deska natolik potěšila jako už dlouho žádná jiná, že mu odpouštím vše.

PS: Titulní skladba "Storm Seeker" mě donutila po letech opět oprášit CD "The Archaic Course" od BORKNAGAR, zahřálo mě u srdce, že se stále jedná o opravdový opus magnum. A to se mi paradoxně na poprvé taktéž nezamlouvalo a dlouho jsem ho považoval za nejslabší počin kapely a dnes... je tomu opět jinak.

sestava: ICS Vortex - zpěv, kytara, baskytara, klávesy, Asgeir Mickelson - bicí; hosté: Cyrus - sólová kytara, Arne Martinussen - piáno, hammondky
produkce: ICS Vortex, Børge Finstad
1. The Blackmobile
2. Odin’s Tree
3. Skoal!
4. Dogsmacked
5. Aces
6. Windward
7. When Shuffled Off
8. Oil In Water
9. Storm Seeker
10. Flaskeskipper
11. The Sub Mariner

ICS Vortex konečně přestal mrhat svým nesporným talentem u DIMMU BORGIR a vydal se překvapivě na sólovou dráhu. Na "Storm Seeker" oživil ducha starých BORKNAGAR z období "The Archaic Course" a vydal skvělou desku, která kromě viking metalových vlivů vstřebává i progresivně metalové výrazivo. Od posledního počinu ARCTURUS "Sideshow Symphonies" se na desce opět vokálně vyřádil a jeho výrazivo by bylo dost možná schopno desku utáhnout i bez výraznějších hudebních nápadů. To se však naštěstí neděje a instrumentální složka exkluzivním hlasivkám skvěle sekunduje. V sestavě se objevili někdejší spoluhráči z výše zmiňovaných BORKNAGAR - kytarista Jens F. Ryland a bubeník Asgeir Mickelson, zbylých nástrojů se pak chopili další známé persóny norské scény Steinar Gundersen (SARKE, SPIRAL ARCHITECT) a Cyrus (SARKE, SUSPERIA), což už je samo o sobě zárukou kvality.

ICS Vortex vydal nijak revoluční, přesto však velice nápaditou a podmanivou desku. "Storm Seeker" je horkým tipem především pro milovníky starých dobrých BORKNAGAR, které určitě nesmírně potěší. Zklamáni určitě nebudou ani tesknící fanoušci DIMMU BORGIR, kterým navíc může ukázat mnohem zajímavější pojetí metalové hudby.

hodnocení: 90 %
Miroslav Med

90 %