06.09.16

TŘI SESTRY - V areně

TŘI SESTRY - V areně

2011 EMI (3CD)

čas: 52:32/44:44/63:34
styl: rock/punk

TŘI SESTRY to s neustálým chrlením nových a nových nosičů všeho druhu opravdu skoro až přehánějí, čímž lze pouze zopakovat tvrzení z recenze předchozí nahrávky "…z garáže". Není však divu, když své pětadvacetiny kapela v loňském roce oslavila rovnou dvakrát. Prvořadě odehrála již tradiční venkovní koncert na vlastním festivalu v Praze na Džbáně, kterýžto vyšel nejprve v podobě limitovaného disku a posléze i jako součást speciální trojdiskové edice zatím posledního alba "Lázničky". Další velkolepou akci zažila loni dvaadvacátého prosince pražská Tesla arena, kde "soubor kreténů" odehrál obrovský více než dvouapůlhodinový koncert. Ten čítal dvojnásobek výročí, tedy padesát písní, z toho některé v doprovodu Orchestru a sboru Hudebního divadla v Karlíně.

Rockově-orchestrální model, který před čtyřmi lety úspěšně vyzkoušel ARAKAIN a o něco dříve také beznapěťová LUCIE a ještě dříve OLYMPIC, však v tomto případě selhal. Zatímco v uvedených případech symfonické těleso dokázalo zajímavě uchopit často notoricky známé písně a vdechnout jim skoro novou dimenzi, v sesterském provedení zjevně dominuje hlučný lomoz rockové kapely, zatímco počínání pánů a dam z orchestru se jeví nepříliš invenční až sotva slyšitelnou kulisou kdesi v pozadí. Tím hůře, že samotná nahrávka dopadla zvukově ne zrovna nejlépe. Dá se to sice nejen poslouchat, ale kupodivu i ve zdraví přežít, ale jen když posluchač přistoupí na fakt, že u kapely s punkovými kořeny lze toto omluvit. Byť je služeb jiného tělesa využito pouze v třetině koncertu, úplně by stačilo decentně kořenit způsobem, který před pár lety o něco zdařileji vyzkoušel VISACÍ ZÁMEK.

Repertoár zaznamenaného vystoupení nabízí snad všechny klasické a nejednou již zlidovělé popěvky, počínaje starými kovárenskými hity přes nejznámější kousky z většiny alb až po pár položek ze zatím poslední řadovky. Několik známých, ale živě čím dál více opomíjených kompozic je zde opět po letech oprášeno a připomenuto, chvályhodně ale došlo také na některé věru nečekané a skoro zapomenuté písně jako "Aparát", "Maminka" nebo "Pyla", které by na pódiu čekal již jen asi málokdo. Každopádně však lze považovat za zřejmé, že syrovost a současně lidovost valné části odehraných songů je nadále vlastností, kterou se ony naprosto nesmazatelně zapsaly do české rockové historie, přestože si o tom intelektuálové, art-rockoví perfekcionisté nebo naopak ultraortodoxní punkeři můžou myslet cokoliv. Také lze podotknout, že daleko více než stokrát obehrané a tím už nudící evergreeny jako "Kovárna", "Život je takovej", "Zelená", "Průša", "Pijánovka" či "Hrábě" stojí za pozornost punkově úderné palby "Věci divnej spád maj", "Kovbojská", "Metalice", "Alkohol je", "Adamiti v Londýně", nostalgické písně "Budapešť", "Konec Bulla Máchy" a "Pumpa" či třeba méně profláklý, ale melodicky nebývale výrazný a proto silně nedoceněný popěvek "Golgota OA".

Přestože se přítomní návštěvníci koncertu tehdy snad dobře bavili, možná bylo lepší ponechat tento zážitek jen jim a nenabízet jej touto vzpomínkovou formou, jež asi postrádá mnohé z předpokládané přímé atmosféry, písňově nenabízí nic nového a většinou jen znovu omílá mnohokrát již omleté věci. Navíc ve zvukově podprůměrné kvalitě, kterou nezachraňuje nejen orchestr, ale ani další četní hosté, včetně obskurního tělesa MRD, hrajícího směsku Sahulových hitů.

Kromě zde recenzovaného 3CD nahrávka vyšla také v podobě 2DVD, ba i ve společném pětidiskovém balení všech nosičů dohromady. Fanoušci skupiny tedy mají z čeho vybírat, byť doporučit tento nijak excelentní počin lze pouze těm nejpravověrnějším.

sestava: Lou Fanánek Hagen, Magor, Supice Veronika, Ronald, Zdenál, Franta Vrána, Franta Kacafírek, Martin Jaroušek Roušar, hosté – WOHNOUT, MRD aj., Orchestr a sbor HDK
CD 1
Prolog: Vlachovka