06.09.16

GHOST BRIGADE - Until Fear No Longer Defines Us

2011 Season of Mist

čas: 58:06
země původu: Finsko
styl: melodic death/doom/post-metal

Pokud někdo dokáže opravdu sugestivně navodit pochmurnou, avšak současně velmi melancholickou podzimní atmosféru, aniž by zabředával do plytkého zromantizovaného melodického doom metalu, tak Finský kvintet GHOST BRIGADE. Jemu se navíc podařil opravdu husarský kousek, neboť si v zástupu ostatních zádumčivých spolků, podobných si jako vejce vejci, dokázali vytvořit lakonicky řečeno vlastní ksicht. A to i přesto, že jeho způsob skládání je ryze eklektický, neboť elementy tvořící výsledné emocionální dílo si vypůjčil od služebně starších spolků, náležících nejen do první ligy, nýbrž rovnou na piedestal různých melodicko-melancholických metalových subžánrů. Ona originalita spočívá v prostém faktu, že ačkoliv aplikované hudební postupy jsme již slyšeli mnohokrát jinde, skoro nikoho nenapadlo takto nápaditě fúzovat.

Třetí studiový počin "Until Fear No Longer Defines Us" uhrane již nádherným obalem, dokonale ilustrujícím hudební směřování skupiny, vypilované již na vřele přijatém debutu "Guided by Fire", tedy srážku pocitů deprese a sklíčenosti s těmi naopak pozitivně uvolněnými, až povznášejícími. Navíc ve výsledku vše působí velmi přirozeně, nenásilně, podobně jako relativně jednoduchá fotomontáž na obalu. Na první pohled může působit nesmírně temně, nicméně při bližším pohledu vyplyne, že nevyobrazuje nic jiného, než krásy našeho světa - les v ustupující ranní mlze, slunce v rozbřesku, přírodu v harmonii s nekonečným universem. A přesně takto bych definoval hudbu GHOST BRIGADE - nádhernou, v jádru přístupnou, nekomplikovanou, avšak na pozadí všeho velmi sofistikovanou, komponovanou v progresivním duchu.

Za velkou devizu GHOST BRIGADE považuji jednoznačně způsob, jakým se jim daří navodit tesklivou náladu, aniž by jednak sklouzávali k žánrovému klišé a druhak nenudili posluchače unylými předlouhými tryznami. Skupina drží posluchače neustále ve střehu, i velmi křehké poloakustické kompozice nebo pasáže jakoby disponovaly určitým napětím z toho, co přijde dále. Ne každá kapela si může dovolit jako úvodní skladbu zařadit poloakustickou oddechovku typu "In The Woods", jinde plnící funkci albového předělu či závěrečné katarze. Stejně tak následující již regulérně metalová "Clawmaster" neroztříští úvodní rozjímání, ale naopak ho umocní. Finové posluchače jednoduše drží v šachu, kde jiným dochází dech a začínají se utápět v doommetalové letargii, GHOST BRIGADE zabřednou do drásavého post-metalu po vzoru CULT OF LUNA, opozici zemitějším pasážím tvoří tradičnější postupy z melodic death/doommetalového ranku á la SWALLOW THE SUN (ostatně jejich klávesák Aleksi Munter na desce hostuje). V protikladech si skupina skutečně libuje, subtilní kytarovky nazpívané velmi čistým vokálem střídají ony skoro až sludgeové výpady, někde mezi tím nalézáme ryze progresivní náročnější momenty, v tomto ohledu bych vypíchl jednoznačně "Breakwater" (zde nechybí ani art rockové názvuky). V "Traces of Liberty" se dokonce operuje skoro až s černěkovovým pojivem (či lépe řečeno by pro skupinu nebyl problém složit ryze blackmetalovou kompozici).

GHOST BRIGADE na "Until Fear No Longer Defines Us" velmi inteligentně nakládají s rozličnými metalovými subžánry a inspirují se u ikonických spolků, avšak výsledný konglomerát vyzní až překvapivě svěže a především svébytně. Vtip je v tom, že Finové hrají taktéž naprosto prvoligově suverénně a navíc jednotlivé ingredience dávkují v dokonalém poměru, vlastně nalezli jakousi subžánrovou harmonii a vycházejí vstříc především těm posluchačům, kterým zástupci spíše jednoho či druhého stylu připadají buď přehnaně syroví nebo naopak cukrlátkově romantičtí.

sestava: Manne Ikonen - zpěv, Tommi Kiviniemi - kytara, Wille Naukkarinen - kytara, Janne Julin - baskytara, Veli-Matti Suihkonen - bicí
produkce: Antti Malinen
1. In The Woods