06.09.16

VLTAVA - Komedianti se vracejí domů

VLTAVA - Komedianti se vracejí domů

2011 100PROmotion

čas: 49:35
styl: alternative/rock

Když byl roku 2003 ohlášen konec hudební činnosti kultovní kapely VLTAVA, nebyl jsem asi sám, kdo si posteskl nad ztrátou velkého jména české porevoluční alternativní scény. Frontman Robert Nebřenský však v hudební nečinnosti nevydržel dlouho a po sedmi letech se rozhodl tento svérázný spolek opět oživit. Z poslední sestavy před rozpadem si ponechal klávesistu Františka Svačinu a bubeníka Martina Vajgla. Ty doplnil nově příchozím baskytaristou Tomášem Uhlíkem a především kytaristou Peterem Binderem, který se stal i spoluautorem nových skladeb.

Novinka nese vtipně výstižný titul "Komedianti se vracejí domů" a ačkoliv jde o typický počin VLTAVY, neohlíží se jen zpět a lecčíms překvapí. Hlavním poznávacím znamením samozřejmě zůstává Nebřenského originální pěvecké a textové pojetí, které se však již nenese převážně v surrealistickém duchu, ale je nyní konkrétnější a sdělnější. Milovníci slovních hříček přesto rozhodně ošizeni nebudou. Stěžejním tématem desky se stala láska v různých podobách a jakkoliv se toto téma může zdát zprofanované, Nebřenský má naštěstí dar dívat se v textech na věci poměrně originální a neotřelou optikou.

Celkové zvážnění se týká i hudební složky, která už nepůsobí tak rozverně a ulítle jako v minulosti. Současná VLTAVA je parta zkušených a chytrých rockových muzikantů s perfektním citem pro kompozici a jakkoliv jsou "Komedianti" spíše písničkovou deskou, instrumentální stránka se mi jeví jako nejnápaditější a nejvrstevnatější v historii kapely. Místy dojde dokonce k výletům až kamsi do pinkfloydovsky vesmírných končin (např. úžasná "Socha") a celkové pojetí jako by se snažilo v některých pasážích přiblížit art rockovým skvostům. Nutno dodat, že nikoliv neúspěšně.

"Komedianti" nabídnou klasicky rozverné písně s pro kapelu typickým humorem a nadhledem, ale v hojnější míře i melancholičtější kousky, z nichž některé působí skutečně dojemně a dokáží balancovat až na hranici patosu, aniž by to jakkoliv strhávalo celkový umělecký dojem. Jiné zas svým optimismem a bezstarostností zahřejí u srdce a jsou ideálním balzámem na duši po celodenním shonu.

U nové VLTAVY si zkrátka můžete samým dojetím poplakat, aby se vám v zápětí na obličeji rozzářil úsměv. Musíte být ovšem naladěni na její svébytnou poetiku, která není určena pro každého, byť dle mého názoru patří u nás k těm nejoriginálnějším a nejzajímavějším. Pak budete odměněni vrchovatou porcí hudební krásy. V nijak bohaté zato však nesmírně kvalitní diskografii působí "Komedianti" jednoznačně nejdospělejším a nejucelenějším dojmem. Pro mě osobně je tato deska, i přes skvělé počiny J.A.R. či TATA BOJS, tím nejpovedenějším kouskem českého středního proudu za rok 2011.

sestava: Robert Nebřenský - kytary, zpěv, Peter Binder – kytary, František Svačina – klávesy, Tomáš Uhlík – basa, Martin Vajgl – bicí
produkce: VLTAVA
1. Láska je možná