06.09.16

VYPSANÁ FIXA - Detaily

VYPSANÁ FIXA - Detaily

2011 San Piego Records

čas: 40:11
styl: rock

Pardubická VYPSANÁ FIXA bývá občas označována za vcelku prachobyčejný gympl rock, který nějakou záhadou přežil sám sebe. První tři oficiální alba byla poměrně úspěšná, ale současně ničím výjimečná. Pak se ovšem cosi zázračně zlomilo a přišel až nečekaně zdařilý "Fenomén", kde soubor překročil svůj stín a přišel s nebývale pestrou a producentsky dotaženou kolekcí docela silných a nápaditých písní. Umělecky pozvednuté renomé potvrdil rovněž realizačně předražený "Klenot", kvůli jehož pořízení si pánové zaletěli do Anglie. Toto dobrodružství se sice prodražilo a investice do něj finančně nevrátila, ale alespoň lze použít tradiční klišé o získané zkušenosti.

Zažitý dvouletý interval přinesl další nahrávku a zároveň návrat k její tuzemské studiové výrobě. Není divu, neboť minulá na ostrovech točená deska zněla sice dobře, leč nikterak lépe oproti tomu, co lze bez problémů vyprodukovat i u nás. Teze o dramaticky rozdílné kvalitě zvuku z českých a zahraničních studií jsou pouhým mýtem, jemuž někteří Češi rádi věří. Ve skutečnosti záleží nejenom na studiu, ale také zvukaři, producentovi i kapele samotné, jak o tom svědčí i některé špičkové nahrávky některých našich kapel. Jak se totiž ukázalo, zahraniční studio nutně nezaručuje diametrálně lepší zvuk, a jediný větší rozdíl je pouze v tom, že stojí mnohem více peněz.

Producent Dušan Neuwerth je navíc natolik uznávaným mistrem svého oboru, že pod jeho taktovkou tvořené počiny nesou natolik zřetelný a identifikovatelný rukopis, že lze dokonce zaznamenat určité styčné rysy například s TATA BOJS. Leč kapela z Hanspaulky se oproti té z fiktivního San Piega nachází přece jen o třídu výše, čehož aktuální desky jasným důkazem.

Soubor kolem překvapivě slušně vyzpívaného Márdiho se spoléhá na zcela běžný pop-rock, přitvrzelý dosud čitelnými punkovými a grungovými kořeny, současně však jemně uhlazený a učesaný do jakési stravitelnější podoby, jejíž lehce vtíravá melodičnost není nijak zásadní přítěží. Většina obsažených písní disponuje značnou lehkostí, zpěvností a přímočarostí, jenže paralelně se z nich trochu vytratil cit pro větší pestrost, takže album jako celek neopouští mantinely tradiční, leč ničím výjimečné rockové písničkovosti. Příjemně plyne a dobře se poslouchá, kormidlem českého bigbítu však příliš nepohne. Poslední tři počiny této kapely sice představují citelné zlepšení oproti starší minulosti, jejich vzájemné srovnání však nabízí nepatrně sestupnou tendenci.

Mezi aktuálně docílené vrcholky lze počítat "Show pana Loba", titulní "Detaily" či hitovku "Vše za 39", pozornost však zasluhuje i zprvu slabikovaný, ale posléze tradičně gradovaný "Nájemník", oddechově přívětivý popěvek "Bibi Balderis" či naopak mírně ostřejší palby "Mentální dávidlo" a "Lujza a Telma". Uvnitř toho všeho lze vystopovat nové myšlenkové perly jako třeba "hrdinové nekecaj a jdou do tmy", "zákon o zachování velikosti citu nefunguje" nebo "ten jejich puding se vážně nedá žrát", jež sice sami o sobě vypadají fádně, ale v daném písňovém kontextu působí zásadním dojmem. Kdo si texty přečte, snadno nalezne celou řádku dalších podivných vyhuleností, které ne každému musí vonět, zde ovšem dobře zapadají do celkového konceptu. Famózním završením je finální poklidný popěvek "Dohasnul", udivující překvapivou informací "tak jo, opustíme San Piego".

Toho však pánové nemají zapotřebí. Jejich svébytný svět se ještě úplně nevyčerpal, byť v něm již bylo i lépe. Pokud se obalová kreativita, po minulé oboustranně výsuvné verzi nabízející neméně unikátní trojrozměrné uchopení disku, ještě více promítne do hudby samotné, bude dobře. Až znovu dojde na "brutální všechno", posluchači budou "bestiálně šťastní" z toho, že ona "krása nesmírná" představuje takový "fenomén", zářící jako blyštivý "klenot", pak nebude nutné řešit "detaily", že si občas některý rýpající pisálek může myslet i něco trochu kritičtějšího.

sestava: Márdi – zpěv, kytara, Mejla – kytara, Mejn - baskytara, Pítrs - bicí
produkce: Dušan Neuwerth
1. Show pana Loba