06.09.16

MEGADETH - Th1rt3en

MEGADETH - Th1rt3en

2011 Roadrunner Records

čas: 57:30
styl: thrash

Od poloviny osmdesátých do konce devadesátých let byli MEGADETH považováni za jednu z nejkreativnějších thrashmetalových skupin. Počiny jako "Rust In Peace" či "Countdown To Extinction" dnes patří k povinné klasice fanoušků tohoto stylu a na pozdějších albech "Crypting Writings" a především "Risk" se kapele navíc úspěšně podařilo vymanit ze zajetých žánrových kolejí. První deska nového milénia "The World Needs A Hero" se však stala propadákem a naprostým kreativním dnem spolku a zároveň předznamenala i návrat ke klasické thrashové formě bez jakéhokoliv přesahu. Její následovník "The System Has Failed" sice vzbuzoval naděje a zastihl Mustaina a spol. ve skvělé skladatelské formě, ale další "United Abominations" se opět stalo spíše slabým odvarem. Zábleskem na lepší časy se zdála být předposlední solidně našláplá "Endgame", na kterou po dvou letech pánové navázali aktuálním počinem "Th1rt3en".

Asi nikoho nepřekvapí, že se MEGADETH na novince opět drží svého thrashmetalového kopyta a neuhnou ani o píď. Mustainovci se zkrátka rozhodli zůstat věrní svým ortodoxním fandům a dělají přesně to, co od nich většina jejich příznivců chce slyšet. Hodnotit tak můžeme jen to, s jakou nápaditostí a invencí se na jednotlivých počinech v rámci úzkých mantinelů žánru dokáží prezentovat. A v tom se zdá být forma kapely v posledních letech značně proměnlivá. To bohužel potvrzuje i "Th1rt3en", které po slušném "Endgame" opět sklouzává spíš k průměru a nepřinese nic víc, než řemeslně skvěle zpracovanou nudu.

Třináctá deska se třinácti čerstvými zářezy se ukazuje být pro MEGADETH opravdu jako nepříliš šťastná. Motání v kruhu tentokrát bohužel umocňuje skladatelská bezradnost a neschopnost napsat skutečně strhující skladbu, kterých dřív měla kapela na rozdávání. Jediným vytržením z letargie se tak stává singlovka "Public Enemy No.1" evokující časy "Rust In Peace". Kdyby se na novince podobně nápaditých skladeb nacházelo aspoň několik, mohli bychom ještě hovořit o solidním nadstandardu, takhle zbývá jen hromada nezáživné rutiny a ohraných postupů, jež jsme v minulosti od skupiny slyšeli mnohokrát a v mnohem zajímavějším balení. Výrazně horším se zdá být i Mustainův pěvecký projev, který zní poněkud přiškrceně a nevýrazně. Nad průměrem tak desku drží jen vynikající instrumentální výkony, které už by však od kapely takového formátu měly být považovány za naprostou samozřejmost.

MEGADETH si zkrátka vybrali další slabou chvilku. Osobně bych jim byl schopen odpustit i jisté sebevykrádání, pokud by bylo ospravedlněno skutečně zajímavým obsahem. Na "Th1rt3en" však naleznete jen hromadu řemeslně solidně zpracované žánrové rutiny bez nápadu a invence s jedním světlým momentem. A to je skutečně málo. Mustainovi a spol. by možná po delší době opět prospěl nějaký "Risk"…

sestava: Dave Mustaine – zpěv, kytary, Chris Broderick – kytary, doprovodný zpěv, David Ellefson – baskytara, doprovodný zpěv, Shawn Drover – bicí, perkuse, doprovodný zpěv
produkce: Johnny K and Dave Mustaine
1. Sudden Death