06.09.16

X-CORE - Life And Stuff

X-CORE - Life And Stuff

2011 vlastní náklad

čas: 51:10
styl: crossover

Abych byl upřímný, na tuzemskou sebranku X-CORE jsem měl až donedávna velmi vyhraněný názor. Po vydání předchozího počinu "In Hell" jsem nabyl pocitu, že se kluci derou až příliš urputně na vrchol, aniž by na to kvalitativně měli. Z mého pohledu tehdy prostě jen navázali na nesmírně populární vlnu líbivého melodického metalcoru a nepřinesli žádný přesah ani hudební hloubku, byť se deska pyšnila plně profesionálním zvukem i produkcí.

Ač jsem neměl v úmyslu další počínání kapely sledovat, jejich novinka "Life And Stuff" si mě (jako obvykle) našla sama. Původně jsem ji měl v plánu jen zběžně prolétnout, utvrdit se ve svých nulových očekáváních a především již neopakovat tu chybu, abych se o ní pokoušel psát recenzi. Již při prvním poslechu se mi ale tento přístup zbortil jako domeček z karet, neboť se nic z toho nakonec nenaplnilo. Naopak jsem se přistihl v němém úžasu nad tím, že album dospělo do svého konce a já neměl ani jednou tendenci přeskočit na další skladbu či odvádět svou pozornost jinam.

Jestliže "In Hell" trpělo natolik zásadními neřestmi, jako je jistá hudební plochost, jednorozměrnost a snadná zaměnitelnost s žánrově spřízněnými spolky, "Life And Stuff" se z těchto chyb poučilo a zastihlo kapelu v poloze, která by měla ospravedlnit její pozici i v očích jejích dosavadních odpůrců. X-CORE na sobě v poslední době totiž očividně řádně zamakali a místo přímočaré nudy tentokrát vyrukovali s instrumentálně košatou směskou stylů, která už se prvoplánově neohlíží po trendech a navíc kapele dodává tolik postrádanou osobitost.

Do žánrového guláše tak kromě hardcore/metalových prvků namíchali emo rockové výrazivo, progresivní kudrlinky, místy téměř popové popěvky či pasáže se symfonickým orchestrem. Hudebně "Life And Stuff" ani chvíli nenudí, struktura jednotlivých skladeb je mnohem košatější a důmyslnější a neodkrývá všechny trumfy hned při prvním poslechu. Prostor dostávají i klávesy a místy překvapí úžasná sóla, která má na svědomí producent Roland Grapow (MASTERPLAN, ex-HELLOWEEN).

Velký důraz je kladen i na vokální pasáže a i tady na sobě pánové zapracovali obdivuhodně. Jejich zpěvy se vzájemně velmi nápaditě doplňují a prolínají a zaujímají široké spektrum poloh. V závěrečné skladbě "Black Market's Soul" (která je mimochodem součástí soundtracku k filmu Lidice) překvapí i vkusně pojaté sbory. Třešničkou na dortu je hostování Derricka Greena ze SEPULTURY, který si zařve v našláplé "I Love My Schizophrenia". Pokud bych měl zmínit i nějaká negativa, X-CORE v některých pasážích přece jen zůstali trochu podbíziví a prvoplánově chytlaví. Vzhledem k celkové pestrosti, kontrastnosti a nápaditosti desky se však tato připomínka tentokrát nejeví jako závažná.

Pokud se vám zdá rozdíl mezi mým hodnocením "Life And Stuff" a předchozího "In Hell" příliš velký, pak vězte, že za stejně propastný považuji i kvalitativní rozdíl mezi oběma nahrávkami. X-CORE zkrátka k perfektnímu zvuku a produkci přibalili i zajímavý obsah a nyní je lze nadprůměrně hodnotit i v rámci světové scény. Zklamáni tak mohou být maximálně staří fanoušci kapely, neboť jejímu celkovému vyznění již nedominuje přímočará nasranost. Ta se stává spíše dobře dávkovanou součástí emočně i hudebně mnohem bohatšího soustrojí.

sestava: Ondra – zpěv, kytary, George – zpěv, baskytara, Ozyx – kytary, vokály, Prema – bicí, vokály; hosté – Ales Weizer – klávesy, Derrick Green – zpěv, Roland Grapow – kytarová sóla, String And Brass Orchestra
produkce: Roland Grapow a X-CORE
1. Intro
2. Don't Forget
3. Good Bye Forever
4. I'm Yours
5. Go With Us
6. I Love My Schizophrenia
7. Nobody Is Bad
8. Wingless
9. She's Magnetic
10. Someone Said
11. Revenge
12. Black Market's Soul

Několik let bylo možné tvrdit, že za vrcholy domácí tvrděrockové moderny lze považovat kapely jako THE.SWITCH, ATARI TERROR, DIVE nebo CRASHPOINT. Znojemští X-CORE se jim vyrovnali popularitou či produkční kvalitou, nikoliv však tou hudební. Jejich nové album ovšem přesvědčuje natolik, že vede k nutkání výrazněji přezkoumat dosavadní stanovisko.

Nelze pochybovat o tom, že špičkový zvuk a produkce jsou nadále stavební kameny, na nichž má jistě enormní podíl nejen produkující, ale také kytarově sólující Roland Grapow z MASTERPLAN a dříve též HELLOWEEN. Jednou je přítomen i vokalista Derrick Green z kapely SEPULTURA, tudíž kdo chce, může se i z této skutečnosti náležitě podělat. Hlavně však nutno pochválit nikoliv účast slovutných person, ale spíše snahu vymanit se z chapadel metalcorového stereotypu a schopnost posunout svůj hudební výraz přece jen pestřejším směrem. Album je plné melodicky chytlavých vokálů či zpestřujících prvků, jež vedou k pocitu zvýšené nápaditosti i celkové promyšlenosti.

Přesto lze vycítit i jisté negativum. Nejstarší nahrávky této kapely sice nebyly žádným jednoznačným hardcorem a ti nejradikálnější hardcoristi se jim dokonce vysmívali, nedala se jim však upřít syrovost a možná až nasranost. Naopak nyní, ruku v ruce s osobou producenta a jeho zaměřením, hraje hlavní úlohu výrazová uhlazenost, klávesová nasládlost či orchestrální načančanost. Podobně jako v případě domácích kolegů HAZYDECAY došlo k částečnému posunu od trendového metalcoru k mnohem větší zpěvnosti, v jejímž rámci jsou bezmála až popově vstřícné melodie a brilantně sladěné sborové vokály zřejmě vyšší hodnotou než touha vyjádřit názor.

Kapela definitivně odstranila své undergroundové kořeny a vydala se vstříc metalovému byznysu. Což nechť si každý přebere podle svého cítění a zaměření.

hodnocení: 70 %
Ladislav Oliva