06.09.16

06.09.16

BECOMING THE ARCHETYPE - Celestial Completion

2011 Solid State

čas: 46:37
styl: melodic/progressive death

BECOMING THE ARCHETYPE se na první pohled tváří jako další z amerických progresivně deathmetalových kapel. Je pravdou, že "Celestial Completion" je na zajímavé a nevšední prvky bohatá, jen ta snaha vymanit se ze stereotypů občas vyznívá až křečovitě a nepřirozeně. Prvky progrese byly potlačeny do ústraní, aby uvolnily místo přístupnosti a nelze to mít Američanům za zlé. Deska skutečně odsýpá ve svižném tempu, i když jako celek působí rozpačitě a nevyváženě.

Desku otevírá intro vedené gregoriánským chorálem, který je chvílemi podpořen ne nezajímavým bicím podkladem. Následuje trojice skladeb kombinujících melodický death s prvky progu, zaujme především hitovka "The Magnetic Sky", u níž čistým vokálem zpívaný refrén je právě tím prvkem, který z desky činí lehce stravitelné hudební dílo pro široké masy. "Path of the Beam" stojí na větším množství užitých kompozičních prvků, nechybí kytarové sólo, progresivní nasládlé riffy, stejně tak se objeví i naprosto klasická melodeathová pasáž. Do rovných pěti minut se vešlo také několik core breakdownů a celá skladba tak zní sice neotřele a zajímavě, zároveň však obrovsky přeplácaně. Je z ní cítit snaha muzikantů narvat tam co nejvíc, někdy je třeba umět si říct dost!

Následuje kompozice "Requiem Aeternam" o třech aktech. Akt první "Music of the Spheres" je vynikající klavírní skladbou a potěší zejména milovníky výborných pianistů, jako je kupříkladu Michael Nyman. Má svou myšlenku i atmosféru a oproti předcházející skladbě není přesycena nápady. Druhá část s názvem "Elemental Wrath" kombinuje deathovou přímočarost a agresivitu s vokálem připomínajícím HC a s několika samply v pozadí, ovšem v půlce skladby se vše zlomí a po kytarovém sólu přichází volné pokračování klavírní symfonie, tentokrát ve spíše ponurém duchu. V závěru skladby se na scénu opět vrátí metal v plné síle o jednoduchém riffu. Překvapivě však plynule nenavazuje na třetí akt "Xenosynthesis", jež je nastartován monotónní a údernou dvojšlapkou opět s podporou deathového vokálu. Následuje hostující zpěvačka Ivey Norton se svým podmanivým a neskutečně plným vokálním projevem, který do nemetalové části kompozice výborně sedne a ze skladby nijak násilně nevyčnívá, naopak ji zajímavě obohacuje.

Další překvapení přijde s ethno/world music laděnou skladbou "Invisible Creature", která zde slouží především jako prvek oddělující část "Requiem Aeternam" od zbytku desky. V navazující "Cardiac Rebellion" se dočkáme další směsice různých žánrů a tato schizofrenní náplň celé desky začne už mírně rušit. Ale ani tím rozpolcenost nekončí, skladba se rozhoupe v rytmu skočného ska a trombóny dokončují převrat, v jehož závěru se dočkáme ještě vybrnkávačky na akustickou kytaru, aby toho náhodou nebylo málo. Předposlední "Reflect/Refract" se po metalové stránce nijak výrazněji neliší od skladeb z první části desky, závěrečná "Breathing Light" pak v úvodu trochu zklidní a zpomalí a má i hitovkový potenciál. Vyhrávky na housle v průběhu skladby už po tom všem předešlém ani nijak nepřekvapí (nebo si to alespoň namlouvám) a jemný čistý vokál nás dovede za ruku až ke konci toho bláznivého kolotoče.

"Celestial Completion" není v žádném případě špatnou deskou, i když to tak může z předešlých řádků vypadat. Kluci se ze všech sil snažili svou hudbu obohatit o jiné styly, zakomponovali do svých skladeb mimo klavíru i trombóny, exotické nástroje jako sitár i bubínky tabla, pozvali si vynikající zpěvačku a houslistu. Skladby nejsou mnohovrstevnaté, jak by možná bylo lépe, ale spíše poskládané z Lega. Nakonec to vše působí dojmem "kočička a pejsek vařili dort", role zlého psa pak zbyla na náročnějšího posluchače. Bohužel právě snaha ozvláštnit desku zajímavostmi a netradičnostmi výsledný pocit z poslechu tříští. Naopak mix alba je na velmi vysoké úrovni, všechny nástroje i vokály jsou dobře čitelné, stejně tak výkony jednotlivých muzikantů dokáží přesvědčit o své kvalitě.

Na desce je viditelná všudypřítomná snaha alespoň trochu od sebe oddělit "klasické" a "experimentální" metalové skladby od trojaktové kompozice uprostřed desky, jen si nejsem jistý, zda se toto rozdělení desky podařilo dokonale. Z poslechu mám rozpolcený dojem, i když mi album nedovolilo díky vkládání různých elementů byť na moment polevit v pozornosti, o nudě nemůže být řeč už vůbec. Pokud bych měl svůj čokoládový adventní kalendář vyměnit za hudební dílo, "Celestial Completion" tuto roli s přehledem zvládne a každý den mi nabídne naprosto odlišný hudební fragment. Po všech těch údivech a překvapeních je nečekaně těžké desku ohodnotit, protože se poslouchá dobře a zároveň nehrozí opotřebování, v opozici pak stojí producent Matt Goldman (VANNA, UNDEROATH, THE CHARIOT, OCEANA), který své svěřence měl více hlídat a hlavně je v jejich nápadech krotit. Jedno pořekadlo praví, že méně je někdy více, a v umění platí trojnásob.

sestava: Seth "Count Seth" Hecox - kytara, klávesy, zpěv, Brent "Duck" Duckett - bicí, Daniel Gailey - kytara, zpěv, Jason Wisdom - baskytara, zpěv, hosté: Dennis Culp - trombón, Sean Patrick Murphy - sitár, tabla, Ivey Norton - zpěv, Nathan O'Brien - trombón, Kim Stice - housle
produkce: Matt Goldman
odkaz: myspace.com/becomingthearchetype
1. The Resonant Frequency of Flesh