06.09.16

Neal Morse - Testimony 2

Neal Morse - Testimony 2

2011 InsideOut Music

čas: 78:24/36:54
styl: progressive rock

Ikona moderního progresivního rocku Neal Morse se rozhodl navázat na své průlomové album "Testimony" z roku 2003, na němž se poprvé vyznal z konvertování ke křesťanství. Diptych "Testimony" tak patří k jeho vůbec nejintimnější výpovědi, v níž rekapituluje nejen svou hudební kariéru a spirituální pouť, ale též strasti svého života, jako závažný kardiografický nález své dcery ("Jayda") a její zázračné vyléčení, o němž se dozvěděl na turné kdesi ve východní Evropě, díky telefonátu od své ženy ("Nighttime Collectors").

První věc, kterou jsem řekl: "Nemohu tomu uvěřit"
Z počátku se mi strachem sevřelo srdce, ale držel jsem se
Raději bych truchlil, než uvěřit, že se lékaři mílí
Nicméně má žena mi vše ještě jednou zopakovala
Její srdce vypadá v pořádku
Prý se s něčím podobným ještě nesetkali

Jednotlivé skladby (jen formálně rozdělené na tracky) na sebe plynule navazují v rámci uceleného koncepčního celku a velmi promyšleně se mění jejich emocionální vyznění dle konkrétní textové výpovědi. Markantně tento kompoziční důvtip reprezentují právě posledně zmíněné kompozice. Nesmírně melancholickou křehkou a smyčci ověnčenou suitu "Jayda" vystřídá živelně rockový nářez "Nighttime Collectors", z něhož naopak silou sopečného magmatu prýští pozitivní emoce, kdy Morse zažívá nejšťastnější chvíle svého života - uzdravení své dcery. Zázraky se dějí a pro Morse jsou synonymem Boží prozřetelnosti, jemuž zasvětil svou tvorbu, svůj život.

Pojď synu, jež jsi byl na útěku
Víš, že pobřeží čeká
Připrav své srdce na nejvyšší stupeň
Určitě to zvládneme
Zanecháme moře za zády
a ocitneš se na ideálním místě
poznáš pravdu
a pravda tě osvobodí

Pakliže texty mohou působit pateticky, obzvláště v případě chvalozpěvů jako "Jesus' Blood", "The Truth Will Set You Free" nebo "Jesus Bring Me Home", dokonale je vyvažuje nesmírně charismatický zpěv a samozřejmě bezchybná instrumentace s dokonalou rytmikou mistra Portnoye (jeho dynamický styl hry zaregistrujete ihned s jeho prvním příjemně dunivým kopákem).

Desky "Testimony" jsou koncipované jako spíše přímočařejší, ve smyslu, že se samozřejmě stále pohybujeme na výsostném progrockovém teritoriu díky mimořádné hráčské ekvilibristice a mnoha rafinovaným postupům, nicméně Morse se poněkud více krotí, tudíž se instrumentální inferno v duchu majstrštyku "Sola Scriptura" tentokrát nekoná. Snad na výjimky v podobě prudce progresivních chuťovek obsahující leitmotiv "Overture No. 4" a jeho završení v "The Truth Will Set You Free". Na druhé straně se ani nedá říci, že by "Testimony 2" inklinovalo ke konvenční písničkové formě (už díky faktu, že album je de facto jedna dlouhá bezmála osmdesátiminutová kompozice). Spíše než, že by se Morse soustředil na co nejkomplikovanější riffy, klade důraz na emoční variabilitu. V tomto ohledu každou z kompozic charakterizuje svébytný ráz. Od křesťanského alba se tak nějak z principu očekává absence patřičného nadhledu, opak je však pravdou. Morse je sice věrný křesťan, ale též pravý rocker. Láska k rock'n'rollu lemuje celou nahrávku jak co do jejího vyznění (kupříkladu v "Nighttime Collectors" sugestivně navodil atmosféru stadiónového koncertu), tak též ideologicky. Vlastně by se dalo říci, že Bůh má rock'n'roll rád a proto nadělil Morsemu hudební talent do vínku a díky své tvorbě mu tak vzdává hold.

"Testimony 2" zní, až na některé baladické úseky jako "Jayda" nebo "Jesus' Blood", velmi rockově uvolněně. Především křesťanské agitky jako "Time Has Come Today", "Chance of a Lifetime" nebo "Road Dog Blues" doslova nakopávají pozitivní energií a jakoby Morse již při jejich komponování myslel na to, aby dobře fungovaly při živém hraní (ostatně naživo hraje celou desku v kuse). Současně však nečekejte přímočaré rockové hymny, byť nemálo pasáží zní velmi chytlavě, především ty orchestrálně laděné ("The Truth Will Set You Free"), o nějaké podbízivosti nemůže být řeč.

"Testimony 2" vnáší do jinak vyšperkovaného progresivního rocku patřičný rock'n'rollový temperament, korunovaný příjemným odstínem Morseho charismatického zpěvu. Muzikanti si opět smlsnou na bezchybné instrumentaci a běžný posluchač ocení, že i navzdory komplikovanější kompoziční struktuře se ve výsledku deska náramně dobře poslouchá. Morse totiž nalezl dokonalou harmonii mezi progresivitou a přístupností.

sestava: Neal Morse - kytara, klávesy, syntezátor, piáno, varhany, zpěv, Mike Portnoy - bicí, Randy George - baskytara
produkce: Neal Morse
CD1
Part 6
1. Mercy Street
2. Overture No. 4
3. Time Changer
4. Jayda

Part 7
1. Nighttime Collectors
2. Time Has Come Today
3. Jesus' Blood
4. The Truth Will Set You Free

Part 8
1. Chance of a Lifetime
2. Jesus Bring Me Home
3. Road Dog Blues
4. It's for You
5. Crossing Over/Mercy Street (Reprise)

CD2
1. Absolute Beginner
2. Supernatural
3. Seeds of Gold

Po mírnějším zakolísání v podobě slabší desky "Lifeline" je Neal Morse zpět v plné parádě a se vším, co k jeho progresivní tvorbě patří – instrumentální vytříbeností, pestrostí, rozmanitostí, velkolepostí, patosem, melancholií, nadějí, radostí, svižnějšími vypalovačkami, baladami, dlouhatánskými opusy a především svým hudebním géniem. A bez ohledu na neaktuálnost a neměnnost hudebního směřování se opět jedná o strhující a pohlcující dílo.

Hudební perfekcionismus se s opravdovými emocemi většinou spíš vylučuje, na "Testimony 2" je však obojí obsaženo měrou vrchovatou. Pokud se navíc někomu stýská po Portnoyově bubenické ekvilibristice u DREAM THEATER, tady si jí zhusta a dosyta užije. Jde zkrátka o počin, na který osobně nedokážu příliš vztahovat taková recenzentská měřítka, jako je originalita či nadčasovost. Neal čerpá především ze zlatého fondu 70. let a navazuje na art rockové milníky této dekády. Dělá to však nesmírně strhujícím a emotivním způsobem, s láskou a opravdovým muzikantským zápalem, k čemuž přidává i nutnou dávku své vlastní osobitosti. A to lze někdy ocenit mnohem více než překotné experimentování.

90%
Miroslav Med

90 %