SUEDE

ESOTERIC - Paragon of Dissonance

ESOTERIC - Paragon of Dissonance

2011 Season of Mist

čas: 47:15/50:33
styl: funeral doom

V první polovině devadesátých let zažíval doom metal svou renesanci, avšak separátně se rodil i tak trochu odlišný typ zádumčivého kovu. Více než dekádu koexistoval skoro až v ilegalitě a teprve na sklonku milénia, kdy leadeři tradiční doommetalové scény začali tzv. "měknout" a zabředávat do různých forem expresivního rocku, vytasili pravověrní doom metalisté zkázonosné zbraně nejtěžšího kalibru. V té době se poprvé objevil subžánrový termín "funeral doom" a odlišnost konvenčního doom metalu od jeho ortodoxní podoby bych připodobnil k rozdílu mezi death metalem a právě melodičtějším doomem. Na první pohled lze sice zaregistrovat společné průsečíky, fanoušek tradičního "mydyingbrideovského" doom metalu přesto nemusí zdaleka jeho ryzí podobu skousnout (podobně jako fanoušek death metalu si nemusí stejně vychutnat doom a naopak). Jedním z nekorunovaných leaderů funeral doommetalové větve se stala britská squadra ESOTERIC. Již skvosty z konce 90. let jako "The Pernicious Enigma" a "Metamorphogenesis" jasně definovaly signifikantní podstatu tohoto specifického subžánru. Především nesmírně pomalou rytmiku, kdy jste si mezi dvěma kopáky bicích pomalu stihli uvařit kafe, dále extrémně podladěnou rytmickou kytaru, skoro až sludgeově nespecifikovatelnou, a murmur tak záhrobně zvrácený, že srovnání snese snad jen s grindcorem.

ESOTERIC se paradoxně vždy snažili znít jakkoliv, jen ne jako ryzí zástupce určitého stylu. Především přelomovým počinem "Subconscious Dissolution into the Continuum" z roku 2004 kritikům, lidově řečeno, vypálili rybník. Jejich produkce se nezřídka označuje jako avantgardní, nicméně co Brity definuje především, než nějaká okázalá snaha o jinakost, tak ladnost jejich tvůrčího procesu a jakási těžko specifikovatelná hudebně-(nad)žánrová esencialita z jejich děl pramenící. Nesmírně talentovaný leader, kytarista/klávesista a zpěvák Greg Chandler, dnes jediný původní člen skupiny a především profesionální zvukový inženýr/producent, moc dobře ví, že by se žádné dílo nemělo uspěchat a ve svém studiu Priory si s materiálem náležitě pohrává i několik let. A možná právě díky velmi trpělivému a promyšlenému evolučnímu procesu disponují nahrávky ESOTERIC více než dekádu konzistentní, mimořádnou kvalitou a nutno zdůraznit, že minimálně od majstrštyku "Metamorphogenesis" si uchovávají nezaměnitelný, zcela osobitý (a taktéž prakticky nenapodobitelný) hudební rukopis. V době, kdy i tomu nejpodivnějšímu interpretovi lze díky internetu poměrně snadno najít odpovídající alternativu, působí toliko rozvinutý kompoziční individualismus zasmušilých Britů skoro až nepatřičně. ESOTERIC znějí natolik výjimečně a jedním slovem fantasticky, že jakoby nepocházeli z tohoto hudebního světa a přesto je stěžejní prvek jejich kompoziční alchymie poměrně prozaický.

Stejně jako předchozí opus "The Maniacal Vale" i aktuální "Paragon of Dissonance" vyšel formou dvou CD. Asi netřeba zmiňovat, že v případě labelu Season of Mist se nejedná o dnes tolik oblíbený marketingový tah, protože plocha o délce bezmála 100 minut je napěchována rozličnými hudebními motivy až k prasknutí. Navíc s každým dalším poslechem se vynořují nové a nové obzory. Přestože se veskrze jedná o velice náročnou muziku pouze pro opravdové (nejen doommetalové) fajnšmekry, konkrétně na šestém řadovém počinu registruji tendenci trochu více se otevřít posluchačům. Některé momenty dokonce znějí natolik (relativně) přístupně, že v paměti utkví konkrétní melodie či riffy (třeba bicí á la vojenský marš v "Loss Of Will", "bublavé" riffy v "Cipher" a především skoro až heavymetalově přímočaré riffování v introdukci k "Non Being"). Možná si řeknete, co je na tomto poznatku zajímavého, vždyť mnoho rock/metalových fans poslouchá své oblíbené kapely právě z toho důvodu, že na konkrétní pasáže, riffy či melodie mohou třeba na koncertě pořádně zapařit, ovšem ESOTERIC vyžadují zcela specifickou poslechovou konstelaci. Povaha této hudby je natolik psychedelická, že může uvést dostatečně senzibilního posluchače až do transu, v tomto ohledu doporučuji aplikovat podobný poslechový rituál jako v případě děl z ranku (dark)ambientního či drone/sludgeového. Tomuto výchozímu mentálnímu naladění skupina přizpůsobila vše - počínaje patřičnou stopáží jednotlivých kompozic (až na výjimky přes 15 minut), konče přívětivou, skoro až hypnotickou rytmikou.

Dlouho jsem přemýšlel, v čem tkví kompoziční důvtip těchto unikátních Britů a když jsem si nedávno pustil nehynoucí psychedelickou hymnu "The End" od THE DOORS, vše najednou dávalo dokonalý smyl. ESOTERIC vlastně znějí jako jejich velmi extrémní alter ego, dokonce podobným způsobem pracují s gradací. Lakonicky řečeno, Morrisonovy deklamace zaměnili za hrubozrnný murmur, rock'n'rollové brnkání za neustále sólující kytaru, podpořenou silně zboostrovanou rytmickou, no a bicí a klávesy znějí prakticky totožně. Ve výsledku se jedná byť o svérázný, ale především svébytný hudební recept. Perfektně tuto teorii demonstruje především čtyřka "Non Being", po překvapivě chytlavém rozjezdu kompozice sklouzne do poněkud obskurní variace na "šedesátkovou" psychedelii. Pokud však hovořím o rozjezdu skladby, tak v případě ESOTERIC je potřeba vyčkat přesně 8 minut a 21 vteřin, poté si už stačí jen domyslet podmanivý zpěv Jima Morrisona.

V podobné analýze "Paragon of Dissonance "bych mohl pokračovat, ovšem to by nebylo vůči oběma skupinám fér. ESOTERIC si jednoduše vyložili psychedelický rock po svém, nejenže jím nadopovali extrémní metal, ale ve finále svou produkcí atakují nejvyšší astrální dimenze.

sestava: Greg Chandler - zpěv, kytara, klávesy, Mark Bodossian - baskytara, Jim Nolan - kytara, klávesy, Joe Fletcher - bicí; hosté: Gordon Bicknell - kytara, klávesy (v "Unbeing"), Mark Lockett - piáno (v "Loss of Will", "Aberration", "Disconsolate")
produkce: Greg Chandler a ESOTERIC
CD 1
1. Abandonment