THY CATAFALQUE - Rengeteg

THY CATAFALQUE - Rengeteg

2011 Season of Mist

čas: 59:54
země původu: Maďarsko
styl: avantgarde/post-black

Maďarští THY CATAFALQUE nejsou na scéně žádnými nováčky. Za sebou mají už pět řadových počinů a zajímavostí je, že předposlední z nich "Róka Hasa Rádió" vyšel pod hlavičkou českého vydavatelství Epidemie Records. Od té doby se však událo mnohé. Kapelu opustil spoluzakladatel a kytarista János Juhász, čímž se z ní stal one-man projekt multiinstrumentalisty Tamáse Kátaie a jeho hostů. Asi nejpodstatnější změnou je ale upsání se velkému alternativně-metalovému labelu Season of Mist, pod jehož hlavičkou vyšla i novinka "Rengeteg".

Aktuální počin opět rozvíjí velmi specifické a neotřelé výrazivo, které známe již z předchozích desek. Potemnělé a mrazivé blackmetalové smrště se prolínají s ambientem, elektronikou, progresivními prvky a folklórními vlivy a to vše je zahaleno do vesmírně psychedelické, znepokojivé a lehce bizarní atmosféry. Díky tomu mi THY CATAFALQUE ponejvíce připomínají rumunské sousedy NEGURA BUNGET, se kterými je pojí kromě obdobné hudební filozofie i užívání mateřského jazyka, což v obou případech působí sympaticky a lehce exoticky. Každá z těchto kapel má však velmi charakteristický zvuk a zní jako naprostý originál. "Rengeteg" je tedy opět zcela unikátní avantgardně-metalové dílko, které se může směle poměřovat i s těmi nejproslulejšími jmény severské scény.

Stejně jako na předchozí desce mají ohromný podíl na výsledném vyznění hostující pěvci Attila Bakos (WOODLAND CHOIR, TARANIS), jehož "bohatýrský" vokál je skutečné unikum a úžasná Ágnes Tóth (THE MOON AND THE NIGHTSPIRIT) se svým krásným křehce melancholickým projevem. Právě oni dodávají projektu ještě výraznější punc originality a nezaměnitelnosti a dokáží fantasticky podtrhnout tajemnou atmosféru jednotlivých skladeb. Pokud se tedy už nyní objevují zvěsti, že se s nimi na příštím počinu již nepočítá, je to jednoznačně ohromná škoda. Zahanbit se po pěvecké stránce ovšem nenechává ani samotný Tamás, jehož blackový skřehot je vskutku ponurý a zlověstný.

Instrumentálně se jedná o nesmírně košaté a vrstevnaté dílko, kterému je třeba věnovat více soustředění a pozornosti, neboť na prvoplánově chytlavé pasáže se zde moc nehraje. Deska má celkově poměrně komplikovanou strukturu, díky čemuž je velmi trvanlivá a lze v ní neustále něco objevovat a nacházet. Příjemně překvapí špičkově naprogramované bicí, které jsou k nerozeznání od živého bubeníka i nesmírně nápadité využití elektronických prvků podtrhujících potemnělé zabarvení alba.

"Rengeteg" je značně podmanivým dílkem a ukázkou špičkového experimentátorství s metalovou formou. Pokud k tomu přičteme velmi specifické výrazivo, pohlcující mystickou atmosféru a neoddiskutovatelnou skladatelskou nápaditost a potenci, vyjde nám jeden z nejzajímavějších avantgardně-metalových počinů za několik posledních let a deska, na které se těžko hledají nějaké nedostatky.

sestava: Tamás Kátai - zpěv, kytary, baskytara, klávesy, syntezátory, programování; hosté: Attila Bakos - zpěv, Ágnes Tóth - zpěv, Mihály Simkó-Várnagy - cello
produkce: Tamás Kátai
1. Fekete mezek
2. Kel keleti szél
3. Trilobita
4. Kő koppan
5. Vashegyek
6. Holdkomp
7. Kék ingem lobogó
8. Az eső, az eső, az eső
9. Tar gallyak végül
10. Minden test fű

Přiznám se, že mi není úplně jasné, proč původem maďarští THY CATAFALQUE sklízejí až nekriticky pozitivní recenze, v nichž se hovoří především o revoluci na poli avantgardního metalu, a aktuální CD "Rengeteg" figuruje na předních místech různých bilančních žebříčků za rok 2011. Abyste mi rozuměli, Tamás Kátai nahrál bezesporu velmi kvalitní nadprůměrný počin, nicméně pokud jste metalově odkojení norskou avantgardní školou v duchu SOLEFALD nebo VINTERSORG, vyzní ve finále "Rengeteg" spíše oldschoolově. Což nepovažuji nutně za deficit, ale už díky tomuto faktu nelze o THY CATAFALQUE hovořit jako o revoluční skupině.

Navíc značná část desky se nese spíše v přímočařejším jakoby pagan/blackmetalovém duchu, v melodicky zpívaných momentech se nemohu zbavit komparace s výtečnými FALKENBACH (ti naopak překvapivě v žádných žebříčcích nefigurují, přitom "Tiurida" zní kvalitativně velmi podobně). Prakticky nejoriginálnější je na "Rengeteg" melodický zpěv v mateřštině, ale i ten jsem si na první poslech snadno zaměnil třeba s francouzštinou (tudíž se nabízí přirovnání i k ALCEST).

Stručně řečeno THY CATAFALQUE hrají nadprůměrnou hudbu, avšak o mimořádné originalitě či čerstvém závanu na avantgardní scéně nemůže být řeč. Jen v této minirecenzi jsem uvedl čtyři atmosférou podobné spolky, navíc některé z nich tento styl hrající před více než dekádou. "Rengeteg" - velký nadprůměr ano, ale genialita nikoliv.

hodnocení: 75 %

95 %

88 %