HEIDEN - Dolores

HEIDEN - Dolores

2011 NAGA Productions

čas: 37:32
styl: post-black

Člověk stárne a naráz vidí, že učení, ve jménu kterého aj zabíjel, není už tím, čím se mu zdálo být kdysi. A že slunko svítí pořád stejně, i les zůstává lesem, pole polem a svinstvo svinstvem.

Lepší intro než monolog Rudolfa Hrušínského z filmu Martina Hollého Tichá bolest si brněnští HEIDEN nemohli zvolit, neboť dokonale vystihuje atmosféru jejich pátého řadového alba "Dolores". Hlavní důvod, proč miluji určité zahraniční interprety, je především díky jejich osobitému ideologickému konceptu, sugestivně vyjádřeného hudbou, a v neposlední řadě dalšími aspekty, jež jako celek formují výsledný umělecký dojem. Přitom, aby z hudebního díla sálala jistá nespecifikovatelná aura jedinečnosti nutící si ho pouštět znova a znova, není potřeba pořizovat si k jeho realizaci ty nejdražší nástrojové aparáty, nahrávat v renomovaných studiích u věhlasných producentů, dokonce ani nemusíte být hráčský virtuóz, stačí jediné, věřit, že směr, jakým jste se vydali, vás naplňuje. Směr nejen hudební, ale též ideový, neboť času nejlépe odolávají ta díla, která vzešla z nejupřímnějších pohnutek jejich tvůrců, z nejhlubších zákoutí jejich srdcí. Je až s podivem, jak málo nejen tuzemských interpretů si takto jednoduchý předpoklad dokáže připustit. A může být větší satisfakci pro umělce, pokud z jeho tvorby doslova vyzařuje utrpení, jimž si musel v období realizace projít?

U HEIDEN nejvíce obdivuji jejich organicky přirozený vývoj, jejich nezlomnou vůli jít nezdolně za svým cílem. Ne nadarmo si frontman Kverd nechal vytetovat na paži slovo "Faith" a jak sám v rozhovorech zdůrazňuje, hudba pro něj znamená více než jen koníček. Ačkoliv "Dolores" vznikalo ne zrovna v ideální konstelaci jak osobního tak personálního rázu, právě díky víře, že i cesta znamená cíl, musím jednoznačně konstatovat, že se skupina s naloženým břemenem poprala s ladností.

Ačkoliv HEIDEN v rozhovorech tvrdí něco jiného, první, co mě nesmírně mile potěšilo, je vybroušená produkce a hutný zvuk nahrávky. Po dokonalém, výše zmiňovaném intru následuje nefalšovaná post-blackmetalová šleha "Tmář", suverénně kráčející ve šlápějích absolutních špiček žánru. Nikdy dříve nezněli HEIDEN masivněji a celkově nekompromisně. Přestože obecně materiál zaznamenaný na "Dolores" rozhodně nelze označit jako extrémně metalový, ve skutečnosti doslova pohlcuje svou energií a neochvějně směřuje kupředu skoro až rock'n'rollovou přímočarostí. Ačkoliv HEIDEN ke své tvorbě přistupují ryze eklekticky, inspirují se u samých špiček žánru, skoro bych až konstatoval, že žák dohnal svého učitele. Nechci zde jmenovat plejádu vzorů, za mnohem důležitější považuji fakt, že znějí světově a i v dalších aspektech směle konkurují zahraničnímu nadstandardu.

Vyhýbám se zdím, tu jejich píseň tklivou
nechám vonět jiným, mě nezlomí.
Tu noc si sebrat nedám, je jako já - chce pryč
a probudí ji soumrak - moje svědomí.

Ačkoliv instrumentální složka vyzní jednoznačně robustně, v přímém rozporu pak působí až introvertně zastřený, poněkud upozaděný vokální přednes. Krom vzácných momentů ("Na břehu") frontman Kverd rezignoval na tradiční blackový skřehot a nyní se pohybuje v nekonvenční deklamační poloze. Nepasuje se však do role akcentujícího kazatele ani charismatického vypravěče, spíše flegmaticky, jakoby spontánně, odříkává jinak výborné verše. Na první poslech mě sice jeho "polozpěv" oslovil, nicméně z objektivního hlediska mu, až na vzácné momenty, nerozumím ani slovo, a to i přesto, že pěje v mateřštině. Tuto skutečnost považuji za kardinální deficit jinak bezchybného počinu "Dolores", neboť pokud se kapela snaží posunout díky absentování syrových vokálů, očekával bych, že nástupcem se stane naopak zpěv čistý, melodický, civilnější. V tomto směru tedy spatřuji nejdůležitější pole pro budoucí zdokonalování.

Na druhou stranu jistá nedokonalost se může ve výsledku jevit jako přínos. HEIDEN působí díky ní nesmírně přirozeně, především se však jeví na tuzemské scéně jako naprosté kvalitativní unikum napříč tvrděrockovými žánry. "Dolores" považuji za výkladní skříň českého extrémního metalu, za velmi sofistikovanou odpověď na, v posledních letech expandující, scénu s předponou post-.

sestava: Kverd - kytara, zpěv, Einsk - bicí, Magua - baskytara, Tom - kytara, host: Werlinga - klávesy
produkce: HEIDEN, Pavel Hlavica
1. Tmář
2. Pábení
3. Na břehu
4. Dnešní noc je žena
5. Má euforie
6. Antisentiment
7. Dolores
8. Živý?

Brněnští HEIDEN dávno opustili teritorium lesního black metalu, v němž kdysi konkurovali TROLLECH, a přestože ještě před pár lety s nimi sdíleli i společný disk, zhruba v té době započala jejich druhá éra. Éra postupného a plynulého opouštění čistě blackmetalového znění a čím dál citelnějšího otvírání se novým výrazovým dobrodružstvím. Ortodoxní blackmetalisti sice můžou žvanit cosi o zradě, nicméně ať si žvaní cokoliv, na jedinečném výsledku nemůžou změnit nic.

Ohromující potemnělý příkrov setrval na svém místě, ba možná ještě více zmohutněl, černý kov však ustoupil poněkud rockovějšímu výrazu, jenž místy nemá nijak daleko ani k doom metalu, post-metalu či dokonce emo-coru. Byť v tomto konání lze nepochybně hledat zahraniční paralely, v rámci domácí scény jde o víceméně unikát, přestože někdo může vycítit částečnou podobnost třeba s FDK, LVMEN a spíše vzdáleněji také THEMA ELEVEN či následnými MOTHER. Kořeny jsou v tomto případě naprosto odlišné a snad až protichůdné, ale nálady se překvapivě sbližují.

Povedený zvuk i dotažená produkce jsou potřebným základem pro posluchačovo náležité vychutnání masivních kytarových stěn, v jejichž dechberoucí hustotě se však nalézá dostatek úchvatných melodií, jejichž neskutečná síla se ještě více prohlubuje v několika akustických pasážích. Album sice neoplývá muzikantským exhibicionismem a zejména po rytmické stránce může působit poněkud jednotvárně, uvnitř kompozic lze ovšem nalézt drobné šperkující momenty či množství působivých atmosférických poryvů, které právě ve spojení s onou přímočarou rytmikou a melodickou průzračností vedou k dosud nepoznané grandiózní symbióze temnoty i světla, naděje i zmaru.

Vokální složka se leckomu může jevit trochu problematická. Většinou nejde o zpěv, ale spíše prostou mluvu. Tento tajemně znějící a pouze místy přiostřený hlas však lze vnímat hlavně jako nástroj, skrze nějž jsou pronášeny pozoruhodné myšlenky, jež naprosto dokonale ladí k hudebnímu základu a mezi které skvěle zapadá i zdánlivě nepatřičná modlitba v titulní skladbě.

Když jsem tuto formaci před pár lety pozval na Břitvu, jistý člověk se mě vyčítavě tázal, zda náhodou nejde o nějakou pofidérní NSBM sebranku. Až do krajnosti to v jinak vynikajícím hardcorovém fanzinu dovedl autor pomýlené glosy, který veškerý black metal bez výjimky hodil do jednoho pytle a označil coby pomazaný hnědým hovnem. Takovému postoji nutno ukázat vztyčený prostředníček. Přestože bubeník a současně i vydavatel této kapely má v distribuci i některé ideologicky pochybné spolky, nic to nemůže změnit na čím dál hojněji šířeném faktu, že on a jeho kolegové zplodili vrcholné tuzemské metalové album uplynulého roku, jež překračuje zastaralé hranice žánrů a rozšiřuje obzory způsobem dosud nepoznaným. Album, které nyní začne sbírat rozličné nominace a zřejmě i ocenění. Není proto divu, že na vyhlášení cen Břitva pánové letos zahrají opět.

hodnocení: 90 %
Ladislav Oliva

85 %