06.09.16

06.09.16

Milan Steigerwald, Pavla Forest - Oidipus Tyranus - rockopera

2011 Příkrý les

čas: 68:13/23:52
styl: rock opera

Přibližně tři roky od kompaktního zvěčnění rockové opery "Antigona" se téhož kroku dočkalo také její volné pokračování "Oidipus Tyranus". Antickému příběhu však tentokrát vévodí nejen onen Oidipus, neboť ještě častěji se zde vyskytují postavy Iokasté a Moira, v menší míře ale nechybějí ani Antigona, Isména, Kreón či Hádes, kteří se výrazně objevili už v té první opeře. Při pohledu na pěvecké obsazení zůstávají Jan Toužimský, Pavla Forest či Viktor Dyk, naopak nyní scházejí zpěvačky Žántí, Marka Rybin a Bára Zemanová, jež střídají jejich mužští kolegové Petr Dopita, Kamil Střihavka nebo Lešek Semelka. Výsledné provedení však naštěstí nedoznalo výraznějších změn.

Jestliže již zvukový záznam prvního projektu byl grandiózní přehlídkou jedinečných hlasů, vynikajících instrumentálních výkonů a ve všech směrech dotažené produkce, nynější pokračování v tomto směru skvěle navazuje na kvality předchozího počinu. Skladatel Milan Steigerwald a libretistka Pavla Forest, známí také z působení v silně nedoceněné formaci KING SIZE, znovu napsali monstrózně pojaté dílo, jež se všem komerčním muzikálům vymyká nejen tím, že jde o operu, ale zejména proto, že hudebně představuje mnohem promyšlenější a hlavně syrovější záležitost.

Dominantním rysem nahrávky jsou ostře znějící hardrockové kytary, které se sice umějí odmlčet a dát vyniknout klávesám a smyčcům, ale jindy se nebojí přejít k až metalové razanci. Přestože se tentokrát nepodařilo vymyslet až takový počet opravdu výrazných melodických motivů, opakovanými poslechy se jejich síla násobí a ty se tak intenzivně usazují v posluchačově mysli. Za prvořadou pozornost stojí velkými hlasy i sborovými chorály protkané "Sám jde k nám", hutně kytarový nářez "Zpráva z hvězd", hlavně na Střihavkově skvělém hlasu stojící excelentně vypjatá balada "Chci pravdu", monumentální píseň "Nechtěj vědět" nebo šeptavě-operně-orchestrální "Nejde uvěřit". Naopak spíše slabší a občas trochu nudící je prostřední část opery, zachycená v druhé půlce prvního disku. Přece jen výrazněji se rýsující skladbu "Lovec štěstí" a vzletně znějící baladu "Dávná lásko" pak střídá drsně metalový rachot "Objetí smrti", předznamenávající hodně razantní finále opery.

Součástí druhého disku je rovněž CD-ROM, předkládající videoklip "Chci pravdu", dokument z jeho natáčení, živé ukázky, fotogalerii, libreto a další materiály, které přispívají k lepšímu vstřebání tohoto díla. Kdo by neustále měl s jeho pochopením problém, může prostudovat i brožuru formátu A4, která vedle libreta či životopisů autorů obsahuje také komiks, jímž výtvarnice Michaela Fišerová ještě lépe dokresluje rozličné možnosti vnímání tohoto projektu.

Přestože "Antigona" se jevila nepatrně nápaditěji, také "Oidipus Tyranus" je sice pateticky působícím, přesto velice vkusným počinem. Kdyby existovala nějaká spravedlnost, měl by být vnímán nejen jako vrchol českého rockového mainstreamu, ale současně něco, co vnáší novou dimenzi do hardrockové či dokonce i metalové scény. Chtělo by to povyházet všechny ty vyžilé Brichty, Křížky, Izaiáše, Vojtky, Kodymy či podobné lidi a na jejich pozice dosadit Steigerwalda s Forstovou, kteří i přes svůj podobně pokročilejší věk prokazují natolik výrazný autorský potenciál, že celá česká oficiální rocková scéna by se od nich mohla učit. Škoda, že běžný rockově-metalový agroburan tyto opery nejen nikdy nedocení, ale s vysokou pravděpodobností o nich ani v životě neslyšel.

sestava: zpěv – Jan Toužimský, Pavla Forest, Petr Dopita, Viktor Dyk, Linda Faitová, Daniela Langerová, Kamil Střihavka, Miroslava Časarová Pilcová, Petr Opava, Lešek Semelka, Aneta Aberlová, Josef Šutara, Michal Cerman, nástroje – Milan Steigerwald, Michal Scheufler jr., Michal Scheufler sr., Jan Peš, Martin Ivan, Roman Lomtadze, Miloslav Kočí, Libor Mikoška, Petr Dopita, Michal Turek, Adam Ferjenčík, Šimon Marek, Milan Jakeš
produkce: Milan Steigerwald
CD 1
1. Věštba