06.09.16

ASCENDANCY - Out Of Knowhere

ASCENDANCY - Out Of Knowhere

2011 vlastní náklad

čas: 51:02
styl: progressive/power

Kapela ASCENDANCY je novým působištěm kytaristy Libora Kukuly, který odešel od ABSTRACT ESSENCE brzy po vydání jejich skvělé prvotiny "Aftermath". K tomu ho vedla touha vydat se jiným hudebním směrem, která byla brzy zvěčněna na EP "The Primacy Of Reason", jehož obsah jasně naznačil příklon k progresivně/power metalové formě. Letos konečně spatřil světlo světa i oficiální debut "Out Of Knowhere", který měli pánové a dáma možnost živě prezentovat coby hosté turné tuzemské legendy ARAKAIN.

Na české metalové scéně bohužel bývá v poslední době častým zvykem odbýt si první řadovou desku pokud možno co nejdříve a výsledek tomu pak také v drtivě většině odpovídá. A za posledních pár let bych zdařilých prvotin v tomto žánru opravdu napočítal jen zanedbatelné minimum. K němu však naštěstí mohu s klidným svědomím přiřadit i tento počin. Jde totiž o překvapivě vyzrálou a záživnou porci instrumentálně košatého progresivního/power metalu, který by svými ambicemi mohl přesáhnout českou scénu podobně, jako se to nedávno podařilo třeba SEVEN, kterým se už nyní kvalitativně minimálně rovnají. Precizně pojaté dílko netrpí žádnými začátečnickými neduhy ani výrazněji slabšími místy a patřičná pozornost byla věnována i zvuku, masteringu a produkci. O to se postaral sám Libor Kukula, který si podobnou práci vyzkoušel již na druhé desce spřízněných ABSTRACT ESSENCE "Manifest".

Na "Out Of Knowhere" dominuje především kytarové umění leadera kapely svádějící souboj s klávesami, které se však bohužel staly jedinou výraznější slabinou nahrávky. Abych nebyl pochopen špatně, čistě po instrumentální stránce Sabina Břeská za ostatními členy kapely rozhodně nezaostává a některé její pasáže jsou úžasné. Problém mám však se symfonickými rejstříky, jejichž zvuk je poněkud laciný a které známe z 90. let, kdy se jimi snažily evokovat zvuk orchestru především různé doom/gothic a atmo black metalové kapely. Tehdy to bylo vzhledem k technickým možnostem a neexistenci finančně přijatelné alternativy snadno odpustitelné, nyní to však působí spíše jako zbytečný archaismus. V současnosti už se dají kvalitní živě znějící symfonické party naprogramovat v obýváku a osobně pochybuji, že by s tím měl Libor, vzhledem ke svým technickým dispozicím v této oblasti, problém. Na desce se totiž objeví i sbory, které už se sem touto cestou pravděpodobně dostaly. Naštěstí má však Sabina v rukávu i dostatek zajímavějších a moderněji znějících poloh, které potěší mnohem více.

Ocenit lze lehce potemnělou místy až vesmírnou atmosférou, která upomene dvojici alb "The Universal Migrator" od AYREON, členitá a precizní je rytmika a solidní výkon podává i zpěvák Ivan Jakubo. Ten sice neexceluje žádným ohromujícím rozsahem, ale dokáže přenést na posluchače emoce a má poměrně příjemnou barvu hlasu, která mi místy připomene Daniela Gildenlöwa z PAIN OF SALVATION, byť v poněkud skromnější verzi. Ačkoliv deska nemá žádný jednoznačný vrchol, asi nejvýraznějším kouskem je "Saboteur's Trial" s velmi zajímavými hosty v podobě zpěváka Toma Englunda ze švédské progresivní veličiny EVERGREY a italského kytaristy Marca Sfogliho, který se podílel například na sólových deskách členů DREAM THEATER Jordana Rudesse a Jamese LaBrie.

"Out Of Knowhere" je bezkonkurenčně nejlepším debutem české metalové scény nejen za rok 2011, ale i za několik předchozích let. Je také důkazem, že i v České republice se dá dělat progresivní metal na velice solidní a profesionální úrovni včetně zdejšími kapelami stále často zanedbávaných záležitostí, jako je kvalitní zvuk a produkce. Teď už zbývá jen vychytat pár drobnějších detailů a dostat se do hledáčku nějaké větší zahraniční společnosti. To se samozřejmě může jevit jako naivní iluze, poslední dobou se to však podařilo hned dvěma českým kapelám a osobně nevidím důvod, proč by toto prokletí nemohli časem zlomit i ASCENDANCY.

sestava: Libor Kukula - kytary, Ivan Jakubo - zpěv, Sabina Břeská - klávesy, Ivo "Plugin" Pluháček - baskytara, Oldřich "Olsson" Sušil - bicí; hosté: Tom Englund - zpěv, Marco Sfogli - kytary
produkce: Libor Kukula
1. Void