06.09.16

BORN OF OSIRIS - The Discovery

BORN OF OSIRIS - The Discovery

2011 Sumerian Records

čas: 52:57/64:49
styl: progressive death/metalcore

Už dlouhohrající debut "A Higher Place" z roku 2009 ukázal, že s BORN OF OSIRIS by se mělo do budoucna počítat. Loňská nahrávka "The Discovery" tak byla jednou z očekávaných desek prvního kvartálu a chvála ze všech stran na sebe nenechala dlouho čekat.

BORN OF OSIRIS se svou kombinací melodického progu s metalcorem bodují především díky vkusnému začlenění kláves a syntezátorů, jež mají na výsledný dojem velký vliv. Právě díky těmto prvkům lze u kapely mluvit o vymanění se ze zástupů moderně progresivních uskupení, která zažívají v poslední době zřejmě vrchol oblíbenosti. Neméně důležitá je i kytarová hra, na "The Discovery" lze bez větších obtíží nalézt mnoho zajímavých a originálních vyhrávek, mnohdy technicky mistrně zvládnutých, stále však chytlavých a lehce přístupných. Lze je považovat za jeden z hlavních pilířů popularity BORN OF OSIRIS, mnoho skladeb stojí právě na šikovných riffech a sólech, které se bezpečně dostanou do hlavy a právě tyto motivy jsou dobře zapamatovatelné a barevné.

Naopak některé skladby jsou postaveny na syntezátorech a klávesách. I zde se objevují výrazné melodie, ale ne každému musí tato intermezza vyhovovat. Album obsahuje i pár v uvozovkách sušších, důraznějších skladeb, porovnání se zbytkem desky se tak nevyhneme. Na druhou stranu to albu přidává na variabilitě a vyvažuje se tím občasná až přílišná nasládlost, jež z nahrávky lze chvílemi vycítit. Z tohoto pohledu je emocionálně silnější spíše první polovina desky, kde se nacházejí ty nejvýraznější skladby. Trochu jsem si pohrával s dojmem o roztříštěnosti alba, ale toto pomyslné rozdělení je při finálním zúčtování poměrně účelné a obhajitelné.

Skoro hodinová deska tak nabízí rozmanitou škálu poloh a nálad, progrese zde pak má své místo především díky zdařilému zakomponování kláves a sedmistrunných kytar. Co se týče zvuku nahrávky, musím pochválit jeho vysokou úroveň a krásnou čitelnost jednotlivých nástrojů. Kapela si desku produkovala celou sama, mixování pak měl na starosti ostřílený Jason Suecof (TRIVIUM, CHIMAIRA, GOD FORBID, THE BLACK DAHLIA MURDER, JOB FOR A COWBOY a další) a moderní kvalitní zvuk tedy nechybí. BORN OF OSIRIS se podařilo zformovat svůj výraz a posluchačům by tak nemělo činit větší potíže rozpoznat kapelu již během prvních pár okamžiků, což je dnes nejen vítané, ale v záplavě moderních metalových kapel naopak velice žádané. Tři bonusové skladby jsou pak zmixovány Mishou Mansoorem z PERIPHERY, které jsou nezanedbatelnou skupinou posluchačů považovány za lepší než ty originální. Misha oproti finálnímu mixu vyzdvihl hlavně bicí a djentově laděné kytary, čemuž se nelze podivovat. Já osobně nedávám přednost ani jedné z variant, obě mají svou vlastní osobnost a poslouchají se mi stejně příjemně. Je tak na každém fanouškovi, kterou verzi bude vyzdvihovat a kterou případně zatratí.

Summerian Records tak společně s PERIPHERY, THE FACELESS, ASKING ALEXANDRIA, VEIL OF MAYA a sólovkou Evana Brewera mají ve svých řadách další ikonu moderního progresivního metalu v podobě mladé šestice z Illinois. Za těch pět let na scéně se ze Summerian Recors postupně stává sympatický label, který si snad tuto tvář udrží i v příštích desetiletích a bude zajímavé sledovat nejen vývoj kapely, ale i vydavatelství samotného.

sestava: Ronnie Canizaro - zpěv, Jason Richardson - kytara, Lee Mckinney - kytara, Joe Buras - klávesy, zpěv, syntezátory, programování, Cameron Losch - bicí, David Darocha - baskytara
produkce: BORN OF OSIRIS
odkaz: myspace.com/bornofosiris