06.09.16

BLOTTED SCIENCE - The Animation of Entomology

EP
2011 Eclectic Electric, Basick Records

čas: 24:47
styl: progressive/technical/instrumental

Superprojekt BLOTTED SCIENCE je sice pouhá bokovka svých členů, avšak tento techdeathový cirkus musí zaujmout už právě kvůli personálnímu obsazení. Na bicí hraje jeden z nejrespektovanějších technických bubeníků dnešní doby Hannes Grossmann (OBSCURA, ex-NECROPHAGIST), kytaristou je Ron Jarzombek a baskytaru má na starosti Alex Webster (CANNIBAL CORPSE). Debutové album "The Machinations of Dementia" (tenkrát ještě za bicími seděl Charlie Zeleny) sklidilo uznání mnohých odborníků, kritiků, hudebníků i posluchačů, loňské EP "The Animation of Entomology" na tom tedy nemůže být jinak.

"The Animation of Entomology" patří mezi ta alba, která jsou jednoduše skvělá, avšak pouštět se do jejich recenzování je tvrdý oříšek. I já sám jsem se k sepsání tohoto článku dokopával nesčetněkrát, ale má pomyslná "Grossmannovská trilogie 2011" potřebovala i svůj poslední díl a tak po recenzi sólovky Christiana Muenznera "Timewarp" a poslední desce OBSCURY nazvané "Omnivium" konečně přišla řada i na BLOTTED SCIENCE. Hannes se sice vloni pustil i do dalšího projektu s názvem TERRESTRIAL EXILED (Ron Jarzombek - kytara, Christian Muenzner - kytara, Pete Perez - basa), ale jejich singl "Duodecimal Levoration", ač taktéž výborný, je na recenzi přeci jen moc malý formát nahrávky.

Samotné EP sestává ze sedmi instrumentálních skladeb, z nichž většinu tvoří "A Sting Operation" rozdělená do čtyř částí a stopáž se nepřehoupne přes 25 minut. To není v žádném případě na škodu, i po necelé půlhodince je v hlavě přetechnizováno, přeprogováno a mysl si žádá menší oddech, jelikož vstřebat takovou dávku je velice náročné i po desátém poslechu desky. Nezasvěcenému posluchači může EP připadat jako neuspořádaný chaos, avšak přesný opak je zde pravdou. Kompozičně mistrovské dílo podpořené bezchybnou hrou všech zúčastněných má svůj pevný řád, i když veškerá ta pedantnost, matematika a bezchybnost může občas působit chladně a odcizeně. BLOTTED SCIENCE sází především na vytříbenou techniku jednotlivých pánů muzikantů, kteří ze sebe vyprodukovali maximum, ačkoliv je jasné, že i do budoucna nám každý z této třetice nabídne mnohé vynikající nápady ve svých dalších kapelách a projektech, tady tvůrčí vyhoření jen tak nehrozí.

Atmosféra alba se zprvu zdá být chladná. Při opakovaném a pozornějším pohledu a nastudování faktů se však dere na povrch celkem jasné konstatování. "The Animation of Entology" není nic jiného než filmový soundtrack. Může se zdát, že toto zjištění je naprosto mimo a takto technická hra se do filmu jednoduše nehodí, ale tyto pochybnosti smetla kapela sama zakomponováním skladeb z EP do scén ze (pro fajnšmekry) známých filmů. Veškeré námitky tak jsou shozeny ze stolu, lepší demonstraci své myšlenky si páni z BLOTTED SCIENCE vymyslet nemohli. Pokud se hudba píše už v prvopočátcích se záměrem vytvořit scénickou hudbu ke scénám z oblíbených snímků ("Ingesting Blattaria" - Creepshow [1982, George A. Romero], "Cretaceous Chasm" - King Kong [2005, Peter Jackson], "Vermicular Asphyxiation" - Slither [2006, James Gunn] a "A Sting Operation" - Swarmed [2005, Paul Ziller]), všechno to pak dostává smysl a i ta původní odcizenost se vytratí kamsi do ztracena, navíc se při sledování zmíněných scén se sesynchronizovanou hudbou BLOTTED SCIENCE dostaví i výjimečný filmový zážitek.

"The Animation of Entomology" je jakousi výlohou technické a skladatelské dokonalosti neoddělitelně spjaté s béčkovou hororovou kinematografií. EP svědčí o nevyvratitelných kvalitách této trojice a na nebi technického progresivního metalu tak velice jasně září další hvězda, která koketuje s hvězdami filmovými. Jen víc takových originálních a experimentálních bokovek.

sestava: Hannes Grossmann - bicí, Ron Jarzombek - kytara, Alex Webster - baskytara
produkce: Ron Jarzombek
odkaz: myspace.com/blottedscience