06.09.16

06.09.16

JUNIUS - Reports from the Threshold of Death

2011 Prosthetic Records

čas: 42:43
styl: post-rock

Pohrobci JOY DIVISION v moderním hávu v duchu KATATONIE - tak by se v kostce mohla charakterizovat produkce bostonských post-rockerů JUNIUS. Především musím vyzdvihnout procítěný pronikavě melancholický zpěv Josepha E. Martineze, stěžejní to poznávací znamení kvarteta. S ním hudba JUNIUS stojí a padá a troufám si tvrdit, že se jedná o fenomenální vokální úkaz na současné indie rockové scéně. Pokud předchozí koncepční dlouhohrající debut "The Martyrdom of a Catastrophist" potvrdil, že s JUNIUS je nutné počítat do budoucna coby nepřehlédnutelným zástupcem tvrdšího expresivního (post) rocku, loňský nástupce "Reports from the Threshold of Death" své postavení nejen upevnil, ale ve všech aspektech překonal.

Jak jsem zdůraznil, Martinez zastává v kapele výsadní postavení, jeho nezřídka majestátní přednes lemuje každou skladbu (krom ambientního předělu "(Spirit Guidance)") prakticky od počátku do konce. V tomto ohledu upomene právě pionýry melancholického rocku přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, kdy hudba samotná na první poslech tvořila jakoby druhé housle a v paměti posluchačů utkvěly především klenuté refrény, různé sbory a v neposlední řadě nezakrytě patetické depresivní texty. A přestože instrumentální složka JUNIUS nezapře ryze úsporný přístup, konkrétně o kytarové hře lze hovořit bezesporu jako o primitivní (na rafinované riffy či klenutá sóla rovnou zapomeňte), v souznění s Martinezovým zpěvem a kořením v podobně minimalistických syntezátorů vše funguje naprosto dokonale. Nechci se zde pouštět do klišé, že v jednoduchosti je krása, i když v případě JUNIUS to platí dvojnásob a naopak bych poukázal na fakt, že bostonští rodáci tvoří hudbu primárně pro různé speciální chvíle. Kupříkladu pokud potřebujete jednoduše po práci vypnout, není nic lepšího, než si "Reports from the Threshold of Death" pořádně "osolit" do sluchátek při toulkách zasněženým večerním parkem. V tomto ohledu JUNIUS vynahradí všechny psychotropní léky světa a vyvolávají doslova extatické pocity. Přestanete vnímat přímočarou instrumentaci, prostě vše, a jen se pomalu necháte unášet na vlnách naprosto pohodové muziky. Omotat si citově založeného posluchače kolem prstu svedou Američané znamenitě.

Oproti předchůdci následuje na "Reports from the Threshold of Death" jeden koncentrovaný hit za druhým. Těžko vyzdvihnout konkrétní skladbu, hluboko se mi zaryla epickými sbory ověnčená "A Universe Without Stars" svou naléhavostí srovnatelná snad jen s nedostižnou melancholickou ikonou TYPE O NEGATIVE. Z celkového našlapaného hitového konceptu se vymyká spíše nesmělá, ale jinak výtečně baladická "Haunts For Love". A asi nejchytlavější se jeví klenutým refrénem podtrhnutá "The Meeting of Pasts". V neposlední řadě zaujmou i překvapivě zatěžkané metalické riffy v závěrečné "Eidolon & Perispirit" (škoda jen jejího poněkud násilného ukončení).

JUNIUS patří přesně mezi ty spolky, jež doporučuji poslouchat spíše svátečně při specifické emocionální konstelaci. Jen tak je možné se skupiny nabažit plnými doušky a přitom se jí nezajíst (což by byla velká škoda). Je to podobné jako s Michaelem Jacksonem, většina vyzrálých posluchačů ho velmi respektuje, ale jen málo kdo z nich si ho jen tak z plezíru pustí, a přitom jsou určité chvíle, kdy si rádi poslechnete jeho ikonické hity z jukeboxu. Možná se jednou budete modlit, aby ve vaší oblíbené putyce měli v jukeboxu alespoň jednu skladbu JUNIUS.

sestava: Joseph E. Martinez - zpěv, kytara, syntezátor, Michael Repasch-Nieves - kytara, Joel Munguia - baskytara, Dana Filloon - bicí
produkce: James Dunham a JUNIUS
1. Betray The Grave