06.09.16

ARCH/MATHEOS - Sympathetic Resonance

ARCH/MATHEOS - Sympathetic Resonance

2011 Metal Blade Records

čas: 54:35
styl: progressive metal

Na první pohled se může zdát, že ARCH/MATHEOS též patří mezi širokou řadu projektů, kdy se bývalí kolegové z branže po letech setkají ve studiu a jen tak, víceméně z plezíru, anebo naopak, z komerčních pohnutek, nahrají album. Druhou možnost můžeme ihned zamítnout, neboť ačkoliv především Jim Matheos patří mezi absolutní elitu progmetalových interpretů, jeho domácí skupina FATES WARNING (a ani projekt OSI) nikdy nezaznamenala nějaký mimořádný komerční úspěch, navíc jejich koncertní činnost v uplynulých letech byla spíše sporadická, nevyhnuly se jí ani personální rošády a ostatně poslední řadový počin "FWX" vyšel téměř před dekádou (novinka by se však měla objevit letos). Nicméně ani první možnost zcela nevystihuje realitu, neboť dlouhohrající debut "Sympathetic Resonance" původního zpěváka a současného kytaristy FATES WARNING se blyští natolik mimořádnou kvalitou, že nejenže na scéně nezapadne po bok spíše formálních hudebních projektů, nýbrž naopak, atakuje až samotný piedestal mezi nejvýznamnějšími počiny v oblasti tradičního progresivního metalu minimálně za poslední léta.

Jim Matheos a John Arch své síly nespojili po letech poprvé, již roku 2003 vyšlo vynikající dvouskladbové EP "A Twist of Fate" coby Archův sólový počin (a současně první hudební aktivita po odchodu z FATES WARNING), nicméně dílko spíše zapadlo a ocenili ho především skalní fandové. Uskupení ARCH/MATHEOS, za nímž se dále skrývá celá současná sestava FATES WARNING - navrátilec Frank Aresti (kytara), novic na bubenické stoličce Bobby Jarzombek a baskytarista Joey Vera - nyní působí jako regulérní kapela. Taktéž hudebně se pohybujeme na podobném teritoriu, ostatně Matheosův kytarový a producentský rukopis s důrazem na temné riffy a celkově depresivní atmosféru patří mezi jeho nezaměnitelný trademark již po mnoho let. Sám nezakrytě přiznává, že skladby jako "Neurotically Wired", "Midnight Serenade" a "Stained Glass Sky" původně psal právě pro FATES WARNING, ovšem Ray Alder se nějak neměl k jejich nazpívání, proto oslovil Johna a výsledek vzájemné "sympatické rezonance" se více než vydařil.

Bezpochyby poznávacím znamením ARCH/MATHEOS je poněkud odlišná forma zpěvu, než na jakou jsme si uvykli ve FATES WARNING za Alderovy éry. Lapidárně řečeno na "Sympathetic Resonance" jsme svědky pozoruhodné srážky starého s novým, tedy ryze "osmdesátkového" heavy/power metalového Archova projevu, známého z prvních třech nahrávek jeho bývalého působiště a moderního hutného progresivního metalu ze sklonku devadesátých let, jaký právě Matheos v rámci subžánru definoval na deskách "A Pleasant Shade of Gray" respektive na "Office of Strategic Influence" (jeho nadmíru interesantního projektu OSI). Přiznám se, že právě výrazně výšková Archova poloha zapříčinila, že jím nazpívané desky FATES WARNING prakticky neposlouchám. Musel jsem si zvykat i u ARCH/MATHEOS. Nechápejte mě špatně, Arch je bravurní zpěvák, i po tolika letech vyzpívá každičkou pasáž naprosto čistě, navíc působí velmi přirozeně a upřímně (bývá srovnáván kupříkladu s takovým kalibrem jako Geoff Tatem z QUEENSRŸCHE, ten naopak již od své kdysi svěží polohy dávno upustil), ovšem vedle poněkud sklíčeného Matheosova hudebního výraziva (v tom nejlepším slova smyslu) působí, lidově řečeno, jako pěst na oko. Jelikož instrumentální složka ARCH/MATHEOS je však natolik působivá, ignorovat kapelu jen kvůli zpěvu, jenž mi napoprvé tak docela nesedl, považuji za nesmyslné.

Po mnoha posleších mi Arch do celkového konceptu dokonale zapadá, jeho ryze pozitivní projev originálně nabourává potemnělý Matheosův rukopis. Ten se opět pořádně vyřádil v zatěžkaných riffech, občas i pořádně zběsilých (bezesporu nejprogresivnější orgie obsahuje trojka "Stained Glass Sky"). Nahrávka tepe v příjemně valivém středním (spíše pomalejším) tempu, nikam se nepospíchá, půlka kompozic přesahuje čas deseti minut, ale přesto ve výsledku působí poměrně nekompromisním dojmem. A právě až mrazivě chladné riffování podpořené strojově přesnou rytmikou vitálně osvěžuje právě Arch. Výraznějšího zklidnění se dočkáme až v úplném závěru nahrávky, v "Incense and Myrrh" se o slovo přihlásí i akustická kytara.

"Sympathetic Rresonance" splňuje všechny parametry na topovou progmetalovou nahrávku posledních let, velmi sympatickým způsobem dali členové FATES WARNING na vědomí, že své řemeslo ovládají stále na výtečnou, ba co více, že ji můžeme považovat za hozenou rukavici ostatním kolegům, jak pamětníkům, tak těm současným newschoolovým. Neboť poctivé řemeslo se pozná především podle toho, že výtečně chutná i po letech. A věřím, že "Sympathetic Rresonance" bude znít za další dekádu stejně svěže, jako výše zmiňované majstrštyky FATES WARNING a OSI.

sestava: Jim Matheos - kytara, John Arch - zpěv, Joey Vera - baskytara, Bobby Jarzombek - bicí, Frank Aresti - kytara
produkce: Jim Matheos
1. Neurotically Wired