06.09.16

ANTERIOR - Echoes of the Fallen

ANTERIOR - Echoes of the Fallen

2011 Metal Blade

čas: 44:22
styl: metalcore/melodic death

ANTERIOR v roce 2007 zabodovali svým debutem "This Age of Silence" a i mě si touto deskou získali. Po dlouhých čtyřech letech vydává kapela z Walesu opět pod hlavičkou Metal Blade Records svou druhou nahrávku "Echoes of the Fallen", která má být dle slov kapely ještě semknutější a intenzivnější než první album. Kapely toho ale před vydáním svých desek vždy namluví hodně a výsledek se pak často diametrálně liší od oficiálně hlásaných superlativů. V případě ANTERIOR jsem byl na novinku poměrně zvědavý, zda se kapela někam pohne, nebo zůstane přešlapovat na místě.

ANTERIOR staví na klasickém gothenburském zvuku, často evokuje IN FLAMES nebo ARCH ENEMY. To celé je zabalené do metalcorově uhlazeného oblečku. Hlavní důraz je kladen na kytary, jejich silné riffy a propracovaná sóla. V tomto se novinka od debutu nijak zvlášť neliší, celkově lze skladby mezi oběma alby libovolně zaměnit s přibližně stejným výsledným dojmem. Právě díky zapamatovatelným kytarovým motivům lze "Echoes of the Fallen" považovat za dobře stravitelnou deskou pro ty chvíle, kdy je chuť na něco melodického, příjemného a přímočaře nenáročného.

Jednotlivé skladby jsou naštěstí od sebe dobře rozpoznatelné, i když se deska v průběhu nijak zvlášť nevyvíjí a drží se předem nalinkovaného postupu. To samé většinou platí i o kompozici skladeb, jež nepřináší výraznější odchylky. I tak není problém najít v každé druhé skladbě hitovkový potenciál, jen ta doba tomu moc nepřeje. Hra kytar je dle očekávání melodická a přímočará s dostatkem zajímavých momentů, ostatní nástroje také neurazí, avšak už po prvním poslechu deska odhalí, na kterém nástroji kapela staví a čemu vše ostatní přizpůsobuje. V konečném důsledku se pak nemohu zbavit dojmu, že album trpí přesólovaností a že v dnešní době se tato praktika poněkud nenosí. Vokály již tradičně udávají atmosféru jednotlivým skladbám, zde ovšem bych ocenil větší variabilitu, tento metalcore/melodeath zpěv může začít po delší době nudit, ač se zpěvák snaží sebevíc. Podpůrný vokál s dostatkem svého prostoru a hlavně s odlišnou barvou hlasu by desku potřebně ozvláštnil.

Otázkou tedy zůstává, zda kapele minimální vývoj neuškodil. Ač kapela ve svém prohlášení o novince vlastně nelhala, posluchač a fanoušek chce něco víc. Přinášet dnes něco nového je o to těžší, o co víc je to na dnešním přeplněném hudebním trhu potřebnější. Za ty dlouhé čtyři roky jistě šlo hudební výrazivo posunout někam dále, ale kapela nanejvýš nakoukne přes stěny, které si sama postavila dříve. Ve stínu nedávných událostí, kdy kapela ohlásila konec svých aktivit prý z důvodu současné situace v hudebním průmyslu, je opravdu škoda, že ANTERIOR po necelých deseti letech činnosti nepřinesli do své hudby o trochu víc osobitosti, a jejich druhá (a současně i poslední) deska zůstane jen a pouze nadprůměrnou, nikoli však v rámci žánru vynikající nahrávkou. Pokud neznalý posluchač sáhne po tvorbě ANTERIOR, je prakticky jedno, které z alb pustí v přehrávači jako první, rozdílů je zde pomálu. Na druhou stranu můžeme být rádi, že se po hudebním světě nebude pohybovat další z tisíců zombie kapel, které již nemají kreativně co nabídnout, avšak chrlí jednu desku za druhou bez špetky invence, progrese a hlavně tolik potřebné sebekritiky.

sestava: Luke Davies – zpěv, James Britton – baskytara, Leon Kemp – kytara, , Steve Nixon – kytara, James Cook - bicí
produkce: Scott Atkins
odkaz: myspace.com/anterior