06.09.16

CALES - Return from the Other Side

CALES - Return from the Other Side

2011 Gothoom Productions

čas: 40:01
styl: pagan metal

Blackoshův v posledních letech pouze jednočlenný projekt CALES se v novodobé éře vrací v možná až příliš častých dvouletých intervalech, ale oproti pár let staré spolupráci s Alešem Brichtou to lze vítat jako krok k lepšímu. Jestliže předchozí alba se navzájem lišila způsobem realizace, osobou vokalisty či v jednom případě i žánrově, aktuální nahrávka v podstatě pouze opakuje model té předešlé. Zkušený protagonista si tedy vše složil, otextoval, nahrál a podruhé v řadě také nazpíval zcela sám, ale ačkoliv tímto postupem neučinil nic převratného, minulou desku lehce předčil.

Většina skladeb jako téměř tradičně nepopírá autorovy blackové kořeny, ty však zasazuje do poněkud doomovějšího znění, které připočtením často zmiňovaného vlivu BATHORY a keltských prvků přerůstá v označení pagan metal. Dominantní jsou převážně plouživější, nicméně majestátní kytarové motivy, jež občas prosvětluje nějaké to akustické brnkání. Blackieho hlasový projev sice není nijak prvotřídní, v rámci jeho omezených možností však možno ocenit častou snahu o výrazovou pestrost. Zdaleka ne všechny kytarové riffy či melodické nápěvy mají potřebnou sílu, aby se zadřely pod kůži, několik těch silnějších se ale rozhodně najde. Tak trochu ostřeji zní "Verdict", ale především pak "Heathen Beast", kde programované bicí běsní natolik drtivým způsobem, že lze mluvit o rychlosti a údernosti skoro až thrashmetalového kalibru. Zato přímým opakem tohoto přímočarého nářezu je zdařilá finální balada "Redemptions By Blood", mající převážně zklidňující účinek.

Soběstačný autor a multinástrojový muzikant potvrdil své tradiční přednosti a přestože v jejich rámci nevymyslel nic moc nového, občasným příklonem k větší razanci přece jen naznačil možnosti jistého posunu a schopnost neustrnout na místě. Až na tuto skutečnost sice ničím nepřekvapuje, v kontextu dosud vzácně vyrovnané vlastní tvorby však naplňuje veškeré předpoklady. Což zní ještě pochvalněji při uvědomění si faktu, že od vůbec nejstarší nahrávky tohoto projektu, vydané na kompilační kazetě "Necrometal", mezitím uplynulo již bezmála dvacet let.

A mimochodem, toto album rozdílem třídy převyšuje novou desku ROOT.

sestava: Petr "Blackosh" Hošek – vše
produkce: Petr "Blackosh" Hošek
1. Return From The Other Side
2. Over The Abyss Of Life And Death
3. Highlander
4. Verdict
5. Heathen Beast
6. Down There
7. Redemptions By Blood

Návrat z jiného světa - přesně tak bych označil Blackoshovo letité počínání v rámci CALES. S železnou pravidelností o sobě dává vědět s novým počinem, kterého se vždy chopí nějaký agilní label, aby se zase na několik let stáhl do ústraní. Blackosh nekoncertuje, v interview působí skromně až introvertně, skoro se nabízí otázka, zdali CALES není jen umanutým dozvukem kdysi významné hudební kariéry jednoho bezpochyby talentovaného muzikanta. Co říci k aktuálnímu dílku "Return from the Other Side", když vše jsme již slyšeli na počinech předchozích? Snad jen bych zmínil opravdu výtečně naprogramovaný bicí automat, který disponuje správným "drajvem" a nahrávku vitálně nakopává. Zbytek se nese v tradicionalistickém duchu pod vlivem nesmrtelných BATHORY až na fakt, že Blackoshův vokální projev nedosahuje charismatu páně Quorthona. Možná to autor nahrávky nerad uslyší, ale dokonale ji vystihuje lidové konstatování: neurazí, ani nenadchne.

hodnocení: 65 %

70 %

81 %