06.09.16

PAIN

Daniel "Šakal" Švarc & GIWMÜR - Varuji nebe!!!

2011 vlastní náklad

čas: 41:15
styl: heavy/thrash/black

Zpěvák a kytarista Daniel Švarc, známý také pod pseudonymem Šakal, o sobě dal vědět již v režimně zakazované kapele FATA MORGANA, jeho někdejší sláva však kulminovala skrze TÖRR, s nímž pořídil dodnes oblíbená první tři alba. Vzápětí to zkoušel také s formací DANIEL'S, ta se však nikdy k ničemu pořádnému nedostala, přičemž na vině byly také frontmanovy problémy se životosprávou. Zdálo se, že jeho jméno je již odsouzeno k zapomnění, kdyby se ovšem v poslední době nezačaly dít překvapivé věci. PANYCHIDA jej přizvala k realizaci písně "Posedlá" pro album törrovských předělávek a aby toho nebylo málo, samotný Šakal se odklopil spoluhráči v nové formaci GIWMÜR, s nimiž připravil albovou prvotinu. Po aktuálních výtvorech kapel HENYCH 666 a TÖRR se tím uzavřel trojlístek a nynější konání protagonistů blackmetalové legendy lze sledovat z různých úhlů.

Již pohled na aktuální bookletovou fotku naznačuje, že se pánové zapomněli někde před dvaceti lety, což také album zjevně potvrzuje. Jako kdyby se zastavil čas a od časů slavných desek "Armageddon", "Institut klinické smrti" a "Chcípni o kus dál" neutekl ani rok. Jde sice spíše o jakýsi obstarožní a místy tak trochu těžkopádný heavy metal, ovšem výrazně prodchnutý ostřejšími, leč podobně zastaralými thrashovými či blackovými rysy. Co s tím, že se nahrávka pyšní až nečekaně brilantním zvukem, takže nejeden kytarový riff chvályhodně disponuje ostřím gilotiny, když po hudební nebo textařské stránce vše nasvědčuje dojmu, že se pánové před realizací alba zapomněli podívat do kalendáře. Patrně není třeba pochybovat o tom, že zakonzervovaní příznivci těch nejtradičnějších metalových odnoží můžou být nadšeni a nabýt pocitu, že se vracejí v čase dvacet let zpátky, jenže z hlediska hudebního vývoje je toto album naprosto nezajímavé, nepodstatné až zbytečné.

Přesto ale není dobré jej zcela odepsat. Kdo si totiž dokáže vybavit Šakalův nezaměnitelně krákoravý hlas, především z písní jako "Žal", "Smlouva s peklem", "Seru krev", "Svatební noc v pohřebním voze" či "Vzpomínky na život", může být potěšen tím, že jej po téměř dvaceti letech lze opět slyšet z nějaké oficiálně vydané nahrávky. Jeho specifický projev s nádechem hlasu oběšence totiž ani po tak dlouhé době neztratil mnoho ze své zvrácené přitažlivosti, byť studio současně prokazuje, že technicky už to není jako kdysi a místy se dostavuje pocit sebetrýznění. Každopádně, titulní "Varuji nebe!!!" či třeba "Královská hra" jsou strhující ukázky toho, že kdysi proslulý hlas je nadále hoden pseudonymu svého majitele. Pamětník pravděpodobně ocení nářezovější kusy "Hon na člověka", "O vožralejch koních" či "Mše psychopatů", které by se neztratily ani na zmíněných törrovských klasikách, přičemž ta poslední jmenovaná zní jako zcela evidentní mladší sestra klasické skladby "Chcípni o kus dál". Za zmínku stojí také baladičtější "Tvůj sen", ačkoliv jeho klipové zpracování pouze podtrhuje veškeré dojmy hudební a výrazové staroby, z níž prozatím zřejmě není úniku.

sestava: Daniel "Šakal" Švarc - zpěv, kytara, Zdeněk Vaník - kytara, Michal Kopecký - kytara, Jarda Friedrich - baskytara, Míla Orcígr - klávesy, Pepa "Pepé" Pazdera - bicí
odkaz: bandzone.cz/giwmur
1. Volání duchů