06.09.16

INNER FEAR - First Born Fear

INNER FEAR - First Born Fear

2012 vlastní náklad

čas: 51:51
styl: symphonic dark metal

Tuzemští dark-metalisté INNER FEAR byli vždy kapelou, u níž jsem cítil jistý potenciál, kterého však bohužel nikdy nedokázala pořádně využít. Skvělý debut "Akhu" z roku 2000 poněkud zapadl, ač ve své době patřil k tomu nejlepšímu, co na naší scéně vyšlo. Následující "Thanalogy" si vysokou kvalitativní laťku udrželo a přineslo experimenty s elektronikou a originálnější vyznění, ale zároveň trpělo dost mizerným zvukem. Třetí počin "Symbiotry" pak byl poznamenán personálními problémy a nahrávka již kvalit svých předchůdců nedosáhla.

Brzy poté se spolek postupně rozpadl a jeho leader Marthus vyrazil získávat zkušenosti do zahraničí, což, jak už víme, vyústilo až v jeho angažmá u CRADLE OF FILTH. INNER FEAR postupně upadli trochu v zapomnění a až donedávna nic příliš nenasvědčovalo tomu, že by se vrátili zpět na scénu. Zpráva o vydání nové desky "First Born Fear" pro mě tedy byla dosti překvapivá. Ještě větší překvapení však poskytlo nové složení kapely, díky kterému se z ní stal česko-lotyšský projekt. A aby toho nebylo málo, jde rovnou o nejvýraznější persóny tamní metalové scény, kterými jsou zpěvák Serg a basák Serhio z rozpadnuvší se špičkové technicko-death metalové bandy NEGLECTED FIELDS. Ty doplnila zatím neznámá krajanka - vokalistka Vic. Ze staré sestavy zde kromě Marthuse najdeme už jen jeho kytarového souputníka Khopce a český trojlístek uzavírá Ashok z ROOT.

Čtvrtý řadový počin "First Born Fear" je tentokrát oproštěn od experimentů s elektronikou a nabídne temně metalovou fůzi někde na pomezí gothic a atmo-black metalu se symfonickými aranžemi. Tedy zhruba podobné výrazivo, které známe právě od CRADLE OF FILTH. To se jeví jako poměrně výrazná slabina, díky níž se INNER FEAR pravděpodobně neubrání neustálému srovnávání se slavnějšími kolegy. Některé pasáže mi zas až neuvěřitelně připomněly již zmiňovaný debut "Akhu" a po bližším prozkoumání mi hned došlo proč. Čtyři skladby z něho se totiž na novince objevily v přearanžovaném hávu. A nutno dodat, že z aktuálního materiálu nijak nevybočují a zároveň patří k tomu nejlepšímu, co zde uslyšíme.

Novinka se pyšní křišťálově čistým zvukem, díky čemuž vám neunikne ani tón a je poměrně pestrá a mnohavrstevná, tudíž i posluchačsky trvanlivá. To vše lze INNER FEAR jednoznačně přičíst k dobru, stejně jako skvělé instrumentální výkony. Problém však spatřuji v jisté výrazové archaičnosti. Obdobnou tvorbu drhli CRADLE OF FILTH již na "Dusk… and Her Embrace" v polovině devadesátých let a boom symfonického metalu začínal odeznívat už zhruba před dekádou. Pěvecký model "kráska a zvíře" je navíc také již značně vyčpělý. To vše by nemusela být až taková překážka, kdyby kapela přišla s něčím neotřelým či novátorským, což se ale bohužel neděje. I přes moderní a našlapaný zvuk se zkrátka zdá, že počin "First Born Fear" obsahově uvízl kdesi v 90. letech, kdy prožívaly svůj vrchol gothic/doomové a atmo-blackové spolky. A i když jde veskrze o příjemnou nostalgii, současná světová tvrdá scéna je už úplně jinde. Pokud bychom novinku navíc měli srovnat s milníky extrémního symfonického metalu jako "Prometheus" od EMPEROR, "Yeah! Yeah! Die! Die!" od WALTARI, "World Obscurantis Order" od ANOREXIA NERVOSA, "With Vilest of Worms to Dwell" od HOLLENTHON, "Puritanical Euphoric Misanthropia" od DIMMU BORGIR či posledními deskami SEPTICFLESH, bude tahat Marthusova banda i přes své nepochybné muzikantské kvality jednoznačně za kratší konec provazu.

Novinka INNER FEAR nenadchla ani vyloženě nezklamala. Skvělý zvuk, vynikající muzikantské i pěvecké výkony a celková propracovanost tento počin nepochybně řadí do metalového nadprůměru. Výrazová zastydlost a jistá nepůvodnost ovšem pozitivní dojem zase sráží. Možná je načase umístit před žánrové označení opět předponu "cyber", zkusit využít možností, které tvorba elektronické hudby dnes skýtá a znovu ji do svého projevu ve větší míře zapojit. Vzniklý kontrast by mohl možná vyznít aktuálněji.

sestava: Serg – zpěv, Vic – zpěv, Khopec – kytary, Ashok – kytary, Serhio – baskytara, Marthus – bicí, klávesy
produkce: Marthus
1. I.N.T.R.O.