Karel Vošta - Three Dots…
ABYSS doporučuje

Karel Vošta - Three Dots…

2011 vlastní náklad

čas: 37:05
styl: progressive

Karel Vošta je na české scéně zatím relativně neznámým pojmem. V minulosti prošel několika rozličnými formacemi s různým žánrovým zaměřením a vyzkoušel si i tvorbu scénické hudby k dokumentu Posedlá o herečce Ljubě Skořepové či spolupráci na volebním spotu. Já jsem tohoto osobitého kytaristu poprvé zaznamenal až díky remixovému albu tuzemského experimentálního projektu THE SQUIRM, na kterém si k obrazu svému fenomenálním způsobem přepracoval skladbu "Emotional Fragment". Roku 2010 se stal navíc oficiálním členem kapely a v současnosti s Aleshem A.D. pracuje na nástupci předchozího dílka "In A Decadent Apathy". V mezičase stihl dokončit i svůj sólový debut, který se pro mě stal jedním z největších překvapení české scény za několik posledních let.

Dominantním prvkem "Three Dots…" je Karlova podmanivá kytarová hra, která naštěstí nepůsobí zbytečně exhibicionistickým dojmem, ale spíše buduje a rozvíjí tajemnou a melancholickou atmosféru celé desky. Přesto však nebudete mít při poslechu o kvalitách hlavního protagonisty ani chvíli sebemenší pochyby. Ze zahraničních kytaristů bychom mohli hledat inspirace v Davidu Gilmourovi či místy Mikeu Oldfieldovi, z domácích má pak Vošta nejblíže jednoznačně k Michalu Pavlíčkovi. I přes tyto paralely však zůstává především sám sebou a dokázal si vybudovat poměrně originální a charakteristický zvuk.

Pokud bychom chtěli "Three Dots…" nutně zaškatulkovat, nejpříhodněji by se určitě dal její obsah popsat jako progresivní rock. Až na mírně vybočující titulní skladbu se deska odehrává v klidnějším, psychedelií zlehka zahaleném tempu s decentní rytmikou. Objeví se zde i hostující zpěváci Alesh A.D. a Gabriela Vašková, kteří ji svým vkladem příjemně ozvláštňují a zpestřují. Jako velmi zajímavý a charismatický vokalista se však prezentuje i sám Karel, byť jeho hlasový rozsah není nijak závratný. Dokáže však skvěle vystihnout náladu jednotlivých kousků, které tak neztrácí nic ze své působivosti. Potěší i jemné dochucení decentními elektronickými samply, akustické pasáže či příjemný a čitelný zvuk.

Debut Karla Vošty je vyspělým a poutavým počinem, který posluchače přenese do jiných světů. Zasněné melancholické kompozice zpočátku působí poněkud introvertním dojmem, ale správně naladěné posluchače nakonec jejich tajemná atmosféra plně pohltí. "Three Dots…" je tak určitě skvělým tipem pro všechny, komu na tuzemské rockové scéně chybí nějaký čerstvý závan a trochu osobitosti. Máme zde totiž co do činění s jedním z nejtalentovanějších českých kytaristů současnosti, o němž v budoucnu ještě určitě uslyšíme. Tím jsem si téměř jist.

sestava: Karel Vošta - kytary, zpěv, baskytara, perkuse, klávesy, programování; hosté: Marek Závodský - baskytara, Martin Smrkovský - bicí, Alesh A.D. - zpěv, Gabriela Vašková - zpěv, Karolína Peroutková - hlas
produkce: Karel Vošta
odkaz: bandzone.cz/karelvosta
1. Entrée