BETRAYING THE MARTYRS - Breathe in Life

BETRAYING THE MARTYRS - Breathe in Life

2011 Sumerian Records / Listenable Records

čas: 42:58
země původu: Francie
styl: symphonic deathcore/metalcore

Pro francouzské kapely mám slabost, to je o mě už známo. Francouzská hudební scéna nabízí mnoho neotřelých a zajímavých hudebních uskupení, která svou originalitou i poctivým přístupem k tvorbě boří hranice žánrů a přináší do někdy zatuchlého metalového světa svěží vítr. Francouze jako národ nemám rád, přijdou mi namyšlení a jednoduše divní, ale hudebně jsou to mistři. Dalším pérem na ocasu galského kohouta jsou i pařížští BETRAYING THE MARTYRS, kteří svou tvorbou cílí především na mladší generace.

Jejich debut "Breathe in Life" vydal perspektivní label Sumerian, který se na mladé a moderní uskupení zaměřuje. Promo materiály hlásají mix deathcore a metalcore s kouzelným slovíčkem symfonický. Orchestrální prvky v metalu jsou poměrně oblíbeným prvkem napříč jednotlivými subžánry, ale o to méně jednoduché je jejich fungující zakomponování.

Velkolepá symfonická intra se staly v metalové hudbě zažitým klišé a ani debut "Breathe in Life" není výjimkou. U Francouzů však musím uznat, že kompozičně se jedná o dosti povedenou skladbu, především citlivě vložené klavírní party potěší a "Ad Astra" desku otevírá pompézně a zajímavě. Po jejím konci přiletí "Martyr", která dává jasně vědět, s čím se budeme následujících čtyřicet minut potýkat. Sekané riffy, brutální bicí podklad a death(cor)ově laděný vokál, tedy nic nového pod sluncem. Onen orchestrální prvek je spíše upozaděn a slouží jen jako kulisa. Překvapí chytlavé refrény s čistým vokálem a pěknou barvou hlasu.

V následujících skladbách je vše přesně nalinkováno, oba vokály se vkusně doplňují, občas se dočkáme i povedené kytarové melodie a tam někde vzadu zní tu chóry, tu klavír, ale jinak se o zas tak symfonickou desku nejedná. Spíše bych přítomnost orchestrálního podkladu označil za mírný kalkul či snahu odlišit se od zbylé deathcore scény. Částečně se to kapele daří, ale jednoduše to nestačí. I když se v daném žánru jedná o poměrně nápaditou a výborně nahranou desku, je z ní cítit až přílišné tlačení na pilu v oblasti líbivosti. Nejsou to tak symfonické prvky, které činí desku povedenou, ale hlavně čistý, hutný a profesionální zvuk tohoto debutu.

I když se kapela při skládání nepouští zavedených postupů při skládání, není složité najít si nějaký ten hit, kupříkladu třetí "Man Made Disaster" je opravdu povedená a vryje se do paměti po prvních několika posleších, stejně tak pátá "Tapestry Of Me". O to více překvapí následující "Liberate Me Ex Inferis", skladba z žáru elektronického a přesně s tím zvukem, který si jako laik dovolím označit za v dnešní době úspěšný a vyhledávaný. Další, ale už méně překvapivá, je příšerně nasládlá "Azalee". Balada na desce moderní kapely nesmí chybět, nejsem proti. Procítěnému, občas zdvojenému vokálu tvoří podklad minimalistický klavír, v závěru nastoupí všemocné smyčce a spolu s kytarami skladba patřičně, avšak předvídaně, vygraduje. Desku uzavírá typicky deathcorová "When You're Alone", v které účinkují jako hosté i Kevin Traore (AS THE BURN) a Steve Garner (THE BRIDAL PROCESS). Tato kolaborace mne ovšem nijak zvlášť neuchvátila a do konceptu desky nezapadá.

Jelikož se jedná o debut, lze kapele prominout občasnou sterilitu při skládání hudby, ale kapela se tolik snaží zalíbit a upoutat pozornost, až jí to škodí. Zejména ty symfonické prvky jsou ve výsledku jen takovým pozlátkem a jako přidaná hodnota a odlišující faktor příliš nezafungovaly, v dnešní době je vyžadována pečlivější práce s orchestrální hrou, pro příklady nemusíme chodit daleko. I tak lze hovořit o povedené desce s vynikajícím zvukem, která ovšem na hudební scéně není ničím výjimečným a v budoucnu bude třeba ještě výrazně zapracovat na vlastním, pro kapelu specifickém zvuku, jinak zapadne mezi tucty dalších a ani původ ji (alespoň v mých očích) nezachrání.

sestava: Aaron Matts – zpěv, Victor Guillet – klávesy, zpěv, Baptiste Vigier – kytara, Lucas D'angelo – kytara, Valentin Hauser – baskytara, Antoine Salin – bicí
odkaz: myspace.com/betrayingthemartyrs
1. Ad Astra