29.08.16

Anneke van Giersbergen - Everything Is Changing

2012 PIAS Holland

čas: 47:15
země původu: Holandsko
styl: pop/rock/metal

Fenomenální holandskou vokalistku není třeba nijak obsáhle představovat. V devadesátých letech její překrásný charismatický zpěv dokázal téměř neznámé THE GATHERING vyšvihnout mezi nejzásadnější kapely tehdy nesmírně populární gothic/doom metalové vlny a získat jim světový věhlas. Po šesti znamenitých albech, na kterých postupně došlo k žánrovému posunu k odlehčenějšímu atmosféricko-rockovému výrazivu, se ale Anneke oddělila a založila nový spolek AGUA DE ANNIQUE, který znamenal příklon k přímočařejší písničkově formě. Jak se ale zdá, i tomu je už nyní konec a čerstvá novinka "Everything Is Changed" vychází pod zpěvaččiným civilním jménem.

Aktuální počin se zjevně snaží být jakousi esencí všeho, co Anneke nahrála. Najdeme zde metalově našláplé kousky, křehké melancholické balady a místy i podmanivou atmosféričnost, tedy atributy typické pro starší i novější tvorbu THE GATHERING, po čemž si mnoho fanoušků jistě stýskalo. Vše je ale opět zahaleno do nekomplikovaného popově písničkářského hávu, který byl charakteristický pro AGUA DE ANNIQUE. První seznámení tedy navodí příjemnou nostalgii, která však poměrně brzy vyprchá díky jisté hudební plochosti a jednorozměrnosti. Jakkoliv jde zřejmě o nejpestřejší a nejkontrastnější nahrávku, pod kterou je Anneke podepsána, instrumentální složka působí více jako nenáročný doprovod jejích fenomenálních hlasivek než coby rovnocenný partner. Po několika málo soustředěných posleších už zkrátka nic nenabídne a chybí jí patřičná hloubka.

Novinka "Everything Is Changed" tedy opět stojí a padá na výkonu hlavní protagonistky, která se naštěstí v hojné míře vrátila k melancholičtějším rejstříkům a expresivnějšímu výrazivu. Díky tomu získává jinak spíše průměrný počin jednoznačně body navíc a i když není ani náhodou lepší než cokoliv, co Anneke vydala s THE GATHERING, nezdá se nakonec ani horší, než co jsme mohli slyšet od AGUA DE ANNIQUE. Výsledek ale stále působí spíše jako vypočítavý kompromis mezi obojím a vedle několika málo úžasných pasáží nabídne i slabší a méně záživné momenty. Navíc se zdá, jako by se aktuální počin nemohl rozhodnout, zda bude spíše popový, rockový či metalový.

Anneke vydala poměrně příjemnou nekomplikovanou nahrávku, kterou však od ryzího průměru dělí především její úžasný hlas. Jako zpěvačka opět exceluje na výbornou, hudební doprovod se ale jeví spíše jako kulisa a nenabízí patřičnou hloubku a vrstevnatost. A i když fanoušky THE GATHERING "Everything Is Changed" potěší zřejmě více než předchozí počiny, o žádný velký návrat se nejedná. Spíše o milou nostalgii, která však přestane bavit dřív, než by si většina z nich přála…

sestava: Anneke Van Giersbergen – zpěv, piano, Dennis Leeflang – kytary, Ruud Jolie - kytary, Ferry Duijsen - kytary, Joost van Haaren – baskytara, René Merkelbach - klávesy, Camilla van der Kooij - housle, Rob Snijders – bicí
produkce: Daniel Cardoso
1. Feel Alive
2. You Want To Be Free