06.09.16

ARCHITECTS - The Here and Now

ARCHITECTS - The Here and Now

2011 Century Media

čas: 44:03
styl: melodic hardcore/metalcore

Britští ARCHITECTS se v loňském roce dostali do povědomí širší veřejnosti se svým aktuálním albem "The Here and Now". Deska byla velmi očekávaná a následně i komerčně úspěšná, přestože názory na album se ne vždy s tímto úspěchem shodují. ARCHITECTS totiž opět udělali velký a odvážný krok, kterým není nic menšího než změna hudebního stylu. Kapela se měnila s každým svým vydaným albem, což je velice sympatické. Značně mathcorový debut "Nightmares" následovala poněkud metalcorovější deska "Ruin". Na nyní už předposlední desce začínaly vládnout melodičtější pasáže i vokály, ale technická vyspělost desky "Hollow Crown" posunula kapelu mezi uznávané ostrovní spolky. Ač se tedy každá deska nesla v odlišném hudebním stylu, kapela si stále zachovávala svou nezaměnitelnou osobnost a i kritika byla poměrně shovívavá.

Když v září roku 2010 kapela představila singl "Day In, Day, Out", fanoušci byli více než mírně znepokojeni tím, co slyšeli. Jak se později ukázalo, jejich obavy byly oprávněné a další žánrová změna se stala pro kapelu zřejmě tou nejzásadnější. Díky postupnému přechodu od matematiky k melodickému HC a metalcoru kapela sice přišla o své ortodoxnější fanoušky, avšak zároveň se stala nejen v Británii značně populární, vyhledávanou, navštěvovanou a tedy úspěšnou. Tento krok lze brát jako vypočítavost, jenže trendovost kapele sluší a zákonitě si vydělá i na ten rohlík s paštikou. Zároveň však může mnoho fanoušků takové rozhodnutí chápat jako zradu a zaprodání se hudebnímu byznysu. Pravda bude zřejmě někde v polovině.

Deska "The Here and Now" staví převážně na melodiích, které lze pocítit nejen v kytarové hře, ale hlavně ve zpěvu, který se posunul do vyšších sfér a s celou tvorbou se stal více přístupnějším. Celé album se nese v pozitivním duchu, působí odlehčeně a vzdušně. Chlapcům svědčí především fakt, že díky svým zkušenostem s techničtějšími styly jim nedělají hardcorové rytmy a melodické postupy sebemenší problémy, a tak se ani nijak výrazněji nenadřou.

Stále se tedy můžeme spolehnout na hráčsky vyspělou a zkušeně nahranou desku, akorát místo vlivů THE DILLINGER ESCAPE PLAN se hudebně přesuneme spíše do sfér COMEBACK KID a podobných uskupení. Jako takové menší zadostiučinění a pokus o usmíření obou fanouškovských frakcí lze považovat hostování vokalistů z obou výše zmíněných kapel. Především tedy v desáté "Year In Year Out/Up And Away", kde hostuje právě Greg Puciato z DILLINGERŮ, se projevují temnější kořeny kapely - skladba je komplexní, správně agresivní a vyvážená. Takovou desku bych si nechal líbit. Jediným výraznějším odklonem od trochu plochého zvuku nahrávky je "An Open Letter To Myself", minimalisticky podaná skladba s elektronickým podbarvením a lehkým kytarovým doprovodem. V konečné fázi skladba vygraduje emočně i hudebně a fráze "My so called friend" se jen tak lehce nezbavíte.

Celkově lze tedy loňskou novinku od ARCHITECTS považovat za dobrou desku a kapela si s ní otevřela mnoho nových nablýskaných dveří. Osobně jsem však měl radši jejich dřívější tvorbu, "The Here and Now" mi přijde, jako když se kapela chtěla řídit stylem "za málo muziky hodně peněz". Na druhou stranu musím uznat, že se to klukům povedlo, což si zaslouží jistou dávku obdivu a tichého potlesku. Mnoho kapel se snaží mířit stejným směrem, ale málokterá dosáhne tak vysoko. ARCHITECTS ale měli v rukávu diskografii čítající čtyři nadprůměrné desky, vynikající hráčské schopnosti a v neposlední řadě charisma, které je pro úspěch neméně důležité, nelze opomenout ani silného spojence v podobě labelu Century Media. Za mě osobně říkám ne, ale plně chápu kapelu i ty posluchače, kteří jednohlasně křičí ANO.

sestava: Sam Carter – zpěv, Tim Hillier-Brook – kytara, Tom Searle – kytara, Alex "Ali Dino" Dean - baskytara, Dan Searle – bicí, hosté: Andrew Neufeld – zpěv, Greg Puciato – zpěv
produkce: Steve Evetts
odkaz: myspace.com/architectsuk