29.08.16

NAPALM DEATH - Utilitarian

NAPALM DEATH - Utilitarian

2012 Century Media

čas: 51:17
styl: grindcore/death

NAPALM DEATH si za těch více než 30 let existence vybudovali status legendy z největších. Stojí za vznikem celého žánru, neustále objíždí celý svět, jednou vystupují jako headliner na hlavní stage velkého open air festivalu a za týden hrají pro pár stovek platících v zaplivaném kulturáku. I v naší malé zemi si snad rok co rok pár koncertů odehrají a lidi to stále baví. NAPALM DEATH se totiž tak snadno neoposlouchají, dost možná se i jedná o jednu z nejčastěji koncertujících zahraničních hvězd v ČR.

U většiny takzvaných legend se po nějaké době setkáváme s jednoduchým modelem – občas se vydá nějaká ta deska, pak se jede na světové turné, vyprodáme stadiony/kluby a zas budeme mít chvíli klid – kterým udržují kapelu uměle při životě a žijí skoro výhradně jen ze svého jména a slávy z časů dávno minulých. Tito hudební dinosauři tak už de facto svému žánru nic moc nového nepřináší, chybí jim zapálení i chuť tvořit, novými nápady nehýří a když už snad zkusí vymyslet něco neobvyklého, ortodoxní zakonzervovaní fans je okamžitě zadupou do země.

Od alba "Time Waits for No Slaves" uplynuly tři roky a Britové servírují další, v pořadí již čtrnáctou studiovou desku. Ač se NAPALM DEATH mohou po tak dlouhé době v provozu bez sebemenších pochyb považovat za legendy, v žádném případě se nejedná o zatuchlé mumie. Samozřejmě po nich nelze chtít divoké kejkle s žánrovým zaměřením, tady už se změny asi nedočkáme a vlastně to ani nikdo nežádá, takto to funguje vynikajícím způsobem. Kapela se naopak stále drží ve skvělé formě a skoro se až zdá, že s věkem zraje jako dobré víno. "Utilitarian" je svěží deskou, která vyniká zejména na první poslech lehce přehlédnutelnými detaily. Po výkonnostní stránce zůstává vše na stále stejně vysoké úrovni, páni muzikanti se za ty dekády už tak vyhráli, že nějaká zaváhání při skládání materiálu zůstávají téměř vyloučena a nic se tak nemění. Naopak potěší výborný zvuk desky, stejně tak vyrovnaně zvolené typy skladeb od bušících vypalovaček po agresivní flákoty. Tempo desky se drží v příjemně vysokých hodnotách, poslech parádně odsýpá a deska jednoduše baví, což je nesmírně důležité. I když se snad album může jevit jako přímočaré, každý další poslech poodhalí nějakou zajímavost či maličkost, která potěší a ještě o kousek posune celkové uspokojení.

"Utilitarian" tak drží už tak dost vysoko posazenou laťku, je dynamická a perfektně napsaná. I v takto poměrně "neprogresivním" žánru lze skládat vytříbeným způsobem, kde každý tón má své místo, kde si hudba udrží posluchačovu pozornost bez sebemenších obtíží a kde lze z každé skladby vycítit tu energii a zapálení, které pánové Embury, Greenway, Harris a Herrera vkládají do své tvorby. V konečném výčtu ani není desce moc co vytknout, toto jsou jednoduše ti staří známí NAPALM DEATH, které máme tak rádi. Snad se brzy nechystají do důchodu, s tímto entuziasmem v klidu můžou nakopávat zadky ještě dalších deset patnáct let a pořád to bude stát za to.

sestava: Mark Greenway – zpěv; Shane Embury – baskytara, Mitch Harris – kytara, zpěv, Danny Herrera – bicí
produkce: Russ Russell
1. Circumspect