ASPHYX - Deathhammer

ASPHYX - Deathhammer

2012 Century Media

čas: 47:18 / 72:44 LE
země původu: Holandsko
styl: death

Holanská deathmetalová scéna patří bezesporu k těm nejvyspělejším na starém kontinentu. Jména jako BRUTUS, GOD DETHRONED, GOREFEST, HAIL OF BULLETS, PESTILENCE, THANATOS, LEGION OF THE DAMNED a ASPHYX musí znát každý fanoušek (death) metalu, jelikož se jedná o skutečné pojmy. O to zajímavější je, že mnoho hudebníků má své jméno uvedeno u více než jedné z těchto kapel, a dá se tedy s nadsázkou říci, že za velký úspěch nizozemské scény můžeme vděčit hrstce vyvolených.

Výjimkou nejsou ani kytarista Paul Baayens (HAIL OF BULLETS, ASPHYX, THANATOS) a zpěvák a baskytarista Martin Van Drunen (HAIL OF BULLETS, ASPHYX, ex-BOLT THROWER, ex-PESTILENCE), kteří společně se svými kolegy stojí za již osmou řadovou deskou ASPHYX.

Po sedmi letech od ukončení činnosti v roce 2000 se kapela dala znovu dohromady, napsala nový materiál a o dva roky později vypustila kritiky velice kladně přijaté reunionové album "Death... the Brutal Way"). Po třech letech tu máme další zásek do diskografie, aktuální album "Deathhammer".

Desku otevírá bez jakéhokoli intra a podobných zdržovaček skladba "Into The Timewaste". Naprosto bez ostychu vypálí ničící projektil, který překvapí nejen velice kvalitním a čistým zvukem, ale hlavně svou úderností. Následující titulní skladba "Deathhammer" pokračuje v nasazeném smrtícím tempu a na svou předchůdkyni i nepřímo navazuje. Po asi dvaceti sekundách přichází symbolický předěl a skladba pokračuje díky šťavnatému riffu do své druhé části. Bicí složka nekompromisně drtí vše, co tempu přijde do cesty a Martin Van Drunen svým typicky agresivním vokálem káže o zkaženosti moderního syntetického death metalu bez invence, který je nasáklý komercí a ziskuchtivostí mnohých.

"Minefield" naopak směřuje do doomové složky ASPHYX. Brutálně pomalé bicí, tíživá kytara a dunící basa spolu s opravdu mistrně zvládnutým zpěvem navozuje atmosféru válečné vřavy a beznaděje v zákopech, o vojácích uvězněných v minovém poli, kde každý pohyb může být tím úplně posledním a tělo se během pár okamžiků rozletí v několika zkrvavených kusech do všech stran. A stále to nemusí znamenat smrt. Tato skladba je zejména svou textovou náplní velice sugestivní a už poněkolikáté dokazuje, že Martin má k tématům války velice blízko, stejně jako celé Holandsko díky své pohnuté historii. Další v pořadí "Of Days When Blades Turned Blunt" pojednává o jednom z nejsofistikovanějších popravčích nástrojů své doby, o nechvalně známém symbolu revoluce a vzpoury včetně jejich potlačování, o gilotině. Skladba osciluje mezi deathovými i doomovými pasážemi, tolik příznačnými pro ASPHYX, v čemž pokračuje i v následující "Der Landser". Ta se na limitované edici objevuje jak v anglické, tak i v německy zpívané verzi, z nichž právě ta německá mi sedla víc, ačkoli tento jazyk patří mezi mé nejneoblíbenější. Pro téma skladby je však zásadní a lépe vykresluje danou myšlenku, opět samozřejmě nasáklou válečnými vřavami. Závěr je ve znamení pomalé hry všech nástrojů a zakončuje tak pomyslnou první polovinu desky.

Apokalypticky laděná "Reign Of The Brute" pojednává o konci našeho světa tak, jak ho známe. Lidé si zničili svou planetu, jak nejlépe uměli, a Zemi nyní vládne obrovský hmyz, který terorizuje zbylé přeživší. Příroda vrací úder. Hudebně se nese ve stejném duchu i "The Flood". Obě tvrdě míří za svým cílem v tom nejkrásnějším deathmetalovém oblečku. Stejně tak i další dvě skladby "We Doom You To Death" a "Vespa Crabro" ctí myšlenku ryzího death metalu, oplývají několika zajímavými myšlenkami a neposkytnou ani chvilku oddechu. Ta zdánlivě přichází až se závěrečnou "As The Magma Mammoth Kisses". Žhavá magma se neúprosně valí z nitra Země a chystá se zničit vše v okolí, stejně jako se to kapele daří na celé desce. Nelze to zastavit, s trochou štěstí lze jen na nějaký čas uprchnout. Ale nakonec stejně každý z nás podlehne. Přírodě i ASPHYX. Tolik symbolické pro zakončení jedné epochy.

Bonusové skladby na limitované edici sestávají z již dříve zmíněné německé verze skladby "Der Landser" a dvou písní ze singlu "Death the Brutal Way" (2008) – krom titulní písně i cover verze "Os Abysmi Vel Daath" od CELTIC FROST. Dále obsahuje skladbu "Bestial Vomit (MAJESTY cover) " ze splitu s THANATOS (2011) a "We Doom You to Death " ve verzi ze společného splitka s HOODED MENANCE (2011).

Bicími mistrně ovládané tempo na "Deathhammer" dovoluje kapele libovolně přetvářet výslednou atmosféru, neméně důležité pak jsou smrtelně ostré riffy v tom pravém smyslu tohoto slova. Dalším nepostradatelným aspektem jsou výtečně napsané texty skladeb, které se opírají o neméně zajímavá témata. Všemu vévodí neskutečně ikonický vokál Martina Van Drunena, to vše navrch dostalo výbornou produkci a křišťálově průzračný zvuk, který je radost poslouchat. Deska "Deathhammer" se ASPHYX opravdu povedla a nejen že předčí už tak vynikajícího předchůdce v podobě alba z roku 2009, ale dokonce se jedná o jedno z nejlepších alb v jejich diskografii. Až se bude hledat nejlepší deathmetalová deska letošního roku, nemám nejmenších pochyb o umístění "Deathhammer" na špici tohoto žebříčku.

sestava: Martin van Drunen – zpěv, Paul Baayens – kytara, Alwin Zuur – baskytara, Bob Bagchus – bicí
produkce: Paul Baayens, Harry Wijering, ASPHYX
1. Into the Timewastes