06.09.16

BORKNAGAR - Urd

BORKNAGAR - Urd

2012 Century Media Records

čas: 53:01
styl: progressive/viking/black

BORKNAGAR patří ke kultovním spolkům severské scény. V devadesátých letech po boku ENSLAVED spoludefinovali viking-black metalový žánr a coby své frontmany vystřídali dvojici fenomenálních norských pěvců Kristoffera Rygga (ULVER, ex-ARCTURUS) a Simena Hestnæse aka ICS Vortexe (ARCTURUS, ex-DIMMU BORGIR). Po odchodu druhého jmenovaného ale přišel mírný útlum, který spočíval především ve faktu, že hlasivky jeho nástupce Vintersorga byly v té době dobře známé z dalších projektů a charismatu svých předchůdců i přes své nepochybné kvality nedosahovaly. Kapela jakoby tehdy zkrátka přišla o kus své autentičnosti a nezaměnitelnosti, byť po hudební stránce nikdy výrazněji nepolevila. Velmi zásadním pro ni byl především příchod Lazare Nedlanda (SOLEFALD) v období vzniku "Quintessence", jehož charakteristická klávesová hra dodala typickému zvuku BORKNAGAR progresivnější vyznění.

Pokud patříte k těm, kteří si stýskají zejména po období, kdy projev kapely svými majestátními hlasivkami zdobil ICS Vortex, jistě jste s nadšením přijali jeho hostování na minulé desce "Universal" ve skladbě "My Domain", které stačilo k tomu, aby se stala jednoznačným vrcholem alba a více než příjemným oživením zřejmě nejsilnější éry seskupení (skalní příznivci Rygga prominou). To dost možná donutilo k zamyšlení i samotného leadera a zakladatele Øysteina G. Bruna, který se nakonec lišácky rozhodl přijmout zpět "ztraceného syna", který přestal mrhat svým talentem u DIMMU BORGIR a kromě postu melodického vokalisty obstaral i baskytarové party, a zároveň si ponechat dosavadního zpěváka Vintersorga. A aby toho nebylo málo, výraznější pěvecký prostor tentokrát dostal i Lazare Nedland, jehož nezaměnitelné melodické výrazivo dobře známe především z jeho domovských SOLEFALD.

Novinka "Urd" je tedy unikátní především propojením tří originálních a fenomenálních hlasů severské scény, což jí dodává nezaměnitelný punc a kapele navrací její výsadní postavení. Ačkoliv se po poslechu prvních dvou skladeb může zdát, že se mnoho nezměnilo a Vintersorgův zpěv jasně převažuje, třetí kousek "The Beauty Of Dead Cities" už se bez jeho hlasivek zcela obejde a stává se fascinujícím vokálním soubojem ICS Vortexe a Lazare Nedlanda, který právě zde dostává největší prostor a využije ho přímo mistrovsky. Absence blackového skřehotu navíc dokazuje, že i bez něho se BORKNAGAR bez problémů obejdou a osobně by mi do budoucna nevadilo ani jeho úplné odstranění. Nezklame ani zbytek desky a ačkoliv je jasné, že post hlavního pěvce zůstal nezměněn, Vortexových hymnických pasáží si rovněž užijeme dosyta, zejména pak ve skladbách "Frostrite" a "In a Deeper World", ve kterých dotyčný naprosto exceluje.

Nelze však říct, že by skladby převážně či zcela nazpívané Vintersorgem byly horší, naopak jsou možná tím nejlepším, co společně s kapelou stvořil a to i navzdory nesmírně povedenému počinu "Empricism", který mám z jeho éry nejraději. Velkou zásluhu na nesporných kvalitách alba má totiž kromě fenomenálních pěveckých výkonů i instrumentální složka, která stále dokáže skvěle navodit mystickou a lehce psychedelickou severskou atmosféru a dát dostatečný prostor progresivním vlivům. Excelentní rytmika Američana Davida Kinkadea pohání kytarové souboje pánů Bruna a Rylanda, black metalové smrště střídají pomalejší majestátem nasáklé pasáže a lehce avantgardní odér nahrávce dodává nezaměnitelná klávesová hra již několikrát zmiňovaného Lazare Nedlanda. Nápaditost, vrstevnatost a propracovanost celého dílka jsou navíc vskutku velkolepé a dokáží bavit po mnoho poslechů.

Přestože "Urd" možná nepůsobí tolik nadčasově jako první alba BORKNAGAR, jedná se dle mého názoru po skladatelské a instrumentální stránce o dosud nejvyspělejší počin, který je zároveň jakousi esencí tvorby kapely a navíc její zvuk obohacuje o nové prvky. Pokud bych chtěl být hnidopich, pak této opulentní pěvecké i hudební hostině k dokonalosti zbývá jen jediné - přimět k hostování aspoň v jedné ze skladeb i původního zpěváka Kristoffera Rygga. Výsledné propojení všech ér kapely by bylo určitě velmi zajímavé. I bez toho jde však o fenomenální počin, který jasně dokazuje, že pánové stále jednoznačně patří mezi světovou metalovou špičku.

sestava: Øystein G. Brun - kytary, Vintersorg - zpěv, ICS Vortex - zpěv, baskytara, Lazare Nedland - klávesy, zpěv, Jens F. Ryland - kytary, David Kinkade - bicí
produkce: Jens Bogren
1. Epochalypse