1994 / 2001 / 2009 Osmose
2012 EMI

čas: 50:21
země původu: Československo
styl: black

"Dvakrát tisíc let pykáme za něco, co jsme nikdy neprovedli. Dvakrát tisíc let trpíme za někoho, koho jsme nikdy neviděli. Tady a teď, hnijeme za živa. Tady a teď, bída, smrt a nuda!"

Když pražský MASTER'S HAMMER po čtyřech letech existence a několika demosnímcích na jaře roku 1991 vydal své první oficiální album, bezprostředně po vydání jím vzbudil sice pochvalné, ale přitom nijak mimořádně nadšené recenze. Mystický black metal inspirovaný BATHORY sice výrazně zaujal již krátce předtím na sampleru "Ultrametal", televize občas odvysílala kontroverzní klip "Géniové", aby jej následně zakázala, a albový debut se prodával natolik, že se dva měsíce držel v popředí prodejního žebříčku a tím i televizní Hitparády, ještě o něco větší ohlas však tehdy budily thrashmetalové kapely DEBUSTROL a KRYPTOR. Tehdy pouze rok fungující firmou Monitor vydaný kompakt byl sice o dvojici skladeb bohatší oproti vinylu, ten však navíc nabízel toto prohlášení:
"A ty, zmatený ubožáku, který držíš toto LP ve svých usmolených pazourech, věz, že tímto okamžikem jsi ztracen. Prostřednictvím barbarských zvuků této hudby se nacházíš v Mistrově moci, a znamení rohů vypálené jeho levou rukou a žárem Inferna do Tvé duše Tě bude provázet až do smrti. Otevři oči, hlupáku, protože jsi našel to, co jsi hledal, a naslouchej pozorně!"

Necelé dva roky pak stačily k poznání, že se rodí mezinárodní kult. Druhé album "Jilemnický okultista" vyšlo pod názvem "The Jilemnice Occultist" také u francouzské firmy Osmose, která jej často komolila na "The Filemnice Occultist", aby potom roku 1994 znovu vydala rovněž "Ritual", tentokrát s barevně a kompozičně pozměněným obalem. Stejný vydavatel v roce 2001 obě alba vydal formou společného dvojkompaktu a v naprosto odlišném balení, podobně jako v případě čtyřvinylu, který začátkem roku 2009 vyšel s podporou Nuclear War Now!, a to rovnou v několika barevných verzích. Před deseti lety jsem u příležitosti tehdejší dvojkompaktní reedice napsal přesně toto:

První album "Ritual" bývalo v době svého vydání ceněno méně než tehdejší thrashové nahrávky, ale časem dozrálo a dnes je již zcela právem považováno za naprostý kult. Sice možno vytknout určitou zvukovou či hudební nedokonalost, nicméně působivě jednoduchá kytarová sóla, tympánové údery, skřehotavý Stormův vokál nebo naprosto úchvatné a dodnes nepřekonané rouhavé texty vytvářejí natolik mrazivě chladnou a současně žhavě pekelnou atmosféru, že navždy toto temné dílo zapsala černým písmem mezi nesmrtelné klenoty.

Majestátně klávesové "Intro" předznamenává nepřekonatelný "Pád modly" a nezapomenutelným hitům "Géniové" a "Zapálili jsme Onen svět" skvěle sekunduje "Černá svatozář". S převažujícími rychlými tempy pracují neméně zdařilé songy "Každý z nás…!" a "Věčný návrat", titulní instrumentálka "Ritual" a zejména pak stále vynikající "Jáma pekel". Po možná trochu slabším "Vykoupení" přivádí vše do zdárného konce rozsáhlý závěrečný "Útok".

Některé uvedené skladby plní v blackmetalovém prostředí podobnou roli, jakou v tom nejobecnějším měřítku písně "Holka modrooká", "Kočka leze dírou, "Pec nám spadla", "Prší, prší" nebo "Skákal pes". Jde o jakési bezmála zlidovělé hitovky, kdy mnohé pasáže si jejich největší znalci můžou prozpěvovat v hospodě. Včetně třeba refrénu možná vůbec největšího hitu:

"Otče, proč jsi mě opustil? Protože víra tvá je silnější než já! Já vím, už tě nepotřebuji. Géniové bez pohřbu vcházejí."

Aktuální reedice se vrací k původnímu vydavateli, který se již dávno nachází v područí nadnárodního koncernu. Obalový motiv kompozičně navazuje na první vydání, nicméně v opět odlišném, tentokrát šedivém zbarvení. Zadní strana se nově přibližuje původnímu vinylu, oproti nejstaršímu vydání lze ale pochválit přítomnost textů, byť z hlediska kompletnosti ne zcela dotažených. Vedle několika menších chybiček se totiž nějak nevešel refrén skladby "Jáma pekel" a v nepříjemném souladu se zahraničními edicemi znovu chybí poslední sloka songu "Útok", končícího slovy:

"Tady a teď, vidíte Božího syna, tady a teď, jeho svíce zhasíná!"

Zvukově jde o původní a tedy neremastrovanou verzi, což možno vnímat dvojsečně. Na jednu stranu lze nahrávku vychutnat v její nezkrášlené a tedy nejsyrovější podobě, na druhou stranu je to mírně na úkor průraznějšího zvuku. Každopádně, toto klasické dílo zřejmě obstojí v jakékoliv zvukově variantě a jeho mimořádný atmosférický náboj nedokáže zhatit vůbec nic.

"Dobře znám to místo, kam všichni stejně patříme, nevěřte prolhanejm držkám proroků, Bůh je teď náš sluha a Satan jakbysmet, ty dva pacholci mně dávno pijou krev."

Znovu a opakovaně popisovat či hodnotit klasiku všech klasik již zřejmě postrádá smysl. Stačí snad jen podotknout, že veškerého mezinárodního věhlasu bylo docíleno navzdory výhradně českým textům, jimž zahraniční příjemci nemůžou rozumět, jenže přesto v tom všem nalezli něco neopakovatelného, co ani s dlouhým odstupem více než dvou dekád nezestárlo.

"Úlomky těžkých kovů se řítí temnotou, dvě oči září v dáli s klidem lhostejným, žádný tvor nepronikne jeho samotu, není-li zlo živlem převládajícím."

Sílu tohoto materiálu prokazují rovněž četné coververze. Na albu "A Tribute to MASTER'S HAMMER" a pozdějším "The Golden Tribute To MASTER'S HAMMER" se nachází skladba "Pád modly" v podobě od DISSOLVING OF PRODIGY a SILVA NIGRA, "Každý z nás…!" ve verzi FLESHLESS a ALGOR, "Géniové" přeoraní díky DARK GAMBALLE, "Černá svatozář" v provedení od HYPNOTIC SCENERY a HROMOVLAD, "Věčný návrat" od PROMISES a SEKHMET, "Jáma pekel" v podání ENTRAILS, "Zapálili jsme onen svět" v produkci SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY a AVENGER, "Vykoupení" od AGMEN a "Útok" vedený FORGOTTEN SILENCE. Některé z těchto verzí vyšly i na samostatných albech oněch souborů. Morbivodův WAR FOR WAR nahrál "Vykoupení" na album "Kovy odjinud", kde nechybí ani skladba "Sen o Master's Hammer". Skladbu "Géniové" nahráli GOSPEL OF THE FUTURE na album "The Eclipse". Prastará "Jáma pekel" byla díky MANIAC BUTCHER nahrána na jejich album "Lučan - antikrist", aby se pak přímo zásluhou původních autorů dočkala dalších dvou verzí. Nejprve ji obnovení MASTER'S HAMMER znovu nahráli pro kompaktní verzi alba "Mantras" a nedávno také Necrocockův KAVIAR KAVALIER na kyperský sedmipalec "Die Urinal Therapie". Přičemž rozhodně nelze vyloučit ani celou řadu jiných a pravděpodobně i třeba zahraničních předělávek.

"Mohutný černý dým z útrob země, nebesa krvácejí. Rudé skvrny na sněhu zářícím, stále se zvětšují. Je pravděpodobné, že někdo nahoře, marně a zoufale, se snaží smývat hříchy světa. Je těžké proklínat, co již dávno prokleto, nelze nic napravit, když sémě zla již dávno zaseto!"

Je těžké znovu velebit, co již dávno velebeno…

sestava: Storm – zpěv, kytara, Necrocock – kytara, Monster – baskytara, Valenta – bicí, Silenthell – tympány, Vlasta Voral – syntezátory, Milan Fibiger – baskytara (6,7,8)
1. Intro