V.A.R. - Personal Destruction - Special Limited Edition - 20th Years Anniversary

1992 Monitor
2012 Underground Records

čas: 70:23
země původu: Československo
styl: thrash

Liberecký nebo lépe řečeno Vratislavický Alkoholický Rachot či také Vratislavice Alcoholic Roar náleží mezi nejobdivuhodnější tělesa ohledně výdrže všech svých členů, neboť delší dobu v naprosto stejné sestavě hraje snad jen VISACÍ ZÁMEK a současný OLYMPIC. Pokud jde o staré thrashmetalové kapely a pomineme-li ARAKAIN, tak pouze DEBUSTROL, ASMODEUS a právě V.A.R. ve zdraví přežily někdejší úpadek popularity žánru, zatímco BRIAN, SAX či TERMINATOR jsou již dávnou minulostí, ASSESOR se vrátil teprve před několika málo lety a skupiny KRYPTOR či FERAT v poslední dekádě fungují spíše jen nárazovým způsobem, občas hraničícím s nechtěnou parodií.

Soubor, jehož "alcoholic thrash" býval často označován za odpověď na německý TANKARD, případně styl kombinující starý KABÁT plus DEBUSTROL či KRYPTOR, se právě dožil dvacátých narozenin svého prvního a provždy nejúspěšnějšího alba a proto jej připravil k novému vydání. Tuto albovou prvotinu Monitor vydal v květnu 1992 a prodávala se natolik výborně, že výsledkem bylo dnes již nemyslitelné 15. místo v tehdejší televizní Hitparádě. Pánové tehdy měli po společné hromadné autonehodě, tudíž obal zdobily rentgenové snímky jejich vlastních polámaných kostí, s čímž úzce souvisel též název alba, v kombinaci s hospodskou fotkou však vyložitelný i jiným způsobem.

Albu dominuje velmi svižný a přímočarý, místy až vražedně rychlý, ale ze současného hlediska nepříliš zajímavý thrashmetalový nářez, oproti většině výše zmíněných jmen o třídu horší. Nechybějí zde hity "Prdel Evropy" či "Vratislav", většina songů ale nenabízí hudebně ani textově mnoho pozoruhodného a přes určité sympatie sklouzává k průměru. Přestože materiál zvukově i stylově zestárnul a ani nový mastering mu příliš nepomohl, takže pozdějším či přímo současným vrcholům tuzemského metalu se nemůže rovnat, pro leckteré přímé pamětníky rozhodně nepostrádá silnou dávku dobové atmosféry a z ní pramenící nostalgie. Pokud by v dnešní době šlo o zbrusu novou nahrávku nově vzniklé skupiny, tak to nemá žádnou šanci na úspěch, s oním patetickým nánosem dávno zašlých vzpomínek však jde o skutečně velice příjemný návrat do časů, které se již nevrátí.

Již původní kompakt byl oproti vinylu doplněn o přídavky, jež pochopitelně nechybějí ani zde a z nichž stojí za přednostní zmínku deathmetalovým řevem obalená zjevná parafráze na HELLOWEEN nazvaná "Keeper of the seven Beers". Nově jsou ale přiřazeny i další bonusy, zejména na sebe navazující songy "Proti vizím" a "Poslední sen" ze sampleru "Ultrametal" z roku 1990. Další čerstvě přidanou hodnotou jsou repertoárově související snímky z výročního koncertu, jenž se uskutečnil roku 2009 v brněnském klubu Melodka, následujícího roku byl vydán zvukově i obrazově pod názvem "20 Years Alive" a Abyss o něm již psal. Při vzájemném srovnání starého i novějšího provedení stejných věcí stojí za pozornost především citelný posun od štěkavějšího k drsnějšímu zpěvu.

Co lze určitě pochválit, je provedení aktuální edice. Jednoduchý, ale pěkný digipak s novou podobou titulního motivu a diskem v podobě vinylu obsahuje skládaný booklet, jenž nabízí ukázky z dobového vlastního fanzinu či neskutečné množství prehistorických fotek. Ano, takto nějak mají vypadat dobře provedené reedice, jimiž má smysl se vracet do minulosti.

sestava: Pavel Berun Berger – zpěv, Jan Sznegh Brtko – kytara, Martin Shoopy Šmejc – kytara, Jiří Vyczka Vyčítal – baskytara, Jan Jeny Janota - bicí
Personal Destruction:
1. Brutální Chaos