06.09.16

SOULFLY - Enslaved

SOULFLY - Enslaved

2012 Roadrunner Records

čas: 65:54
styl: thrash/death

Nerad srovnávám následnické kapely SEPULTURY v "původní" sestavě (ok, nikoliv v té skutečně původní, ale ve čtveřici Max + Igor Cavallerovi, Andreas Kisser, Paolo Jr.). "Nová" SEPULTURA a SOULFLY šly od začátku vlastní cestou a srovnávat jejich tvorbu je celkem dost k ničemu, ať už se zhrzení fanatici z obou táborů staví třeba na hlavu. Nicméně pro jednou udělám výjimku. "Enslaved" ukázalo, že obě kapely mají přeci jenom jedno společné: schopnost vrátit se zpátky, přestože už je většina dřívějších příznivců nadobro odepsala.
Pozice SOULFLY byla v tomto porovnání asi ještě těžší než pozice SEPULTURY. Jejich pád do hlubin opovržení přišel po vlně neskutečné popularity a navíc vlastní vinou. Na prvním album "Soulfly" z roku 1998 dokázal Max Cavallera navázat na poslední "Roots" od SEPULTURY, přidat svoji frustraci, vztek a něco nastupující vlny nu-metalu, okořenit špetkou world music a fenomenální deska byla na světě. Druhá deska "Primitive" hudebně na tu první navazovala, nicméně se však svojí jednoduchostí až příliš okatě podbízela publiku.

"Primitive" sice trhalo rekordy v prodejnosti, jenže taky bylo počátkem pádu. Pro mnohé tím SOULFLY překročili Rubikon směrem ke "komerčním sračkám". A co hůře, Max Cavalera, ožralý vlastní popularitou, začal nemilosrdně recyklovat sám sebe s vidinou toho, že co zabralo na "Primitive", bude fungovat i podruhé. Jenže to nefungovalo. Postupem času se tak SOULFLY stali karikaturou sebe sama, od které si už asi jen málokdo něco sliboval.

"Enslaved" je o to příjemnější překvapení. Jedná se o skutečné znovuzrození SOULFLY, a to doslova. Tony Campos (ASESINO, PRONG, MINISTRY) a David Kinkade (BORKNAGAR) dali kapele potřebnou novou energii, která se nějak přelila i na pozůstatek dřívější sestavy. Marc Rizzo je náhle mnohem přesvědčivější. Na dřívějších deskách působil částečně jako stín, částečně jako otrapa, nyní jeho talent řádí naplno. A z Maxe mám po dlouhé době konečně dojem, že jen nefrázuje otráveně "un, duos, tres", aby své početné rodině koupil rohlíky. Naopak je z něj zase nasraný magor z první desky.

Vyčerpaný dojem z posledních desek je tatam. "Enslaved" je mnohem ostřejší, místo sterilního přešlapování z místa na místo dostanete překvapivou ránu do ksichtu. Thrash/core hudební základ stále zůstává, ale deska byla obohacena o solidní dávku deathu. Na Rizzovy kytarové vyhrávky jsem sice zvyklý od "Dark Ages"; nicméně jak dříve nudily, nebo iritovaly, tak na "Enslaved" zajímavě koření jinak velmi sevřenou, údernou muziku.

Album má také poměrně konstantní kvalitu; Max se po těch letech konečně poučil a nenarval nejlepší čtyři songy na začátek, aby pak zbytek alba drhnul jakousi divnou vatu. První půlka je přímočařejší, druhá zase hrozí svou latentní agresí. Skutečná hluchá místa na "Enslaved" nejsou, celých pětašedesát minut si drží solidní úroveň. A z té ještě vystupuje několik naprosto vynikajících skladeb. Útočná "World Scum" s nezaměnitelným hostováním Travise z CATTLE DECAPITATION. Chytlavá, portugalsky zpívaná "Plata o Plomo" s flamencovou pasáží v záběru. Čert vem, že je to vlastně klon "Brasil" z alba "3"; klonu narostly svaly a zuby, a v současné verzi by mohl znít jako doprovod války gangů někde ve favelas. A nasraná, gradující "Revengeance", opět slibující spravedlnost Dana Wellsovi, která uzavírá standardní verzi desky a na které hostují tři Maxovi synové.

Bonusová verze obsahuje tři skladby navíc. "Slave" a "Bastard" jsou typické groovy/thrash kousky, které by se asi mohly objevit na kterémkoliv albu SOULFLY (nemluvě o tom, že v první z nich Max už asi počtyřicáté recykloval "Zumbi é senhor das guerras"). Úplný závěr patří "Soulfly VIII", která je už tradičně "chill-outovou" tečkou za albem; jedná se o intimní a celkem zajímavou skladbu, možná nejlepší ze všech uzavíraček, které SOULFLY za svoji kariéru nahráli.

sestava: Max Cavalera – kytara, zpěv, sitár, Marc Rizzo- kytary, Tony Campos – baskytara, zpěv v "Plata o Plomo", David Kinkade – bicí; hosté: Travis Ryan – zpěv ve "World Scum", Dez Fafara – zpěv v "Redemption Of Man By God", Richie Cavalera – zpěv v "Revengeance", Igor Cavalera – kytara a zpěv v "Revengeance", Zyon Cavalera – bicí v "Revengeance", Tim Sadow – housle v "Soulfly VIII"
produkce: Zeuss, Max Cavalera
1. Resistance
2. World Scum